Andreas Ljungströms bild

Det här är tråden för den extremt förbisedda tjänsten Xbox Live Indie Games (tidigare kallad Community Games). Tjänsten hittar du under Game Marketplace i din Xbox 360-meny.

Själv har jag stiftat bekantskap med en mängd titlar från tjänsten men har säkerligen missat en del guldklimpar. I ärlighetens namn är merparten av det som släppts inget vidare. I den här tråden tipsar vi därför varann om alla spel som inte är skit.

Lista för alla Indie Games finnes här.

Joakim Wigholms bild

Underbart initiativ! Jag tänkte som senast i morse på att det borde startas en tråd om XBLIG på forumet, men du hann före! :bigsmile:

Jag älskar XBLIG. Det finns flertalet starka titlar, och det för en mycket liten monetär ersättning. Är man en såndäringa nostalgiker finns det en hel del godbitar att avnjuta.

För att inte helt spamma ner tråden börjar jag med att tipsa om Aban Hawkins & the 1000 SPIKES. Genre: dödsplattform. Svårare än svårast. Hårdare än hårdast.

Jag gör en liten videobotanisering på Aban Hawkins här:

Påpekas bör att jag fortfarande är mycket färsk på det här med videoredigering, samt att min mic är något handikappad. I just den här "presentationen" låter det dock rätt bra, om man får lov att säga det själv. Tänker fortsätta botanisera framöver, när tiden tillåter.

“Some may never live, but the crazy never die”

Andreas Ljungströms bild

Joakim Wigholm skrev:
Aban Hawkins & the 1000 SPIKES

Ser ännu mer sadistiskt ut än en av mina favoriter till tjänsten - Platformance: Castle Pain. Otroligt störigt att man dessutom ser hela banan samtidigt som man spelar, och hur nära man är målet men ändå inte. :p

Helt klart värt att spana in om man gillar svåra men tillfredställande spelupplevelser.

Senast ändrad av Andreas Ljungström, 8 maj, 2011 - 21:42.
Joakim Wigholms bild

Andreas Ljungström skrev:
Platformance: Castle Pain.

Platformance är riktigt grymt! Köpte det för någon vecka sedan, och har bara plöjt på en bit, men det helt klart ett spel som tilltalade masochisten i mig. Det har dessutom fått bra kritik från alla håll och kanter. 80 microsoft points - ett givet köp!

Det senaste nytillskottet till tjänsten jag köpte var Lasercat, även det ett plattformsspel. Jag väl tagit mig lite mer än halvvägs och jag kan rekommendera en trial till folk, om inte annat.

Andreas Ljungströms bild

Sequence ser lovande ut. RPG och musikspel låter som en spännande kombination. Eurogamer verkar oerhört positiva dessutom.

Josef Diktatorns bild

Platformance såg ju rätt mysigt ut. Såg ut som en lite snällare variant på det eminenta Super Meat Boy.

F.K... in the coffee...

Andreas Ljungströms bild

Josef Diktatorn skrev:
en lite snällare variant

Vette fasen om jag skulle kalla det snällare iofs men bra är det. Med tanke på den billiga prislappen (ca åtta spänn), den charmiga pixelgrafiken och den höga svårighetsgraden (om man föredrar sånt dvs) är det ett givet köp. :)

Joakim Wigholms bild

Platformance 2: Temple Death på ingång:

VodkaCitrons bild

Kollade runt där när det var som nyast. Fanns ju några japanska titlar och det var udda och roligt. Nån katt som skulle hoppa runt och något kort häftigt shoot em up.

Men att köpa Indie vet jag inte. De är oftast så korta att man hinner med åtminstone 50% om inte hela spelet under trailen :p

Fast det var ju då.

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Joakim Wigholms bild

VodkaCitron skrev:
Fast det var ju då.

Precis. Tar vi oss en titt på servicen idag hittar vi kompetenta titlar för småsummor. La häromdagen märke till att "Your Doodles Are Bugged!" letat sig ut på Steam till ett pris av €7.99. Samma titel kostar 80 microsoft points på Live, vilket alltså är mindre än sju kronor. ;)

Andreas Ljungströms bild

Som Indie Game-tjänstens svar på Live Arcades Summer of Arcade kommer Indie Games Summer Uprising. Det vill säga ett knippe spel som ska vara snäppet vassare än övriga som släpps under en och samma period. Nu är åtta stycken utvalda av XNA-communityn, de två sista spelen röstas fram.

Finns ett par intressanta titlar bland dessa. Är själv sugen på Speedrunner HD, ser lite Super Meat Boy-aktigt ut och mulitplayer-delen kan bli hur kul som helst.

Andreas Ljungströms bild

Idag släpptes Wizorb. Ser ut som en Breakout-klon med rollspelsinslag. Ska definitivt spana in närmare. 240 Points.

Joakim Wigholms bild

Något mer att tipsa om, käre herr Ljungström? Har varit helt avskuren från XBLIG sedan i försomras och behöver tips på lite spel till denna eminenta tjänst. :)

Andreas Ljungströms bild

Joakim Wigholm skrev:
Något mer att tipsa om, käre herr Ljungström?

Jag har faktiskt inte varit speciellt uppdaterad det senaste men flera av Uprising-spelen verkar rätt bra. Har bara testat några av dem i trial-versioner men Speedrunner, Chester och T.E.C. 3001 verkade alla vara kompetenta. Annars är det ovannämnda Wizordb som hägrat länge, har inte hunnit plocka upp bara.

Senast ändrad av Andreas Ljungström, 20 oktober, 2011 - 09:32.
Andreas Ljungströms bild

Fick ett ryck i helgen och testade ett gäng Indie Games-titlar jag snappat upp. Först och främst tog jag mig äntligen i kragen och införskaffade Wizorb. Eftersom jag tänkte sammanfatta mina tankar om spelet i en längre text här på sajten så kan jag bara hälsa att det är riktigt trevligt, och så var det med det.

Helt okej var Monsters (Pobably) Stole My Princess men ingen kioskvältare direkt. Hoppa uppåt i värsta Doodle Jump-stil och med målet att hinna ikapp fula monster. Fin grafisk stil och lite småskoj sådär.

Super Mario Bros. 2-ripoffen (amerikanska varianten då) Curse of the Crescent Isle var inte den höjdare jag hoppades på. Trots den förmodade inspirationskällan känns spelet lite väl enkelt i sin utformning och mer gammalt än retrocharmigt.

Svenska The Deep Cave är ännu ett spel jag tänkte skriva lite mer om på Skillpoint men kan redan nu rekommendera det för alla som gillar elaka plattformspel i stil med VVVVVV eller Super Meat Boy.

Samma förhoppning har jag om Astroman som känns väldigt Metroid-aktigt och musiken är verkligen skitbra. Men mer om det vid ett senare tillfälle som sagt.

Så ni som bryr er - se fram emot lite texter om dessa, förmodligen rätt förbisedda titlar, här på sidan i framtiden. :)

Lando (inte verifierad)
Landos bild

Tjenare, om ni vill spana in Indie spel så kanske ni vill spana in vårt spel, "They Breathe" som släpptes i förrgår, ett rätt så speciellt spel :)

Kanske kan vara något? Ett kort, experimentelltt spel med story.

http://marketplace.xbox.com/sv-SE/Product/They-Breathe/66acd000-77fe-100...

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=acLsBJ5vm18

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.