Man5ons bild

Nu när Dead Space 2 inte riktigt lyckades få mig pilsk så vände jag mig till Resonance of Fate, som legat inplastat här nåt halvår i väntan på bättre väder. Resonance of Fate (eller End of Eternity som det heter i Japan) är alltså tri-Ace (mest kända för Star Ocean-serien och Valkyrie Profile) senaste alster i jrpg-djungeln.

Saker som sades om det inför PAL-släppet var bl.a. att det skulle vara så svårt att man började gråta. Det är ju iofs inget att sträva efter men ja, det såg ju estetiskt fint ut iaf.

Distant future, världen är helt asgiftig, alla bor i ett högt jävla torn. Energin dalar, saker blir sämre i tornet, 3 random prisjägare försöker rädda dagen.

Det som drar mig till att spela det hära spelet är främst att 1/ stridssystemet är helt unikt och liknar inget annat, och 2/ kartsystemet är helt unikt och liknar inget annat.

Nu har jag bara lirat sisådär 5-6 timmar, så jag är långt ifrån fullärd. Men man kan säga att det verkar tämligen komplext. Men moddar sina skjutvapen på ungefär 42830 olika sätt och striderna som är i realtid när man rör sig, men pausas när man inte rör sig, påminner mer om schack med vapen än något annat. Alternativt sax, sten, påse, ödla, Spock. Säg såhär, jag satt med tutorialen i 45 minuter, sen dog jag på första fienden. Satans jävlar. Men det blir något roligare när man fattar vad man håller på med.

Kartan är kortfattat som sådan att du börjar med din hemstad, och sedan låser du upp hexagoner efterhand lite som du vill för att kunna utforska. Hexagonerna har sedan typ 8 olika färger, samt sitter ihop i 8 olika mönster, vilket gör att du måste pussla o anpassa. Även det här är inte direkt det enklaste att sätta sig in i och som grädde på moset är spelet ungefär lika pedagogiskt som en turkisk hora i mjölkbad.

Men allt detta till trots så har jag haft relativt roligt med Resonance of Fate hittills. Det är väldigt unikt i sina detaljer, även om skalet luktar 1995 lång väg. Förrenderade bakgrunder ála FFVII och, milt sagt, inte särkskilt tekniskt lysande grafik. Men men, det lockar att spela vidare, vilket någonstans är det högsta man kan begära av ett spel.

Är det nåen mer som suttit o lirat det här?

Last chance to lose control

Lars Jensens bild

Låter som ett perfekt spel för mig... Not. Jag förvånas fortfarande av hur olika japanerna är när det gäller vad som är bra och rimligt. :p

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

VodkaCitrons bild

Jag har hur som helst planerat att köpa spelet senare, men det ligger ganska långt ner på prio-listan och lär hamna längre ner i utkanten nu när 3DS kommer. Det är ju inget som lockar mig med spelet, det ser inte sådär jätte intressant eller roligt ut, men är ju trots allt kär i genren så att :)

Absolut - För män som kan sätta gränser.

UfU__Xs bild

Av alla jrpgn släppta de senaste 5-6 åren (till stationära konsoler i alla fall) så är nog detta som verkar mig vara mest intressant. Spela det lär jag dock aldrig göra. :p

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Sebastian Magnussons bild

Man5on skrev:
Är det nåen mer som suttit o lirat det här?

Ja! Jag återkommer med tankar om ett slag.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

UfU__Xs bild

Sebastian Magnusson skrev:
Ja! Jag återkommer med tankar om ett slag.

Klar med Star Ocean då? Vad blev i så fall slutbetyget där på nån skala?

WEAR!"

VodkaCitrons bild

Tänkte skriva "Sebastian har säkert spelat det" ^^

På tal om JRPG. Ingen i redaktionen som lirat Atelier Rorona? Kan inte minnas en recension, hittar inte heller något i sök. Ser ganska trevligt ut, bortsett ifrån det vanliga engelska röstskådespelariet -.-

Josef Diktatorns bild

Det enda jrpg som verkar intressant är kommande Catherine från Persona-seriens skapare, synda att det inte släpps i EU dock, får bli importköp.
Tycker att japanska rpg-scenen är så fruktansvärt stel och tråkig i sina konventioner, plattformen utvecklas liksom inte längre.

F.K... in the coffee...

UfU__Xs bild

Josef Diktatorn skrev:
Det enda jrpg som verkar intressant är kommande Catherine från Persona-seriens skapare

Det verkar ju dock vara mer av ett pusselspel med otrohetstema än ett jrpg.

Josef Diktatorn skrev:
Tycker att japanska rpg-scenen är så fruktansvärt stel och tråkig i sina konventioner, plattformen utvecklas liksom inte längre.

Verkligen. Dessutom är de ju inte lika bildsköna som de var under playstation-tiden. :(

Senast ändrad av UfU__X, 23 mars, 2011 - 23:30.

WEAR!"

Josef Diktatorn skrev:

Många som påstår det, kan inte alls hålla med. Bara FF-serien har utvecklat sig mer från del till del än hela fps-genren under samma period, och det är utan att ens nämna helt skilda spel som MegaTen eller för den delen Resonance of Fate.

UfU__X skrev:
Klar med Star Ocean då? Vad blev i så fall slutbetyget där på nån skala?

Klarat det för ett antal timmar sedan, inte klar med det dock. Håller fortfarande på och maler på den oändliga bonusgrottorna. Men det är ett bra spel som jag rekommenderar, ett av de j-rpg jag haft roligast med den här konsolgenerationen.

VodkaCitron skrev:
Ingen i redaktionen som lirat Atelier Rorona?

Nej, det tror jag inte. Men det var väl ett tag sedan det släpptes, nån gång i höstas väl?

VodkaCitrons bild

Men det var väl ett tag sedan det släpptes, nån gång i höstas väl?

Japp, därför man borde sett något av de då, men det gjorde man ju inte :p

UfU__X skrev:
Det verkar ju dock vara mer av ett pusselspel med otrohetstema än ett jrpg.

Spelat demot ett par gånger. Ja, det är nog mer ett pusselspel med rollspels element. Som jag uppfattat det så är det såhär, man löser ett pusselmoment, får se en animesekvens/ingamefotage, sen ska man kunna traska runt lite i pubar, arkadhallar och dylikt. Men själva spelandet händer i pusslet.

Man5on skrev:
jag satt med tutorialen i 45 minuter, sen dog jag på första fienden

Haha, jag också! Det var en härlig uppvaknandekänsla :D

Jag gillade Resonance of Fate. Jag gillar som regel Tri-aces spel. Inte för handlingen, utan för att de är grymma på karaktärsbyggande, stridssystem och spelmekanik. Ibland får man en grym handling på köpet, som i Valkyrie Profile, men den här konsolgenerationen verkar de helt gett upp tanken på att ha bra berättelser. Resonance of Fate är typexemplet på detta. Och scenen nedan utkristallerar nog det tydligast :p

Men striderna i Resonance of Fate var då väldigt uppfriskande och intressanta, och att sitta och skruva ihop sina vapen från 3000 olika delar riktigt skoj. Mitt problem med spelet, och anledningen till att jag inte klarat det, är att det kändes som att det började bottna ut någonstans kring 25-timmarsstrecket. Inga nya element introducerades, och jag kände att jag äntligen hade bra rutin på de moment som redan fanns. Så när striderna började bli slentrian föll också mitt intresse.

Limbos bild

Kan eka Magnussons åsikter. Plockade upp Resonance of Fate i höstas och gillade verkligen stridssystemet, men det blev lite slentrianmässigt efter ett tag. Jag sålde tillbaks det efter antagligen mindre än tjugo timmar spelat, men ångrar mig lite nu. Hade jag tid och ork skulle jag gärna se till att åtminstone klara storyn.

Testade Atelier Rorona Alchemist of Arland härförleden också. Kanske gav jag det ingen ärlig chans, men det kändes inte som min kopp te riktigt, med starkt fokus på craftingsystemet snarare än utforskande, strider och story, som jag tror är det jag vill ha mycket av i jRPGn.

Man5ons bild

Limbo skrev:
Kan eka

Stalin! Finns du här? Du måste finnas här.

Last chance to lose control

Limbos bild

Man5on skrev:
Stalin! Finns du här? Du måste finnas här.

Ibland så. :D

Hänger mest på WaG, men har insett att många man bryr sig om finns här med, så jag får kanske ändra mina vanor lite, eller utöka dem bara.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.