Man5ons bild

Gustav Granlund skrev:
Jag tyckte att det var ren skit på konsol. Striderna och kontrollen alltså, men det kanske har att göra med att jag spelade det på PC först.

Tyckte Origins på konsol var som en något förenklad utveckling av BG. Visst, jag saknade overhead-kameran lika mycket som the next guy, men man lär sig leva utan den. Förenklat, som sagt, men fortfarande med den där sköna strategiedgen som jag hittills saknar helt i DA2.

Mathias Novak skrev:
Med Origins som förebild så är det bortom mitt förstånd hur man kan gnälla på hur DA2 ser ut. Inget underverk, den saken är klar, men värre har det varit.

Nu spelade jag förvisso DA:O i full HD Xbox360 och DA2 hittills i 720p på PS3, men håller inte med. Tyckte Origins var lummigt och bloomigt och ja, kameran visste bättre än att zooma in på trubbiga texturer. Det ALLRA FÖRSTA som händer i DA2 är att kameran zoomar rakt in på en fackla som består av uppskattningsvis 4 pixlar, och som har en 2D-flamma som för tankarna till Playstation 2. Att ansiktsanimationerna har blivit snäppet mindre avskyvärda gör inte så hemskt mycket till eller från.

Det är bara en känsla, har inga exakta siffror att peka på, men faktum är att i Origins surade jag aldrig över grafiken men här satt jag i någon slags stilla disbelief under spelets första timma.

Last chance to lose control

Mathias Novaks bild

Hellre enhetligt och stilrent än Origins visuella haveri.

Let's agree to disagree.

KidCactuss bild

Man5on skrev:
Det ALLRA FÖRSTA som händer i DA2 är att kameran zoomar rakt in på en fackla som består av uppskattningsvis 4 pixlar

Samma fackla som i demot? Reagerade hur som helst också på just en närbild på en fackla i demot, som mer eller mindre var fyrkantig. Visst, man kan spara polygoner på mycket, men då kanske man inte ska välja att zooma in på den i en cutscene.

Psykisk sjukmänniska

GuZ
GuZs bild

http://music.ign.com/articles/115/1154594p1.html

Vet inte om ni uppmärksammat detta men enligt kompositören Inon Zur tvingade EA honom att skynda fram spelets tema eftersom de så fort som möjligt ville dra nytta av det första spelets framgångar. Det var tydligen den första gången han varit med om något liknande hos Bioware.

Klart är det ju att detta inte bara gäller spelets musik utan att DA2 har fått en orimligt kort utvecklingstid enbart eftersom EA kände sig på mjölkhumör. Detta har man ju lätt kunnat gissa sig till sedan innan men det är intressant att höra någon som arbetade med spelet bekräfta det.

Ni som är faktiskt är nöjda med hur spelet blev kan ju fundera på hur saker sett ut om spelet fått sig ett år eller två till på sig. Någonting som jag tycker skulle vara väl behövt. Måste kännas otroligt frustrerande för Bioware ifall de nu tvingats bli marionettdockor som inte har någonting att säga till om. Funderar starkt på att samla ihop en mobb och rasa mot Electronic Arts mobbningsfasoner om de fortsätter.

Kommer att lägga ut mitt exemplar av spelet på Blocket ikväll ifall någon skulle vara intresserad ;)

Long you live and high you fly and smiles you'll give and tears you'll cry
and all you touch and all you see is all your life will ever be.

Lars Jensens bild

GuZ skrev:
Kommer att lägga ut mitt exemplar av spelet på Blocket ikväll ifall någon skulle vara intresserad ;)

Usch så sorgligt. Spelet verkar verkligen dela på spelvärlden. Personligen är jag mycket mer positiv nu än jag var när jag spelade demot. Har dock inte hunnit mer än typ tre timmar in i spelet.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

GuZ
GuZs bild

Lars Jensen skrev:
Usch så sorgligt. Spelet verkar verkligen dela på spelvärlden. Personligen är jag mycket mer positiv nu än jag var när jag spelade demot. Har dock inte hunnit mer än typ tre timmar in i spelet.

Inte ikväll kanske ^ får väl ta och sova på saken.

Kul att du verkar gilla det iaf! Efter att ha kört igenom spelet skulle jag vilja ge det en stark 7:a så det fanns ju absolut saker jag gillade också. Lät verkligen infernaliskt bitter i mitt förra inlägg. Har bara aldrig förr blivit det minsta besviken med ett spel av Bioware och tanken på att det beror på att de skulle ha hämmats av EA får mig att koka inombords.

Senast ändrad av GuZ, 11 mars, 2011 - 21:58.

Long you live and high you fly and smiles you'll give and tears you'll cry
and all you touch and all you see is all your life will ever be.

Lars Jensens bild

GuZ skrev:
Kul att du verkar gilla det iaf! Efter att ha kört igenom spelet skulle jag vilja ge det en stark 7:a så det fanns ju absolut saker jag gillade också.

Det kan ofta vara det värsta med uppföljare. De är bra, men inte bra nog. Det känner man igen från en del uppföljare. Det är jobbigt att bli besviken, än så länge är jag inte det. Som en uppföljare till Dragon Age: Origins, javisst, men som ett fristående spel är jag inte besviken. Vet inte om min tankebana egentligen är rätt eller rättvis, men jag kör Dragon Age 2 "tabula rasa" iaf.

Josef Diktatorns bild

Känner mig ju lite utsatt nu när jag kommer dragandes med idel positiva intryck från DA2. Visst rent grafikprestanda-mässigt är ju inte DA2 något underverk men ändå långt mer imponerande än stelbenta Origins. Designmässigt så gillar jag DA2 mer, det är lite skitigare vilket jag gillar sedan älskar jag dom där hyroglyph-aktiga mellansekvenserna. Karaktärerna är lätt mer intressanta än de i Origins, har redan fattat tycke för både brodern, dvärgen och tempelriddarfrun och att huvudkaraktären nu har wen egen röst tycker jag gör underverk för ens medkänsla med honom.

Spelar som mage (som vanligt) och jag föredrar helt klart det mer actionbetonade systemet framför en-klicks strider och det är ju inte så att man kan vara mindre taktisk i striderna i DA2 än i Origins, det går fortfarande helt utmärkt att pausa och dela ut kommandon, skillnaden är väll att man inte behöver göra det lika ofta.

Sedan förstår jag mig inte riktigt på gnället om Kirkwall. Ett äventyr blir inte bättre för att man är på en massa olika kontinenter och platser bara för att, Kirkwall och omnejder känns stort och intressant nog och utforskandet är ju i princip intackt från tidigare. Nu har inte jag spelat mer än ett par timmar men för min del tycker jag att historien bara mår bra utav att vara lite mer koncentrerad kring en specifik plats och tid, det hela blir mer personligt och intensivt.

Jag var faktiskt lite skeptisk till DA2 efter all negativ kritik jag läst här och på andra platser men jag är faktiskt positivt överraskad och glad än sålänge. Tycker inte DA2 känns som något utstressat hafsverk.
Jo en sak till jag tycker dom olika skillträden och menyerna är otroligt mycket lättöverskådliga i DA2 och i ett spel som detta gör en sådan bagatell faktiskt stor roll.

F.K... in the coffee...

TTV
TTVs bild

Har ens sparfiler från föregångaren någon påverkan på tvåan?

Reyqunes bild

Har inte spelat så långt, men de flesta strider hittills är överdrivet enkla(spelar på hard), speciellt när det är människor som heter raider eller looter, de är ingen utmaning alls. Har bara varit en gång hittills där det har varit lite svårare.
Ska jag behöva spela på Nightmare eller blir det svårare senare?(Har bara spelat några sidequests i Kirkwall.)

Lars Jensens bild

TTV skrev:
Har ens sparfiler från föregångaren någon påverkan på tvåan?

De ska ju ligga till grund för handlingen, men jag har själv inte spelat så pass långt att jag noterat något sådant.

Man5ons bild

Har nu kommit en liten bit längre (7h, clvl 7) och är klart lite positivare i mina tongångar. Att striderna är mer hack n slash ála Dark Alliance än strategi som DA, BG osv är jag inte direkt "nöjd" med, men man vänjer sig.

Grafiskt sett så visar det ju sig att spelet är snyggare, men det tar ett tag innan omgivningarna tillåter en att upptäcka det. Som sagt, den där inzoomade fyrkantiga facklan man välkomnas av i spelets första sekvens är ju inte det smartaste draget de kunde gjort. First impressions och allt det där.

Skillträden tycker jag duger, inte nån jättebantning jämfört med ettan, och klart tillräckligt för att man ska kunna skräddarsy sitt lag.

Mainquesten / ploten kan jag inte uttala mig om då jag spenderat de här första 7 timmarna med sidequests i Kirkwall.

Senast ändrad av Man5on, 12 mars, 2011 - 18:34.

Josef Diktatorns bild

Man5on skrev:
Mainquesten / ploten kan jag inte uttala mig om då jag spenderat de här första 7 timmarna med sidequests i Kirkwall.

Typ samma sak här, tycker dock att sidouppdragen är sjukt bra ofta, dom speglar ju trots allt politiken i världen jävligt bra. Kör som mage och känner mig djupt rotad i rollen som outsider i en stad full med tempelriddare. Quanari eller vad fasiken rasen heter tycker jag är bland de bästa nya inslagen i DA-världen (dom behornade sakerna var väll ändå inte med i ettan, eller?).

F.K... in the coffee...

Reyqunes bild

Josef Diktatorn skrev:
dom behornade sakerna var väll ändå inte med i ettan, eller?

Josef Diktatorns bild

Ok men sådär ser dom ju verligen inte ut i tvåan? Skumt! :bigsmile:

F.K... in the coffee...

Reyqunes bild

Josef Diktatorn skrev:
Ok men sådär ser dom ju verligen inte ut i tvåan? Skumt!

Dragon Age Wiki skrev:
Sten is an atypical qunari as he was born without any horns.

På Biowares forum förklarar någon det med:

xzxzxz701 skrev:
All Tal'Vashoth cut off their horns when they abandon the Qun.

Som också står på

Dragon Age Wiki skrev:
The Tal'vashoth are former qunari who have rejected what the Qun, the Qunari way of life, teaches. Just as Qunari denotes those that follow the Qun, elves and humans included, Tal'vashoth denotes those who no longer wish to adhere to its rules; it is not specific to race. Often times they will become mercenaries in other lands. It is not uncommon for a Tal'vashoth to remove their horns (as in the case of Armaas, and perhaps most mercenaries).

Senast ändrad av Reyqune, 13 mars, 2011 - 12:14.

Reyqunes bild

Är det någon annan som spelar det på PC med denna patch?
http://social.bioware.com/page/da2-patches

Lars Jensens bild

Reyqune skrev:
http://social.bioware.com/page/da2-patches

Nej, har du testat?

Reyqunes bild

Lars Jensen skrev:
Nej, har du testat?

Har precis installerat den. Ska posta Screenshots strax.

Reyqunes bild

Senast ändrad av Reyqune, 13 mars, 2011 - 17:54.

Josef Diktatorns bild

Just nu känns det som att 90% av alla uppdrag är sidequests och jag undrar hur pass snabbt man tar sig igenom DA2 utan att göra dessa?
själv så gillar jag sidequests men jag började fundera lite när det krävdes typ tre fyra mains för att få tre år att passera i spelet. :)

Känns skitskumt när man ser reklamfilmer för DA2 och inte känner igen sin huvudkaraktär. Har nu svårt att föreställa mig Hawke på något annat sätt än om en svart snubbe med isblå ögon, braids och ett väldigt snyggt skägg. Min Hawke har en lätt touch av den muslimska krigsherren Saladin med ännu en touch av puppy-eyes och ytterliggare en släng av urban gatukämpe. ;)

F.K... in the coffee...

Gustav Granlunds bild

Reyqune skrev:

Tankade direkt. Gillar dock inte att spelet flyter röv så fort jag drar upp det på Very High. Så ska det inte behöva vara med min dator. :(

Skillpoint.se - Be there or be sär

Man5ons bild

Josef Diktatorn skrev:
själv så gillar jag sidequests men jag började fundera lite när det krävdes typ tre fyra mains för att få tre år att passera i spelet

Själv ligger jag på 13 timmar ingame och den enda mainquesten jag egentligen gjort är att dumpa medaljongen på altaret. Sen blir ju vissa rumors mainquests efter man startat dem, så några till om man skall räkna så.

Man5ons bild

Har helt klart ändrat uppfattning till det bättre. Tog lite längre tid att komma in i jämfört med Origins, och de flesta strider är fortfarand aningen för slaskiga för att jag ska vara helt nöjd. Ligger på clvl 15 nu och, well, jag gillar't.

Reyqunes bild

Tycker det är dåligt att alla mänskliga fiender är så mycket enklare att döda än alla andra typer av fiender.
I och för sig brukar de stå i en klump så chain lightning brukar döda rätt så många.

Gustav Granlunds bild

Man5on skrev:
Har helt klart ändrat uppfattning till det bättre. Tog lite längre tid att komma in i jämfört med Origins

Jag tycker tvärtom. För mig var det direkt in, medan det dröjde till uppdragen där man hjälper alverna innan jag skulle börja gilla Origins. :)

Skillpoint.se - Be there or be sär

Rymdyoghurts bild

Kul att så många hakar på tåget att faktiskt uppskatta DA2. Började fundera om jag var fullständigt dum i huvudet som gillar det. :)

Don't piss in my ear and tell me it's raining.

Man5ons bild

Spelet blev lite svårt för första gången för mig när man skulle

Spoiler: Highlight to view
spöa Qunari-bossen i envig för att rädda Isabela

, och det var också då man för första gången irriterar sig på att det inte går att dricka potions som man vill, plus att spelet inte direkt är anpassat för tighta en-mot-en battles. Slag i luften träffar en och slag framåt träffar när man står bakom osv. Detta gör ju i princip ingenting under spelets normala strider, men just i en tuff envig så fick det mig att spotta ur mig några fula ord. Oh well.

Josef Diktatorns bild

Tycker det är ballt att det snarare är Kirkwall som är huvudpersonen i DA2 än någon specifik karaktär, även fast Hawke givetvis är en central figur.
Många verkar ju störa sig på att man befinner sig så mycket i och omkring Kirkwall men ju längre jag spelar ju mer rätt känns greppet.
Det blir som att se en riktigt bra TV-serier där alla centrala händelser rör sig kring en stad. Kirkwall är spelvärldens svar på True Bloods Bon Temps. ;)

F.K... in the coffee...

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.