Inga svar
HybridTheWombats bild

Som den appjunkie jag är så drog jag hem Shadow Cities efter att ha snubblat över dess ikon i app-store.

Efter att ha provat diverse GPS baserade spel till iPhone förut så hade jag väl inga större förhoppningar gällande Shadow Cities, speciellt inte gällande aktiviteten när jag bor i en mindre stad som Östersund. Jag tog hem spelet någon gång förra veckan och sedan dess har jag spenderat större delen av min fritid med just detta spel. Det är riktigt kul, och jag är glad att jag tog hem det.

Du är en mage som slåss för antingen "Animators" eller "Architects".
Du kastar spells genom att dra ner rullgardinen (som jag så fint kallar den) och sen sveper fingret över skärmen i rätt rörelse för respektive spell.

Tillsammans med dom andra, från den sida du nu väljer, ska ni skrapa ihop tillräckligt med poäng innan kampanjen är slut. Varje kampanj sträcker sig genom en vecka och är indelad i tre perioder på ~2 dagar. Du kan dra in poäng genom att göra uppdrag som går ut på att samla in Spirits (NPC's), eller puckla på motståndarna och deras byggnationer för att sno deras. Att gå runt på stan med appen igång gör den där dö-tråkiga promenaden till jobbet rena nöjet nu när man vet att det kan dyka upp en från motståndarlaget som oftast inte drar sig från en fight.

Nu är du, som tur är, inte helt låst till den fysiska platsen du håller din telefon. Du kan hoppa mellan städer/platser genom portaler som andra från ditt lag har rest och på så vis kan du snabbt 'warpa' till undsättning ifall motståndarna får för sig att göra något dumt. Vid tillräckligt hög level och rätt spec kan du resa strukturer utan att vara där i din fysiska form. Du kan även med hjälp av andra hoppa runt i städerna utan portaler genom att warpa till varandra och på så vis sakta men säkert hasa er fram över kartan.

Det finns Gateways lite här och var som du kan claima i ditt namn, på så vis blir du Shadow Lord över området och folk vet vem som bestämmer. Dock stoppar det ingen från att köpa din Gateway ifall han har tillräckligt med valuta. Varje gång en Gateway blir köpt ökar värdet och det blir dyrare för nästa köpare att ta över. Du kan så klart öka värdet på egen hand, utifall att du känner dig osäker och inte vill bli av med den.

Affärsidén med spelet ligger i att du kan köpa Mana potions (spelets valuta) för riktiga pengar utifall du inte orkar göra uppdragen eller helt enkelt vill åt lite snabb mana. Värt att notera är att du kommer inte halka efter om du väljer att inte köpa mana, likt som så många andra spel med micro-transaktioner.

Personligen slåss jag för Animators och heter Platypus utifall någon utav er skulle vilja prova.

Spelet i sig hittar ni via apptstore eller från deras hemsida: http://www.shadowcities.com/

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.