TTV
TTVs bild

Nu den sjuttonde maj släpper den polska studion CD Projekt RED alltså sitt Action/RPG-spel The Witcher 2 till PC och senare (TBA) till konsol. Jag har förhandsbokat ett ex på och hoppas på att fler har gjort det så man kan ha härligt nördsnack när man tar pauser ifrån spelet.

The Witcher 2 ska tydligen starta där första spelet avtog och man kommer att fortsätta följa karaktären Geralt of Rivia och ett nytt kapitel (eller bok om man vill så, förvänta dig ett långt spel) ur hans liv. Det ska finnas en funktion, om man ska tro på The Withers 2 wiki-sida, som låter en importera sina sparfiler ifrån ettan och få någon slags påverkan på historien tack vare det.

Vilka ska spela spelet? Vilka kommer att köpa det på release, vad har ni för förväntningar? Här disskuterar vi allt om The Witcher 2.

Officiell Hemsida

Bilder:

Video:

TTV
TTVs bild

Systemkrav:

Minimikrav:
Processor: Intel Core 2 Duo 2.2 Ghz eller AMD Athlon 64 X2 5000+
Minne: 1 GB (Windows XP) / 2 GB (windows Vista och Windows 7)
Grafikkort: 512 MB RAM med stöd för Pixel Shader 3.0 (Nvidia GeForce 8800 eller ATI Radeon HD3850)

Rekommenderade krav:
Processor: Intel Core 2 Quad eller AMD Phenom X4
Minne: 3 GB (Windows XP) / 4 GB (windows Vista och Windows 7)
Grafikkort: 1 GB RAM med stöd för Pixel Shader 3.0 (Nvidia GeForce GTX260 eller ATI Radeon HD4850)

- - - - - - - - - - - - - - - -

Om du vill ha fler bilder titta självklart in Skillpoints gena Sebastians bildspecial:

http://www.skillpoint.se/text/the-witcher-2-stor-bildspecial

Andreas Ljungströms bild

TTV skrev:
Om du vill ha fler bilder titta självklart in Skillpoints gena Sebastians bildspecial:

Den grisen har ju dessutom fått spela en stor del av spelet, både en och tre gånger:

Första intryck, intervju, hands-on 1 och hands-on 2.

Själv lär jag nog vänta på konsolversionen som den konsolkramare jag är. Ser jävligt hett ut till PC dock.

Reyqunes bild

Spelet är väldigt snyggt för att ha så låga krav.

Jag ska köpa det härifrån: http://www.thehut.com/games/platforms/pc/the-witcher-2-assassins-of-king...
27.93 € = 250 Swedish kronor
Att det tar så lång tid att få spelet gör inte så mycket, då jag inte har spelat klart första ännu och har ett antal andra spel att klara också.

TTV
TTVs bild

Reyqune skrev:
Jag ska köpa det härifrån:

Fint pris. Fick betala närmre femhundralappen för samma utgåva på Webhallen.

Sebastian Magnussons bild

By the by, om någon har några undringar så ställ dem. Jag får berätta om det mesta av det jag spelat (prolog + första kapitlet).

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

TTV
TTVs bild

Sebastian Magnusson skrev:
By the by, om någon har några undringar så ställ dem.

Är det viktigt att ha spelat ettan? Förstår att det blir en bättre upplevelse men kommer man fortfarande kunna njuta av tvåan om man inte har spelat ettan?

TTV
TTVs bild

För folk som är intresserade av ettan så finns den att köpa samt ladda ner för cirka fem dollar här. Vilket motsvarar 31 svenska kronor.

Senast ändrad av TTV, 11 maj, 2011 - 17:57.

TTV skrev:
Förstår att det blir en bättre upplevelse men kommer man fortfarande kunna njuta av tvåan om man inte har spelat ettan?

Absolut. Själv har jag bara hunnit igenom de första 6-7 timmarna av ettan ännu. Men jag arbetar på det. OCH på att läsa böckerna, för full nörd-coverage :p

TTV
TTVs bild

Mitt ex blev skickat idag ifrån Webhallen. Även fast spelet släpps på tisdag nästa vecka. :tard:

Jaja, jag klagar inte. Med lite tur kanske jag hinner få spelet imorgon. :party:

UfU__Xs bild

Det är bara om man köper det från GoG som det är drm-fritt va? Eller är det nått hittepå som min hjärna dragit fram ur röven? :O

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

TTV
TTVs bild

Fick mitt ex idag. Spelet tar dock inte min CD-key, jag skriver in den och sedan händer ingenting mer. När jag klickar på spelets ikon på skrivbordet så kommer jag till samma ruta igen.

Tror ni detta kan ha med att jag fick spelet för tidigt? :tired:

Reyqunes bild

TTV skrev:
Tror ni detta kan ha med att jag fick spelet för tidigt?

Kan vara som med Dragon Age 2. Timelock, gör att du inte kan spela fören spelet har släppts.

GuZ
GuZs bild

Sitter och väntar med iver på att steamversionen laddat klart! Verkar faktiskt otroligt bra. TW2 kniper bara 9:or och 9,5:or hittills av vad jag har sett och alla på Metacritics verkar prisa spelet.

Tja, nästan alla.

M_Stannard: CD Project releases another misogynistic jaunt into the Mary Sue world of 'the witcher.' There is hardly anything of substance to recommend this train wreck to a discerning connoisseur of RPGs. Every element of its design can be described as 'embarassingly awkward.' Animation, art direction, dialogue, writing, combat. It's a list of sad mediocrities as long as your arm. The fact of the setting and characters being a shameless copy of Michael **** classic Elric of Melniboné series aside, the game itself behaves like a confused child. Does it want to be a brawler with peripheral RPG elements? Or an action RPG with brawler combat? In either situation the designers have failed to deliver on both satisfying combat or a compelling story that ever rises above the juvenile. Look to the masters at BioWare with their latest RPG epic, Dragon Age 2, for inspiration in your future games, CD Project. You certainly won't find it making shallow sex simulators based on plagiarized fantasy novels.

Skulle inte förvåna mig om det är ännu en Bioware-anställd i farten likt i skandalen för några månader sedan med Dragon Age 2. Det enda andra spelet killen har recenserat är mycket riktigt DA2 (som han gav en 10:a) :party:

Senast ändrad av GuZ, 17 maj, 2011 - 16:17.

Long you live and high you fly and smiles you'll give and tears you'll cry
and all you touch and all you see is all your life will ever be.

Reyqunes bild

GuZ skrev:
Look to the masters at BioWare with their latest RPG epic, Dragon Age 2,

Dragon Age 2 är verkligen inte bra RPG-mässigt. /facepalm

GuZ skrev:
The fact of the setting and characters being a shameless copy of Michael **** classic Elric of Melniboné series aside,

Setting: not a rip-off at all.

Character: Oh hell yes ;)

TTV
TTVs bild

Spelar på high. Spelet flyter på bra. Hade lite problem i början med någon slags skum skugga över hela skärmen där bara olika ljuskällor visades (lyktor, solen etc). Men tabade bara ut ur spelet och tillbaka så ordnade det sig.

Har spelat max en halvtimma. Fruktar över hur jag ska ha tid med detta. L.A Noire på fredag och så lagom tills man har klarat det släpps Infamous 2. Och sen känner jag inget speciellt sug efter detta just nu. Det har potential dock, verkar vara ett redigt Action RPG som håller en hög svårighetsgrad.

Om jag bara ger spelet är chans kommer jag förmodligen älska det. Men som sagt, vet ej om jag har tiden.

Spelat ska det dock bli!

TTV
TTVs bild

Nu har jag spelat ungefär två timmar. Spelet är förvånansvärt svårt. Mot fler fiender får man verkligen anstränga sig för att hålla sig vid liv. Och det är på Normal.

Striderna är sådär i överlag skulle jag vilja påstå.

Hyfsat klumpiga och sega animationer som gör att man inte får något speciellt skönt flyt i fighterna. Ett sving tar liksom 2-3 sek och om man blir attackerad bakifrån så avbryts det. Man kan heller inte avbryta sin attack och gå till pareringsläge.

Geralt är ganska svårstyrd också. Man får liksom dutta på tangenterna när han ska ta upp en sak eller röra vid någonting.

Att spelet dock inte innehåller några laddningsekvenser (typ) och flyter fortfarande på bra samt är så snyggt får mig komma lite i brallan.

Reyqunes bild

Finns det fortfarande igni i Witcher 2? Är den fortfarande lika OP?

TTV
TTVs bild

Reyqune skrev:
Finns det fortfarande igni i Witcher 2? Är den fortfarande lika OP?

Haha, ja x2. :bigsmile:

TTV skrev:
Nu har jag spelat ungefär två timmar. Spelet är förvånansvärt svårt. Mot fler fiender får man verkligen anstränga sig för att hålla sig vid liv. Och det är på Normal.

Kör faktiskt på easy själv, vilket är väldigt ovanligt för mig. Iofs delvis för att jag redan kört de 10 första timmarna för någon vecka sen och mest vill komma igenom dem, men också för att striderna - även om de inte alls är usla - inte är vad jag egentligen är ute efter i spelet.

Ollebros bild

Spelar inte ofta denna typen av spel så jag ser verkligen fram emot en konsol version om en sådan dyker upp.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Lars Jensens bild

TTV skrev:
Mot fler fiender får man verkligen anstränga sig för att hålla sig vid liv. Och det är på Normal.

Samma som i ettan då, men det gäller endast i början. När man väl levlat upp en del är det sällan svårt. Jag kör på Normal i ettan.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Gustav Granlunds bild

Jag är precis i början och har verkligen enorma problem i strider. Det verkar inte som att de på något sätt är dåligt balanserade, utan snarare för att det är något jag har missat, någon viktig del i det hela. Det ska sägas att spelets sätt att lära spelaren är värdelöst. :D

Skillpoint.se - Be there or be sär

TTV
TTVs bild

Spelets presentation säger: Fortsätt spela!

Spelets Gameplay: Sälj, förfan!

--------

Okej, kanske inte så fullt illa är det. Men spelets gameplay kunde vara bättre. :tired:

Gustav Granlunds bild

TTV skrev:
Men spelets gameplay kunde vara bättre.

Spela det inte som ett actionspel är det enda rådet jag kan ge. Att gå all-in leder snabbt till att man dör, det fick jag lära mig den hårda vägen väldigt tidigt. :p Själv tycker jag att det är ett av de mer underhållande stridssystemen jag upplevt i ett rollspel på flera år.

Reyqunes bild

Förhoppningsvis så får jag mitt spel nu i veckan.

TTV
TTVs bild

Spelet börjar verkligen växa för mig. Känner mig bekvämare och bekvämare i striderna och börjar få ett grepp om allt annat i spelet. Det går liksom ifrån ett bra spel till ett riktigt bra spel. Bästa i år i alla fall, hittills. Och då börjar spelet nu (ca. 10 timmar in skulle jag tro) att ta fart. Så jag kan förvänta mig en del på min resa ju längre in i spelet jag kommer.

Jag gillade verkligen delen där man ska träffa hövdingen tidigt in i spelet:

Spoiler: Highlight to view
Och man får chansen att smyga på han och magikern och tjuvlyssna på deras samtal. Misslyckades först och körde det partiet och sedan ladda om från en tidigare save och lyckades tjuvlyssna, kul att se vilken skillnad det blev. Intressant situation och hoppas på mer sånt längre in i spelet.

Reyqunes bild

TTV skrev:
.

Vilket träd spelar du med då?

TTV
TTVs bild

Reyqune skrev:
Vilket träd spelar du med då?

Du menar inriktning på skillpoints? Jag tog swordsmanship. Hittills är jag nöjd. Du då? :party:

Kom igen nu! Vill höra lite intryck, vad tycker ni, Sebbe, Gustav? Vilken inrikting kör ni, hur långt har ni kommit, vad tycker ni?

Gustav Granlund skrev:
.

Sebastian Magnusson skrev:
.

Gustav Granlunds bild

TTV skrev:
Kom igen nu! Vill höra lite intryck, vad tycker ni, Sebbe, Gustav? Vilken inrikting kör ni, hur långt har ni kommit, vad tycker ni?

Jag har inte kört så jättelångt,
Spoiler: Highlight to view
är bara i sista striden i Vergen

, men just nu kör jag en blandning mellan magi och Swordsmanship. Kände att jag behövde Igni och Quen för att kunna slåss på ett effektivt sätt. Just nu gillar jag spelet så in i bomben. Striderna är utmanande och fartfyllda men lyckas ändå behålla taktiskt djup.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.