Uttalanden som dessa gör mig lite mörkrädd. Anledningen till att RPG-genren inte såg ut eller fungerade mer som ett actionspel back in da days beror enbart på tekniska begränsningar. Jag menar det finns folk som fortfarande menar att slumpmässiga strider är ett måste i ett "riktigt" jrpg t.ex och det finns säkert dom som tycker att RPG´s var bättre när det utspelade sig på en svart skärm med endast lite text som uppmanade spelaren att göra val i stil med "använd kotten på drakens stjärt", men i ärlighetens namn vad är det som säger att spel som DA2 eller ME2 är "mindre" rollspel för att dom styrs mindre av tungrodda pecka klicka moment än mera strömlinjeformad action. Är det inte så att ett "RPG" i första hand är ett "RPG" p.g.a valen man kan göra i storyn, byggandet av en karaktär och stora världar att utforska?
Jag tycker Fleischer sätter ord det jag tänker på ganska bra.
RPG för mig är inte att bli lotsad genom storyn med med glittrande vägval och ett intensivt tryckande på A-knappen/Whateveryouprefer på lånad tid. Man kan säga att jag gillar den gamla skolan bättre, helt enkelt.
Sen tycker jag även att ME1 är bättre än ME2. Me2 som jag för övrigt blev trött på och fortfarande inte spelat igenom, även om hon den gaddade bruden ibland fick det att rycka lite lätt i panrishen.
F.ö. så älskade jag att stirra på en svart skärm med lite scrollande text (MUD) för att mätta mitt RPG-behov när det begav sig. Men att köra kottar upp i röven på drakar var något vi lät bli. Inte nog med att man skulle få ett dumförklarande syntax-svar tillbaka, så skulle förmodligen en GM jaga rätt på mig, iförd drakens roll och stampa på mig.
Sandbox > Timglas.
Nej för fan! Japanska rollspel är något jag bara inte orkar med nu på senare år, klarade inte ens utav att spela FFIV så värst länge. Vill hellre ha lite cyberpunk/steampunk i rollspel som DA t.ex och ja jag vet att det finns Fallout men tycker inte att det alltid behöver vara så renodlat, varför inte blanda begreppen lite i fler RPG´s (som inte är jrpgs).
Vet inte om jag ska skaffa DA2 imorgon eller vänta, har ju så mycket kul att spela nu, aaarrrggghhh!
F.K... in the coffee...