Hej gott folk!
Jag är lite intresserad av att höra vad ni här på Skillpoint tycker om spel och litteratur, och vad ni vet. Jag ska nämligen nu till våren skriva en C-uppsats i svenska där jag ska jämföra ett spel med en roman. Jag har inte riktigt bestämt vilket syfte jag ska ha, men fokus ligger på att kunna plädera för att spel kan användas i undervisning.
Har ni några tips på spel eller romaner att analysera så bidra gärna
Vad för slags undervisning? Barn, ung, gammal och vad för ämnesområde(n)?
Jag lär mig ju saker hela tiden när jag spelar men sällan något som är av värde utanför spelet i fråga. Vilket å andra sidan till stor del gäller även romaner.
Jag förstår dock inte riktigt hur jämförelsen mellan ett spel och en roman ska kunna resultera i argument för att den ena eller den andra går att nyttja vid undervisning.
Skulle själv (spontant) förespråka någon form av handlingsdrivet spel med fokus på olika former av pussel och problemlösning kopplade till berättandet då det optimalt kräver att både språkkunskaper såväl som förmåga till generell problemlösning utvecklas plus att det lämnar plats för ren faktainlärning. Kanske något peka-klicka-äventyr eller visual novel liknande.
"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"