Josef Diktatorns bild

Lars Jensen skrev:
Vad är rollspel, egentligen?

KidCactus skrev:
Handfängsel i sovrummet?

:bigsmile:

Sebastian Magnusson skrev:
Sååå... Star Ocean? ;)

Nej för fan! Japanska rollspel är något jag bara inte orkar med nu på senare år, klarade inte ens utav att spela FFIV så värst länge. Vill hellre ha lite cyberpunk/steampunk i rollspel som DA t.ex och ja jag vet att det finns Fallout men tycker inte att det alltid behöver vara så renodlat, varför inte blanda begreppen lite i fler RPG´s (som inte är jrpgs).

Vet inte om jag ska skaffa DA2 imorgon eller vänta, har ju så mycket kul att spela nu, aaarrrggghhh! :tired:

F.K... in the coffee...

HybridTheWombats bild

Josef Diktatorn skrev:
Uttalanden som dessa gör mig lite mörkrädd. Anledningen till att RPG-genren inte såg ut eller fungerade mer som ett actionspel back in da days beror enbart på tekniska begränsningar. Jag menar det finns folk som fortfarande menar att slumpmässiga strider är ett måste i ett "riktigt" jrpg t.ex och det finns säkert dom som tycker att RPG´s var bättre när det utspelade sig på en svart skärm med endast lite text som uppmanade spelaren att göra val i stil med "använd kotten på drakens stjärt", men i ärlighetens namn vad är det som säger att spel som DA2 eller ME2 är "mindre" rollspel för att dom styrs mindre av tungrodda pecka klicka moment än mera strömlinjeformad action. Är det inte så att ett "RPG" i första hand är ett "RPG" p.g.a valen man kan göra i storyn, byggandet av en karaktär och stora världar att utforska?

Jag tycker Fleischer sätter ord det jag tänker på ganska bra.

RPG för mig är inte att bli lotsad genom storyn med med glittrande vägval och ett intensivt tryckande på A-knappen/Whateveryouprefer på lånad tid. Man kan säga att jag gillar den gamla skolan bättre, helt enkelt.

Sen tycker jag även att ME1 är bättre än ME2. Me2 som jag för övrigt blev trött på och fortfarande inte spelat igenom, även om hon den gaddade bruden ibland fick det att rycka lite lätt i panrishen.

F.ö. så älskade jag att stirra på en svart skärm med lite scrollande text (MUD) för att mätta mitt RPG-behov när det begav sig. Men att köra kottar upp i röven på drakar var något vi lät bli. Inte nog med att man skulle få ett dumförklarande syntax-svar tillbaka, så skulle förmodligen en GM jaga rätt på mig, iförd drakens roll och stampa på mig.

Sandbox > Timglas.

Sebastian Magnussons bild

Josef Diktatorn skrev:
Vill hellre ha lite cyberpunk/steampunk i rollspel som DA t.ex och ja jag vet att det finns Fallout men tycker inte att det alltid behöver vara så renodlat, varför inte blanda begreppen lite i fler RPG´s (som inte är jrpgs).

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura är ganska trasigt på sina ställen, men ändå en liten pärla. Check it out.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Josef Diktatorns bild

HybridTheWombat skrev:
RPG för mig är inte att bli lotsad genom storyn med med glittrande vägval och ett intensivt tryckande på A-knappen/Whateveryouprefer på lånad tid.

Låter mera som att du tänker på Fable eller God of War än DA2. ;)

F.K... in the coffee...

HybridTheWombats bild

Josef Diktatorn skrev:
Låter mera som att du tänker på Fable eller God of War än DA2

Möjligt. Har dock inte spelat något utav dom två.

KidCactuss bild

Nu har jag i alla fall spelat demot, trots min aviga inställning till håriga dvärgar, och jag kan bara inte förstå hur man ska kunna tycka att det är bra. :D Spelmekaniskt kändes som ett extremt dåligt hack'n slash a'la budgetspel och grafiskt (och designmässigt) är det ju bara vansinnigt fult och allmänt undermåligt. Usch, inga håriga draktuttar för mig, tack.

Psykisk sjukmänniska

Lars Jensens bild

Vi får se helt enkelt.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Gustav Granlunds bild

KidCactus skrev:
Spelmekaniskt kändes som ett extremt dåligt hack'n slash a'la budgetspel och grafiskt (och designmässigt) är det ju bara vansinnigt fult och allmänt undermåligt.

Jag håller inte med, men så sitter jag visserligen och spelar hela spelet på en ganska muskligt PC. ;)

Personligen har jag fått ett bra första intryck. Vi får se hur det artar sig men efter några timmar har jag definitivt kul i alla fall. Det är mer än man kan säga om de första timmarna jag upplevde i Origins.

Skillpoint.se - Be there or be sär

TTV
TTVs bild

Att dra hela spelet över en kam på grund av ett demo kanske heller inte är rättvist. Origins var i alla fall ett spel som växte desto längre in i spelet man kom. Kanske tvåan även är så?

Jag vet inte, jag har inte spelat det än..

Lars Jensens bild

TTV skrev:
Att dra hela spelet över en kam på grund av ett demo kanske heller inte är rättvist.

Nä definitivt inte. Jag kan ju avslöja att jag är betydligt mycket mer positiv nu ett par timmar in.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Rymdyoghurts bild

TTV skrev:
Kanske tvåan även är så?

Tveklöst. Har kommit en bra bit in i spelet och jag diggar det stenhårt. Striderna är ingen barnlek efter ett tag. Helvete vad pisk jag har åkt på nu. Har haft svårt att lägga ner kontrollen också, det är ett gott tecken. :)

Don't piss in my ear and tell me it's raining.

KidCactuss bild

TTV skrev:
Att dra hela spelet över en kam på grund av ett demo kanske heller inte är rättvist.

Näe det är ju klart, men för mig räcker det för att inse att jag verkligen inte klarar av den här sortens spel. Mass Effect känns så extremt mycker mer välgjort och kvalitet.

Psykisk sjukmänniska

Josef Diktatorns bild

KidCactus skrev:
Mass Effect känns så extremt mycker mer välgjort och kvalitet.

Eller också är det helt enkelt så att high-fantasy inte är din kopp te mein herr, tycker dock det är beundransvärt att du ständigt vill ge alla fantasy-världar en chans men jag tror inte du kommer att börja gilla vare sig DA eller Elder scrolls hur mye du än vill förstå och gilla det.
Du är precis som jag när det kommer till strategi-spel. :bigsmile:

F.K... in the coffee...

KidCactuss bild

Josef Diktatorn skrev:
Eller också är det helt enkelt så att high-fantasy inte är din kopp te mein herr

Näe, så vill jag faktiskt påstå att det inte är. :D Eller jo, men jag tycker ändå att ME, rent tekniskt, håller mycket högre kvalitet. Kolla bara en sån sak som ansikten och känslan för detaljer på karaktärerna och jämför hur det ser ut i ME.

Senast ändrad av KidCactus, 11 mars, 2011 - 10:33.

Psykisk sjukmänniska

Johan Eklunds bild

Gustav Granlund skrev:
Jag håller inte med, men så sitter jag visserligen och spelar hela spelet på en ganska muskligt PC.

Designen är ju fortfarande bedrövlig, och nej det är inte snyggt ens på PC. Funderat på nya glasögon 8)

Johan Eklunds bild

Josef Diktatorn skrev:
Eller också är det helt enkelt så att high-fantasy inte är din kopp te mein herr,

Dragon Age är low fantasy. Eller ska föreställa var low fantasy. Inte high fantasy.

Josef Diktatorn skrev:
nledningen till att RPG-genren inte såg ut eller fungerade mer som ett actionspel back in da days beror enbart på tekniska begränsningar.

Måste jag länka dig till min gamla artikelserie på gameplayer om datorrollspelens uppkomst och tidiga utveckling? Det där är ett ypperligt felaktigt påstående. Grovt generaliserat. Finns flera tidiga rollspelsinspirerade spel med ren actioninrikting. Gateway to Apshai osv...

Grejjen med just rollspel är att för att det ska kunna definieras som sådant måste man spela en "roll". Därför faller faktiskt många tidiga rpg:n utanför denna definition. JRPGN har t.ex. sina rötter i Wizardry, som helt saknade rollspelsbiten. Och bör därför i begreppsmässigt inte ses som egentliga rollspel, trots genrens namn.

KidCactus skrev:
Eller jo, men jag tycker ändå att ME, rent tekniskt, håller mycket högre kvalitet. Kolla bara en sån sak som ansikten och känslan för detaljer på karaktärerna och jämför hur det ser ut i ME.

Så är det helt klart.

Senast ändrad av Johan Eklund, 11 mars, 2011 - 11:25.
Gustav Granlunds bild

Johan Eklund skrev:
Designen är ju fortfarande bedrövlig, och nej det är inte snyggt ens på PC. Funderat på nya glasögon

Bedrövlig skulle jag inte säga, men det är inte som att jag kräks när jag ser det. Tekniskt sett är det dock ganska mediokert, och på vissa håll dåligt optimerat. Min dator måste ibland kämpa på lite för mycket och då är den nytt inköpt. Att jag inte kan piska upp Metro 2033 på högsta inställningarna kan jag förstå, men DA2 borde inte vara några problem.

KidCactuss bild

Johan Eklund skrev:
Designen är ju fortfarande bedrövlig, och nej det är inte snyggt ens på PC.

Exakt, äntligen någon som förstår — inte ens alla världens grafikkort sammankopplade kan fixa det problemet. :D

Jag måste ju även passa på att fråga: vad är high/low fantasy? :tard:

Senast ändrad av KidCactus, 11 mars, 2011 - 12:13.

Psykisk sjukmänniska

Johan Eklunds bild

KidCactus skrev:
Jag måste ju även passa på att fråga: vad är high/low fantasy?

Faktiskt en extremt svår fråga att svara på. Åsikterna går isär ofta.

Det finns de som menar att low fantasy till skillnad från highfantasy bara är en term användbar på fantasyvärldar som lånar stora inslag från vår egen verklighet (typ Jules Verne eller Robert E Howards verk). Dvs integreringen av det fantastiska är lägre än i high fantasy, vars världar oftast har helt egna regler och där det fantastiska står i förgrunden.

Detta är en av de populäraste definitionerna på low fantasy, men den håller inte för den är inte konsistent. Verk som t.ex Harry Potter innehåller ju båda sorternas världar och skulle således vara både low och high fantasy på samma gång. Det är med andra ord en torftig och akademisk definition som inte stämmer överens med modern fantasylitteratur över huvud taget.

En annan definition är att low fantasy har en annan atmosfär än high fantasy, mer cynisk och mörk i sinnelaget. Oftast med fokus på karaktärernas kamp för överlevnad i en hård orättvis värld snarare än det episka. Det fantastiska är allstädes närvarande, men det hela hålls på en mer jordnära nivå.

Ett exempel är första Paksenarrion-boken som tar plats i en fantastisk värld, men handlar bara om krig och legosoldaters kamp där monster och annat mest är kuriosa eller legender. (De följande böckerna i serien blir mer high fantasy.)

Enligt mig är ingen av definitionerna fullgod. Men de båda har en sak gemensamt: Det episka är mer nertonat i low fantasy och världarna är hårdare.

Det är egentligen lättare att säga vad som inte är High Fantasy än att säga avd som är Low Fantasy.

KidCactuss bild

Tack, då hänger jag med. :)

Psykisk sjukmänniska

Josef Diktatorns bild

KidCactus skrev:
Näe, så vill jag faktiskt påstå att det inte är.

Ok men isåfall ska jag genast sluta med att placera mein herr i sci-fi-facket och tjata på dig att köpa titlar som torchlight och dylikt tills du säger upp kontakten och skaffar dolt nummer, inte för att det kommer stoppa mig, riktiga nördar ger sig aldrig. >)
KidCactus skrev:
Kolla bara en sån sak som ansikten och känslan för detaljer på karaktärerna och jämför hur det ser ut i ME.

Där håller jag med dig till 100% att det faktiskt stör med stela ansiktsanimeringar något enormt, oavsett om verken i andra fall är storslagna. Oblivions magi dog t.ex varje gång man klev ut ur den sanlösa världen och pratade med en karaktär och Fallout-serien dras med samma skit.
Blev nästan mest glad över att Skyrim skulle ha mycket mer levande ansiktsmodeller t.ex.
Fast jag tycker inte att detta är ett speciellt stort problem i vare sig DA eller ME-serien och jag tyckte det såg helt ok ut i DA2-demot.
Johan Eklund skrev:
Måste jag länka dig till min gamla artikelserie på gameplayer om datorrollspelens uppkomst och tidiga utveckling?

Nej jag skulle inte komma på tanken att motsäga RPG/MMO-gurun Johan Eklund, en sådan debatt vet jag att jag skulle förlora. :)
Johan Eklund skrev:
En annan definition är att low fantasy har en annan atmosfär än high fantasy, mer cynisk och mörk i sinnelaget. Oftast med fokus på karaktärernas kamp för överlevnad i en hård orättvis värld snarare än det episka. Det fantastiska är allstädes närvarande, men det hela hålls på en mer jordnära nivå.

Jo detta är nog så jag ser på low-fantasy, Conan t.ex har jag alltid betraktat som just low-fantasy men jag tycker ändå DA känns rätt mycket high med sina drakar, dvärgar, alver och episka skala överlag men som du skriver så är high/low-fantasy lite av en definitionsfråga.

Idag ska jag iaf ut och skaffa detta, blir nog 360-verren då den verkar liiiiite snyggare än PS3-ditot och nej PC-nördar gör er ej besvär att försöka påverka mig. :bigsmile:

F.K... in the coffee...

KidCactuss bild

Josef Diktatorn skrev:
torchlight

Det köpte och spelade jag redan förra året. Didn't like it.

Psykisk sjukmänniska

Johan Eklunds bild

Josef Diktatorn skrev:
drakar, dvärgar, alver och episka skala överlag men som du skriver så är high/low-fantasy lite av en definitionsfråga.

Ja, vi kan nog enas om att det är ett mellanting lite :)

Man5ons bild

Spelat en timme nu och harre jistanes vad det suger hittills :tired:

Har av vana trogen inte läst en enda recension och är såhär långt mest förbryllad över att det inte alls är Baldur's Gate utan mer nåt jävla skit i stil med Heavenly Sword eller typ Dark Alliance.

Hack hack hack slash slash slash. Vem fan föredrar det, liksom? Två tre gånger har det dessutom dykit upp lite infoskyltar efter sista fienden dör, men det är ju lögn i helvete att hinna läsa efter som trycka-bort-knappen är samma som hugg-knappen. Så när striderna går ut på att mörsa X så, well, gissa vad som händer när det dyker upp en ruta en millisekund efter det dödande slaget.

För att toppa av allt detta så är det dessutom bland de fulaste spelen jag sett denna generation. Grafiskt i stil med typ...Call of Duty 2 med sina 2D-eldar och NOLL bumpmapping på texturerna, stela animation etc.

BioWare: WTF?!

Last chance to lose control

Gustav Granlunds bild

Man5on skrev:

Spela på PC. ;)

Man5ons bild

Gustav Granlund skrev:
Spela på PC

Origins upplägg passade utmärkt på konsol, varför de har fittat till det såhär är obegripligt.

Last chance to lose control

KidCactuss bild

Man5on skrev:

Jag kanske inte var helt lost i min sågning efter att bara ha spelat demot ändå. :D

Psykisk sjukmänniska

Gustav Granlunds bild

Man5on skrev:
Origins upplägg passade utmärkt på konsol, varför de har fittat till det såhär är obegripligt.

Jag tyckte att det var ren skit på konsol. Striderna och kontrollen alltså, men det kanske har att göra med att jag spelade det på PC först. Den enda riktiga skillnaden här är att man måste trycka på en knapp för att attackera, något jag iofs tycker låter ganska störande. Jag har dock hört att det finns möjlighet att välja auto-attack, men är inte helt säker.

Senast ändrad av Gustav Granlund, 11 mars, 2011 - 17:24.

Mathias Novaks bild

Man5on skrev:
För att toppa av allt detta så är det dessutom bland de fulaste spelen jag sett denna generation.

Med Origins som förebild så är det bortom mitt förstånd hur man kan gnälla på hur DA2 ser ut. Inget underverk, den saken är klar, men värre har det varit.

Johan Eklunds bild

Mathias Novak skrev:
Med Origins som förebild så är det bortom mitt förstånd hur man kan gnälla på hur DA2 ser ut. Inget underverk, den saken är klar, men värre har det varit.

Alltså. Spana in Ogres i Origins och Ogres i DA2. Case closed. Orogins var fult, hade ingen enhetlig design. Men det var ändå snyggare än denna gråbruna gröt av dåliga designval, trots stilrenheten.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.