Lars Jensens bild

Usch, jag saknar kartan som fan. Man får ju ingen episk känsla om man har en liten skitkarta utan kartigheter utan bara lite icke-kartiska symboler och skit.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Rymdyoghurts bild

Lars Jensen skrev:
Usch, jag saknar kartan som fan. Man får ju ingen episk känsla om man har en liten skitkarta utan kartigheter utan bara lite icke-kartiska symboler och skit.

Det är ett skitlitet skitområde all skit utspelar sig på så. :D

Don't piss in my ear and tell me it's raining.

Lars Jensens bild

Rymdyoghurt skrev:
Det är ett skitlitet skitområde all skit utspelar sig på så. :D

Det är VIKTIGT med kartor i spel!!!!

Man5ons bild

Just att det blir väldigt repetetiva miljöer börjar sakta men säkert att störa en. Visst, de har håll i 28 aktiva ingame-timmar hittills, men nu har jag ju mörsat samma warehouse 20 gånger och exakt samma grottsystem typ 15 gånger. Samt sprungit igenom Hightown och Lowtown 100 gånger. Minst. Nya platser hade inte skadat alls!

Last chance to lose control

Josef Diktatorns bild

Lars Jensen skrev:

Fast Origins kartan var ju uppbyggd på exakt samma sätt. En karta med en massa destinationer man klickade på för att transportera sig till. Enda skillnaden är ju att kartan mest består av stadsdelar som man klickar sig till och att man slipper mycket av de sega slumpstriderna från origins.

Jag är väldans glad i DA2 men är det en sak jag kan störa mig på ibland så är det dom ständiga fiendevågorna som nästan är standard en bit in i spelet. Det känns extra surt när man som mage står med ryggen mot en solid stenvägg och spelet får för sig att teleportera in några rogues i ryggen på en vilka man upptäcker först när de backstabbar en. :tard:

F.K... in the coffee...

Lars Jensens bild

Josef Diktatorn skrev:
Fast Origins kartan var ju uppbyggd på exakt samma sätt.

Fast där hade du ju en större världskarta också. Det har jag inte sett någon i DA2.

GuZ
GuZs bild

Klarade precis spelet en andra gång och säljer det till en polare imorgon ^
Tänkte bara sammanfatta vad jag gillade och vad jag störde mig på i spelet.

+ Ser bättre ut än ett Origins och animationerna flyter på bättre
+ De flesta följeslagarna höll hög klass men de kunde gärna snackat lite mer.
+ Välgjort soundtrack.
+ Berättandet av storyn var överlag bra.
+ Ramberättelse är intressant.

- Extrem återanvändning av miljöer i ett relativt litet spel? Jävligt dåligt, Bioware.
- Slutet kändes riktigt botten och verkar öppna upp för den framtida DLC-mjölkning som vi redan fått se smakprov på.
- Fienderna har, speciellt på de högre svårighetsgraderna, en mycket överdriven mängd liv vilket bara känns långtråkigt och inte utmanande. Att de kommer i vågor ur de mest osannolika ställena eller ur tomma intet ökar inte direkt heller inlevelsen.
- Dialoghjulet passade mig inte alls i det här spelet. Det ger färre valmöjligheter och det karaktären säger ännu längre ifrån vad jag tänkt mig än i Mass Effect.
- Tycker även att de flesta av mina val saknade riktigt verkan på spelet. Efter att ha gjort två helt olika genomspelningar kändes de långsiktigt närmast identiska med få undantag.
- Ojämnt röstskådespeleri.
- Storyn saknade det där episka ettan hade. Hawkes "Rise to power" gav ett rätt taffligt intryck. Hoppen i storyn och bristen på riktig antagonist kan vara några av anledningarna.
- Striderna. Tyckte att de kändes hackiga och överdrivna i demot och den uppfattningen har inte ändrat sig. Den där taktiska aspekten som var så framträdande i ettan skapar här oflyt och känns som en överflödig gimmick. Baldur's Gates spirituella uppföljare my ass. Förstår dock att många föredrar detta över (speciellt konsolversionen av) Origins

Överlag... är jag missnöjd med mitt köp. Står fast vid min övertygelse om att EA tvingat Bioware att hosta fram ett spel så fort som möjligt för att de skall få glida på Origins framgångar. Förutom sådana där självklara argument som spelets korta utvecklingstid, ynka 7 GB plats på hårddisken och direkt bekräftelse från en anställd på Bioware så saknar spelet djup. Både storymässigt och gameplaymässigt.

Den genomsnittlige köparen lär inte bry sig ett dugg om mycket av det här. Utvecklarna lär även locka en betydligt bredare publik för som den där svettiga Bioware-nissen skrek in i mikrofonen, "Everytime you press a button something awesome has to happen!". Det kommer att ta tid för Bioware att bygga upp mitt förtroende för dem igen och det är absolut sista gången jag förhandsbokar spel från utvecklare som samarbetar med EA, oavsett hur många DLC-kampanjer de lockar med.

[/endrant]

Som uppföljare till Origins - 4.2/10
Annars - 7.3/10

Senast ändrad av GuZ, 15 mars, 2011 - 00:27.

Long you live and high you fly and smiles you'll give and tears you'll cry
and all you touch and all you see is all your life will ever be.

Man5ons bild

Så, då har även jag betvingat

Spoiler: Highlight to view
Meredith

och ja, så är det med den saken. Kommer nog inte att spela om DA2, iaf inte inom den närmaste tiden. För dom som önskar jämföra så stannade det på 34 timmar och clvl 22 för min del. Vad det gäller plus och minus så håller jag med föregående talare om det mesta. Är det för mycket begärt att få en konsolvariant av en RIKTIG uppföljare till Baldur's Gate II?

TTV
TTVs bild

Då var man igång! Har spelat fyra timmar nu med min Tassadar. Just nu känns allt det här om att allt bra är ifrån Origins är borta-tjafset rätt överdrivet.

Men jag gillar det. Miljöerna känns lite tomma dock och sina kamrater är sjukt tråkiga (snälla skjut brodern...) och jag känner -hittills i alla fall- inte samma kontakt till dom som man hade i Origins.

TTV
TTVs bild

Var det bara jag som lyckades missa Isabella? Tydligen ska hon finnas i The Hanged Man under act 1. Hur ska man ha tid att besöka henne när man är upptagen med alla SQ! :tired:

Man5ons bild

TTV skrev:
Var det bara jag som lyckades missa Isabella?

Jag körde helt på frihand, så har ingen som helst aning om vilka jag kan ha "missat". Men Isabela hade jag iaf i teamet, dock inte i mitt normala lag. Jag körde med Anders som healer, och de två alverna som tank och nerfare. Själv var jag assassin då.

Det som hände, som jag inte vet om man kan undvika, var att

ens syrra fick smarra ungefär 30% in i spelet o sen fick jag aldrig tillbaka henne.

Reyqunes bild

Sådär nu har även jag varvat spelet. Total speltid 55h.
Överlag var det rätt så bra spel, men långt ifrån perfekt. Det jag störde mig på mest var "småsaker" som att det var så få antal fiender och "Extrem återanvändning av miljöer". Men även annat som nämts innan av "GuZ" som att "Storyn saknade det där episka ettan hade" och "Slutet kändes riktigt botten och verkar öppna upp för den framtida DLC-mjölkning som vi redan fått se smakprov på."
Tycker det också är riktigt synd att det inte finns officiell mod tool(finns dock moddar ändå) eller överblickskameran som i Origins.
Sen blev det lite väl JRPG-aktigt på sista bossen i spelet.

Knight Commander Meredith

Senast ändrad av Reyqune, 26 mars, 2011 - 00:05.

TTV
TTVs bild

Mötte en High Dragon idag på ett uppdrag av Hurbert. Det satt långt inne men tillslut tog jag ner den! :D

TTV
TTVs bild

Lite tankar om det som sa absolut sist i spelet:

Att seekern på slutet letade efter Grey Warden gjorde mig lite misstänksam. Kan det vara så att i en eventuell trea både Championen (som man spelade som nu i tvåan) och Warden (som man spelade i ettan) går tillsammans med sina medlemmar och försöker få slut på alla Darkspawns?

Hade varit åsum!

Reyqunes bild

TTV skrev:

både Championen (som man spelade som nu i tvåan) och Warden (som man spelade i ettan) går tillsammans med sina medlemmar och försöker få slut på alla Darkspawns?

Något sådant hade inte gått på grund av alla möjliga slut som finns i både Origins och Dragon Age 2.

TTV
TTVs bild

Reyqune skrev:
Något sådant hade inte gått på grund av alla möjliga slut som finns i både Origins och Dragon Age 2.

Va? Klart det hade gått. :tard:

Bioware hanterar i detta nu säkert upp till 30 olika val i Mass Effect-serien som påverkar historien till trean. Lever Wrex, räddade du The Council, har du spelat Shadow Broker med många fler och det går hur fint som helst.

Att Bioware inte skulle klara det till Dragon Age-serien skulle förvåna mig.

Om det nu blir så eller inte återstår att se.

Reyqunes bild

TTV skrev:
Va? Klart det hade gått.

Hur ska det gå till ifall:

Man offrar sig själv för att döda Archdemon i Origins eller väljer att gå in i speleln i Origins?

TTV
TTVs bild

Reyqune skrev:
Hur ska det gå till ifall:

Hur löser Bioware det om Shepard dör i slutet i tvåan av Mass Effect inför trean? Jag vet inte men dom gör det just nu.

Titta. Jag är inte en game designer, jag kommer inte på lösningar eller storys. Det jag dock säger är att det inte är en omöjlighet att det kan bli så som jag hoppas.

Dom kanske skulle ha skippat helt enkelt skippat the Grey Warden då hon/han faktiskt dog och The Champion ifrån tvåan skulle få lösa det helt själv.

Reyqunes bild

TTV skrev:

Hur löser Bioware det om Shepard dör i slutet i tvåan av Mass Effect inför trean?

Förutom att det står på minst var tredje laddningsskärm. "Import your Mass Effect 2 save game into Mass Effect 3, if you survive...."

Jag hoppas att Dragon Age 3 inte har så lite som möjligt med Dragon Age: Origins och 2 att göra. Skulle vara riktigt intressant att ha ett spel som utspelar sig på en helt annan plats.

TTV
TTVs bild

Reyqune skrev:

rutom att det står på minst var tredje laddningsskärm. "Import your Mass Effect 2 save game into Mass Effect 3, if you survive...."

Precis.
Så vad jag menar är att det kan hända samma sak inom Dragon Age-serien. Dom kan helt enkelt strunta i The Warden och låta han/hon vara död eftersom, som sagt, hon/han faktiskt dog.

Reyqunes bild

TTV skrev:
Precis.

Nej, det går helt enkelt inte att importera in en sparfil till Mass Effect 3 från Mass Effect 2 ifall

Sheppard dör.

Sen finns det mer än bara Darkspawn i Dragon Age. Skulle fungera hur bra som helst att ha ett Dragon Age spel utan Darkspawn som major plot item.

Senast ändrad av Reyqune, 16 april, 2011 - 21:44.

TTV
TTVs bild

Reyqune skrev:
Nej, det går helt enkelt inte att importera in en sparfil till Mass Effect 3 från Mass Effect 2 ifall

Okej. Ja det är ju också en eventuell lösning.

Reyqune skrev:
Skulle fungera hur bra som helst att ha ett Dragon Age spel utan Darkspawn som major plot item.

Är inte tvåan det då? Där stötte du ju aldrig på Darkspawns förutom i början och det nämndes ju sällan i Kirkwall och när det väl nämndes så var det liksom lite lösa meningar om vad som hände i forelden.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.