När Crysis släpptes för en massa år sedan så var det ett jävla tjat om hur grafiskt överlägset det skulle vara allt annat, vilket det också visade sig vara, så grafiskt överlägset att en stor del av den stora grå massan inte kunde spela det på sina burkar, spelet var såpass prestandakrävande att det knappt fanns datorer som klarade att maxa spelet.
Nu ett gäng år senare så säger en av spelets skapare i en intervjue att han faktiskt tycker att det är skönt att Crysis-serien inte är ensamma om att vara vrålsnygga FPS och att folk nu kanske kan börja fokusera på det som verkligen gör serien unik, dess nanodräkt och dess funktioner.
För min egen del så var det just det tekniska och att Crysis bara släpptes på PC som gjorde att jag aldrig fick chansen att uppleva spelet ordentligt. Jag minns att jag nätt och jämt fick det att funka och det var ingen höjdare så Crysis placerades i minnet som det där spelet med de höga prestandakraven.
Nu 2011 så är läget lite annorlunda, visst man behöver fortfarande en rätt bra dator för att lira Crysis 2 på maxade inställningar men man kan nu även avnjuta verket på både PS2 och Xbox 360. Jag är ett stort fan av sci-fi FPS och jag ser tokmycket fram emot Crysis 2 nu då jag irrat in på lite recensioner och previews, mitt intresse för spelet har återfötts.
Denna gång kommer förmodligen spelets största inslag att hamna i ett helt annat slags fokus än det gjorde i del ett och jag pratar givetvis om nano-dräkten.
För er som inte känner till den så är det dräkten spelets huvudperson glider runt i och den är inte bara härligt futuristisk utan rätt användbar också.
Nano-dräkten gör spelaren stark nog att hoppa från skyskrapor och slunga personbilar mot fienden eller snabb som en oljad blixt eller gör en mer sneaky än en ninja på affe tack vare dräktens praktiska optiska camo.
Spelstil i Crysis 2 är väldigt mycket upp till spelaren. Jag läste någonstans t.ex att man ska kunna undvika merparten av alla eldstrider genom att använda sneaking, detta är bara ett exempel på vad nanodräkten låter en göra.
En dräkt som mer eller mindre låter en skräddarsy ens egen spelstil tycker åtminstone jag låter fantastiskt.
Upplägget i Crysis 2 känns rätt klassiskt. Aliens attackerar världen, vinner och en snubbe i en unik dräkt är världens sista hopp. Ja det är väll Crysis singleplayer kampanj i korthet men det faktum att man kutar omkring i en dräkt som låter en spela som i Crackdown om man så vill i ett total havererat N.Y med smarta aliens som fiender räcker gott och väl för mig.
Det lilla jag har sett utav Crysis 2 kampanj ser helt jävla kick-ass ut.
Så var det MP´n då. Den verkar fruktansvärt kul på alla tänkbara sätt och vis. Den låter en bygga en klass från grunden och specialisera efter tycke. Spelet kommer dessutom tipsa om olika passande val i processen helt beroende på hur du spelar spelet.
Jag kommer länka till en bra film med en hemskt töntig berättarröst som jag råder er ta med en stor nypa salt angående MP´n.
Det kommer finns sex olika MP-lägen totalt men den som jag tycker stack ut lite var ett där lagen turas om att vara vanliga soldater med tunga dödliga vapen medans andra laget bär nano-dräkter men får dras med pistoler.
Jag blev faktiskt väldigt hajpad på detta för bara en liten stund sedan då jag kollade igenom några videos och läste lite recensioner.
Det verkar som att för oss konsolägare så är det 360-versionen som är den bättre (varför alltid samma visa när det är multi) och det är där jag kommer att lira.
Spelet släpps den 24/3 till PC, 360 och PS3
Senaste trailern:
Multiplayer som förklarar uppgraderingar av dräkten på ett smaskigt sätt:
Versioner:
Nano edition:
Limited edition (den alla får i början med andra ord):
Nog för att det ser häftigt ut i rörelse men jag kan bara inte ta skidglasögonen seriöst.