Josef Diktatorns bild

Man5on skrev:
linjära spel är linjära.

Linjära spel är fina. ;)

F.K... in the coffee...

KidCactuss bild

Jag har riktigt roligt med det här spelet, den taktiska spelstilen passar mig som handen i handsken. Lätt bättre än Killzone 3 enligt mig.

Psykisk sjukmänniska

Josef Diktatorns bild

KidCactus skrev:
Lätt bättre än Killzone 3 enligt mig.

O ja, KZ3 känns mediokert och tråkigt jämfört med detta.

Måste säga att Crysis 2 är det snyggaste jag sett i spelväg någonsin, det är så urbota läckert att man bara sitter och gapar. Att spelet dessutom är förbannat kul gör ju inte saken värre.
Måste även säga att jag verkligen diggar musiken i spelet, ledmotivet känns helt perfekt.

F.K... in the coffee...

KidCactuss bild

Om nu ledmotivet är låten som spelas i början på ubåten så håller jag med, grymt bra.

Apropå snyggheten så tycker jag att det pendlar kraftigt. Jag trodde ju först i min enfald att det skulle vara lika snyggt som det spelbara introt rakt genom.

Psykisk sjukmänniska

Ollebros bild

har någon av er spelat spelet online och är online delen mycket fulare än SP? för jag tyckte MP banan när man springer omkring uppe på ett tak inte vart speciellt snygg men det kanske har med att det svänger så som kid säger. tyckte första Crysis var skit tråkigt så jag vet verkligen inte om man skall köpa 2an eller inte.
någon som spelat båda och inte heller gillade ettan men gillar tvåan?

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Josef Diktatorns bild

Ollebro skrev:
har någon av er spelat spelet online och är online delen mycket fulare än SP?

Nej inte mycket fulare men självfallet kan det inte bli riktigt samma grafiska mästerverk online som offline. Jag spelade Crisis ytterst lite på PC när det begav sig och tyckte inte heller spelet var sådär jättekul förutom att jag gillade ideén med dräktkrafterna men på det stora hela kändes ettan mer som en ren grafikdemo än ett bra spel. Tvåan därimot är skitkul och ett sönderfallande NY passar perfekt att ta sig fram i. Har testat onlinedelen lite snabbt också, den var riktigt kul och lite ösig.

F.K... in the coffee...

Ollebros bild

Josef Diktatorn skrev:
Tvåan därimot är skitkul och ett sönderfallande NY passar perfekt att ta sig fram i. Har testat onlinedelen lite snabbt också, den var riktigt kul och lite ösig.

dåså! får jag sålt KZ3 så blir det detta nästa då.

This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Make.Senses bild

Alltså Crysis 2.
Så mycket att hänga i granen är det ju inte.
Finns liksom inget att hämta i spelet.

Grafiken imponerar mig inte särskilt om jag ska vara ärlig.
Metro 2033 t.ex. är snyggare.
Crysis 2 till PC är bara en ren konsollport precis som allt annat idag.
Man får ju inte ens DX11(oerhört fint ljus t.ex.). "Nä det lägger vi in senare", och MP är Call of Duty med temporär cloak och juggernaut.

Senast ändrad av Make.Sense, 27 mars, 2011 - 12:31.
Josef Diktatorns bild

Make.Sense skrev:
Grafiken imponerar mig inte särskilt om jag ska vara ärlig.

Helt sinnessjukt uttalande om man frågar mig. Till konsol åtminstone så är det helt i klass med Uncharted 2 när det kommer till grafiken.
Make.Sense skrev:
Crysis 2 till PC är bara en ren konsollport precis som allt annat idag.

Detta eviga gnäll från PC-spelare. Kritiker säger ju snarare tvärt om att det fortfarande är ett fruktansvärt snyggt spel till PC. Tycker det är bra att konsol-sidan har börjat hinna ikapp PC när det kommer till snygga spel.

F.K... in the coffee...

Make.Senses bild

Ser det ut på Xbox 360 och PS3 som det gör på PC är jag imponerad av konsollerna.
Men som PC-spelar blir man riktigt snabbt bortskämd. :bigsmile:

HybridTheWombats bild

Josef Diktatorn skrev:
Tycker det är bra att konsol-sidan har börjat hinna ikapp PC när det kommer till snygga spel.

Fast är det verkligen så? Konsol har ju sina ramar att arbeta innom, medans PC har betydligt lättare att ta ut kurvorna om dom bara tillåts.

BF3 är väl det jag kan första jag komma tänka på som utnyttjar PC's kapacitet genom att tillåta fler spelare medans dom skalar ner antalet för konsol då det är limiterat.

Och att Crysis2 till PC inte får DX11 vid release har väl återigen med konsol att göra då dom kör på DX9?

KidCactuss bild

HybridTheWombat skrev:
Och att Crysis2 till PC inte får DX11 vid release har väl återigen med konsol att göra då dom kör på DX9?

Näe. 360 kan måhända köra nån variant av DirectX, men något sånt finns ju över huvud taget inte utan för Microsofts värld.

Jag tycker det är löjligt att säga att det inte är snyggt, om vi pratar rent tekniskt. Om man sen inte gillar designen och dylikt så är det ju en helt annan sak. Sen undrar jag på vilket sätt det här är "neddummat" på grund av att det nu också släpps på konsol?

Enligt mig är det här faktiskt ett av de absolut bästa shooterspelen, just för att det inte bara kan spelas på ett sätt, som 99 % av de spel som släpps tvingar dig att göra, framför allt i shootergenren.

Sen måste jag även säga att det här inte på något sätt lider av några grafiska problem på PS3:an, tvärt om är det ett av de snyggaste spelen till konsolen och flyter samtidigt på helt perfekt.

Psykisk sjukmänniska

Ollebros bild

jobbiga gnället angående DX11 med. som om "högrare siffrorna moste vara bättreare!"
Spelet är snyggt till PC och det är DX9, so? Spel till PS3 är galet snygga ibland och har inte ens DX1. jag vet inte exakt vad OpenGL och DX gör men jag vet att de inte bestämmer hur snygga spel skall vara. se bara på senaste STALKER och påstå att det är snyggt i DX11.

Make.Senses bild

Ollebro skrev:
jobbiga gnället angående DX11 med

Har du spelat Metro 2033 på PC med DX11?
Det är ett praktexempel på vad DX11 kan som inte DX9 kan.
Ljus, ljus och återigen ljus. Ljus gör väldigt mycket, och i DX11 är det
så oerhört vackert. DX9 kan inte rendera ljus på samma fina sätt.

Sen, Tesselering är alltid mysigt om utvecklare hade orkat fixa det ordentligt.

Ollebros bild

Make.Sense skrev:
Har du spelat Metro 2033 på PC med DX11?

självklart inte.
Make.Sense skrev:
Det är ett praktexempel på vad DX11 kan som inte DX9 kan.

har inte med saken att göra. vill de ha snyggt ljus kan de göra det oavsett DX1 eller 40. har med vad de orkar och inte. DX är ett bibliotek av ... allt möjligt grafikrelaterat och underlättar för utvecklarna men ingen stoppar dem från att utveckla allt det där utan DX. så att påstå att DX är något magiskt som gör spel bättre stämmer inte.

Man5ons bild

En grej som jag räknar in i "grafik" till spel är till viss del fysiken, eftersom ett spel aldrig är snyggare än hur saker ser ut. På den punkten gör mig Crysis 2 lite besviken ibland, t.ex. saker som att döda fiender blir ickemateriella direkt. Jag förstår att det här sparar lite prestanda åt andra saker i spelet, men det förtar lite av helhetsintrycket. Jag pratar alltså om att man clippar rakt genom lik och de reagerar inte på slag och skott osv. Det är kanske bara jag, men jag stör mig en smula på sådant.

Nästa lilla grej som stör mig i Crysis 2 är att de blå missionmarkerna är alltid på "slutmålet", vilket ställer till det när ett spel är semilinjärt blandat med ultralinjärt. Svårt att beskriva utan att få visa med skissar, men om jag ska göra ett försök:

Tänk er en spelplan/bana som är 500x1000 meter. Du börjar i nedre vänstra hörnet, och klarar banan när du kommer till över högra hörnet. Den blå missionmarkern pekar dig mot detta hörn. Problemet är bara att Crysis ALDRIG är så pass öppet att du får välja exakt hur du tar dig dit, utan det varierar mellan öppna torg och sedan små passager du absolut tvingas gå igenom.

Grejen som då stör mig är att missionmarkern borde visa hela tiden exakt dit du skall gå härnäst, som den gör i typ Halo. Nu visar den hela tiden nånstans långtåthelvete bort, men du får ändå aldrig friheten att ta dig dit precis hur du vill, utan du vet att på vägen till den dära markern så lär det finnas ett antal passager du absolut till 100% tvingas går igenom. Återigen, kanske bara är jag som reagerar på sånt här, men för mig är det dåligt gameplay.

Det är liksom inom sitationstecken spelet borde förkunna "tactical options available" när det ändå tänker tvinga in mig i en specifik jävla dörr i slutändan, istället för att ge mig the tactical option att antingen hitta ett fönster, en taklucka eller gå genom den där sabla dörren.

Men men, trots ovanstående småirritationer så är det ju helt okej för att bara vara ett FPS.

Senast ändrad av Man5on, 27 mars, 2011 - 16:38.

Last chance to lose control

Sebastian Magnussons bild

Ollebro skrev:
DX är ett bibliotek av ... allt möjligt grafikrelaterat och underlättar för utvecklarna men ingen stoppar dem från att utveckla allt det där utan DX.

Jag tror poängen snarare är att biblioteken på Xbox 360 (DX9) och PS3 (OpenGL ES1) har funktioner som är i paritet med DX9. DX11 har betydligt nyare och mer intressanta funktioner, men eftersom konsolerna inte stödjer dessa så ser många det inte som ekonomiskt försvarbart att utveckla mot dem.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

KidCactuss bild

Sebastian Magnusson skrev:
PS3 (OpenGL ES1)

Det är ju lite förenklat uttryckt. PS3 använder LibGCM och PSGL (som bygger på just OpenGL ES 1.1 med funktioner från 2.0 och Cg).

Senast ändrad av KidCactus, 27 mars, 2011 - 18:38.

Psykisk sjukmänniska

KidCactus skrev:
Det är ju lite förenklat uttryckt. PS3 använder LibGCM och PSGL (som bygger på just OpenGL ES 1.1 med funktioner från 2.0 och Cg).

Visst är det det. Och 360 använder inte heller exakt DX9c. Men jag tycker ändå poängen framgår ;)

KidCactuss bild

Jo visst, men poängen hade ju framgått även utan falska påståenden. :p

Psykisk sjukmänniska

Josef Diktatorns bild

Jaha då var kampanjen klar då, det gick rätt snabbt då det var svårt att trycka av maskinen för att det var så spännande. Det var kort och gott förbannat kul! :beer:

F.K... in the coffee...

KidCactus skrev:
Jo visst, men poängen hade ju framgått även utan falska påståenden.

Det kallas att sammanfatta ;)

Ollebros bild

Sebastian Magnusson skrev:
DX11 har betydligt nyare och mer intressanta funktioner

visst har den det. men det är ju inte omöjligt att åstadkomma vacker grafik utan att använda sig av de nya funktionerna, de är ju där för att underlätta arbetet. jag mest förstår mig bara inte på den sifferhysteri som gäller. spel blir ju inte automatiskt snygga av att vara byggda med hjälp av DX11.
Josef Diktatorn skrev:
Det var kort och gott förbannat kul!

hur kort är kort?

Reyqunes bild

Ollebro skrev:
spel blir ju inte automatiskt snygga av att vara byggda med hjälp av DX11.

Nej, men de KAN vara det.

Ollebros bild

Reyqune skrev:
Nej, men de KAN vara det.

nej de bör vara det.

HybridTheWombats bild

Ollebro skrev:
nej de bör vara det.

Se det så här: Bara för att du använder dig utav likadana penslar som Leonardo da Vinci betyder det inte att du kommer få samma finpolerade resultat.

:)

Ollebros bild

HybridTheWombat skrev:
Se det så här: Bara för att du använder dig utav likadana penslar som Leonardo da Vinci betyder det inte att du kommer få samma finpolerade resultat.

men det är ju det jag sagt hela tiden. :p

HybridTheWombats bild

Ollebro skrev:
men det är ju det jag sagt hela tiden.

Jag som gjorde fel i att lägga det med quote överhuvudtaget. Men du fick en fint lysande quote-knapp som väntade på dig när du loggade in iaf. :beer:

HerrOlssons bild

Apropå grafik och dx9 och 11 hit och dit. Vad är lägsta systemkraven för crysis? Och hur mycket kräm behövs för att köra allt maxat på PC?

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

Make.Senses bild

HerrOlsson skrev:
Och hur mycket kräm behövs för att köra allt maxat på PC?

Maxar det i 1680x1050 med mitt GTX460.

Ok, jag tar tillbaka lite om det jag sagt om att spelet var fult.
Fick spelet till PC med posten idag (köpte det i Storbritannien då det var 150:- billigare, och postgången är seg), och efter att ha dragit på "Extreme" i Settings så ser det faktiskt rätt bra ut. Nästan i klass med Metro 2033, som är det snyggaste jag spelat. Ger de Crysis 2 det vackra ljus du kan få med DX11 (men inte med DX9, i så fall hade de redan gjort det) lite lätt tesselering som de lovat så blir detta helt klart bland det vackraste jag spelat.

Fortfarande lider Crysis 2 av en del lågupplösta texturer, som är ett klassiskt tecken på att det är en konsollport. Hoppas att någon kan modda in lite mer högupplösta texturer.

I alla fall, bedömningen gjorde jag på betan som läckte i Februari, och på demot. Inget av dem imponerade mig särskilt. Crysis 2 imponerar mig egentligen inte väldigt, men releaseversionen ser betydligt bättre ut än demot och betan. Som sagt, DX11-ljus och jag är såld. För alla er som spelat Metro 2033 i DX9 och DX11 så förstår ni vad jag menar med DX11-ljus, och skillnaden mellan ljus i DX9 och DX11. Det handlar även att 11 gör Ambient Occlusion bättre än 9 o.s.v.

Nej, det beror inte på utvecklarna, det beror på DX som motor.

Senast ändrad av Make.Sense, 28 mars, 2011 - 19:53.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.