FDdimebags bild

Hej gott folk!

Jag är lite intresserad av att höra vad ni här på Skillpoint tycker om spel och litteratur, och vad ni vet. Jag ska nämligen nu till våren skriva en C-uppsats i svenska där jag ska jämföra ett spel med en roman. Jag har inte riktigt bestämt vilket syfte jag ska ha, men fokus ligger på att kunna plädera för att spel kan användas i undervisning.

Har ni några tips på spel eller romaner att analysera så bidra gärna :)

"I totally wanna nydus your main right now"

UfU__Xs bild

Vad för slags undervisning? Barn, ung, gammal och vad för ämnesområde(n)?
Jag lär mig ju saker hela tiden när jag spelar men sällan något som är av värde utanför spelet i fråga. Vilket å andra sidan till stor del gäller även romaner.
Jag förstår dock inte riktigt hur jämförelsen mellan ett spel och en roman ska kunna resultera i argument för att den ena eller den andra går att nyttja vid undervisning.

Skulle själv (spontant) förespråka någon form av handlingsdrivet spel med fokus på olika former av pussel och problemlösning kopplade till berättandet då det optimalt kräver att både språkkunskaper såväl som förmåga till generell problemlösning utvecklas plus att det lämnar plats för ren faktainlärning. Kanske något peka-klicka-äventyr eller visual novel liknande.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

FDdimebags bild

Det är gymnasieelever jag har tänkt rikta mig till. Jag tänker att man kanske kan använda ett spel, säg historiskt strategispel, tillsammans med en roman som utspelar sig under samma epok. Läs boken varvat med väl utvalda episoder ur spelet för att ge en mer varierad undervisning. Jag är helt säker på att spel kan användas i undervisning, dels i ett pedagogiskt syfte, men också för att tillägna sig viss fakta och förståelse för i detta fall den specifika epoken:)

Något tips på något peka-klicka-spel? Är själv inte alls insatt i genren...

Har själv funderat över möjligheten att behandla Svea Rike (1/2) eller något av Civilization-spelen, jämfört med en roman... Ska fråga mina extremt inlästa litterära vänner om tips på romaner... :D

"I totally wanna nydus your main right now"

Lars Jensens bild

FDdimebag skrev:
men fokus ligger på att kunna plädera för att spel kan användas i undervisning.

Eftersom du talar om roman och spel så antar jag att du menar att använda spel i undervisning likt romaner används i litteraturkunskap, dvs. för att framhäva en viss tid/händelse/känsla osv och inte för att lära ut något specifikt?

Jag hade nog siktat in mig på själva berättandet i uppsatsen. Skillnaden mellan att berätta via en roman, ett spel och en film t.ex. Det hade varit väldigt intressant. Vilket syfte det skulle ha vet jag dock itne. :p

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Lars Jensens bild

FDdimebag skrev:
Har själv funderat över möjligheten att behandla Svea Rike (1/2) eller något av Civilization-spelen, jämfört med en roman... Ska fråga mina extremt inlästa litterära vänner om tips på romaner... :D

Då skulle jag nog hellre siktat på Europa Universalis, även om Svea Rike till viss del är ganska pedagogiskt. EU har dock mycket mer att lära ut och ett bredare spektra av användningsområden. Eftersom det utspelar sig under en ganska lång tidsperiod är det lite svårt att välja en viss roman, men det vore ju kul om man hade utgått från en faktabok och visat på scenariot i spelet.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Limbos bild

Just för gymnasieelever, och jag antar då elever i svenskundervisning, kommer jag inte på något sätt att använda spel så där på rak arm, men det finns, vad jag vill påminna mig, rätt gott om undersökningar som visar att spel övar upp saker som hand öga-koordination och rumsuppfattning. Det är i och för sig ganska uppenbara grejer när man tänker på vad det är man gör i de flesta spel, men det kan vara en bra grej att ta med som utgångspunkt för en diskussion kring spelens eventuella nytta för spelaren, i motsats till den förhärskande åsikten att de bara är nöje och tidsfördriv*.

*Vilket naturligtvis är ett fett djävla ickeargument, eftersom de flesta nöjen och tidsfördriv tränar upp förmågor av något slag utan att det är anledningen till att vi ägnar oss åt dem.

Senast ändrad av Limbo, 30 mars, 2011 - 10:29.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.