Andreas Ljungströms bild

För information om Indieklubben besök den här tråden.

Efter påtryckningar från flera av er har jag beslutat mig för att det trots allt blir äventyrsspelet Gemini Rue som får ta oskulden på Indieklubben. Skillpod-avsnittet kommer att spelas in 10 november så era tankar om spelet måste vara nedskrivna i den här tråden innan dess om ni vill få dem upplästa i programmet.

Köp Gemini Rue på något av dessa ställen:
IndieRoyale, ca 35 spänn (bundle med fyra stycken indie-spel, Gemini Rue är ett av dem). Bara tre dagar kvar att utnyttja erbjudandet!
Officiell hemsida, ca 75 spänn (demo finns!).
Gemini Rue på Steam, ca 65 spänn.

Länkar:
Lars recension av spelet här på Skillpoint.
Jag skriver om spelet på Radio Speltorsks hemsida.

Tävling - Vinn Gemini Rue + tre andra indiespel:
Skriv ett blogginlägg här på Skillpoint på det passande temat Peka-klicka-äventyr. Exakt hur blogginlägget ser ut bestämmer du helt själv. Vinnaren utses på måndag den 31 oktober kl. 21.00. Länka till inlägget här i tråden innan dess.

Omröstning: 
Spelat Klart? Betygsätt i så fall Gemini Rue här!
Andreas Ljungströms bild

Eftersom jag är så snäll har jag köpt ett extra exemplar av IndieRoyale-bundlen som jag tänkte tävla ut.

Tävlingen är enkel, det gäller att skriva ett blogginlägg här på Skillpoint på det passande temat Peka-klicka-äventyr. Exakt hur blogginlägget ser ut bestämmer du helt själv.

Vinnaren utses på måndag kl. 21.00 vilket innebär att ni har helgen på er att blogga som bara tusan! Lycka till! :party:

Johan Eklunds bild

Ser väldigt mysigt ut faktiskt :)

Gustav Granlunds bild

Har redan kommit igång. Det här får bli mitt helgnöje. :p

Skillpoint.se - Be there or be sär

Perggs bild

Samma här, ska försöka hänga med på detta så gott det går :)

Per Gustafsson
Twitter: Per_Machine

Andreas Ljungströms bild

Pergg skrev:
Samma här, ska försöka hänga med på detta så gott det går

Gustav Granlund skrev:
Har redan kommit igång. Det här får bli mitt helgnöje.

Härligt! :)

Har för övrigt lagt till en omröstning där det är fritt fram att betygsätta spelet efter att ni känner ni har lagt ner tillräckligt mycket tid för att rättvist kunna bedöma det.

Andreas Ljungströms bild

Är väldigt nära slutet nu tror jag. Intrigen tätnar...

Ska bli skoj att läsa vad ni andra tycker sen. :)

Andreas Bergs bild

Vill bara påpeka att Steam-nyckel till Gemini Rue nu ska finnas i Indieroyale-bundlen för alla som helst vill ha alla sina spel i sin växande Steam-katalog (som jag).

Med andra ord: nu är jag igång och spelar också! \o/

Indie Royale Team skrev:
Hey,

Just want to let you know that Gemini Steam keys are now available on your redeem page. We will publicly announce this in 8 hours but you emailed us requesting this so the least we can do is let you know early.

Enjoy

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Okänd (inte verifierad)
Okänds bild

Posta gärna hur lång tid det tog att spela igenom det. Taggad på det, men orkar inte lägga ner mer än ett par sittningar på spel nu för tiden. :8)

Vargavakas bild

Efter att ha legat i sängen hela dagen med influensa har jag nu tagit mig igenom Gemini Rue. Det var spännande rakt igenom och riktigt bra, även om det kom med sin beskärda del av peka-klicka frustrationer kom det aldrig i vägen för totalupplevelsen. Givetvis spelade jag igenom det innan jag fick min Steam-nyckel så jag fick inga achievements och jag vet inte hur lång tid det tog. Jag gissar på en ~sju timmar eller så.

Andreas Ljungströms bild

Okänd skrev:
Posta gärna hur lång tid det tog att spela igenom det.

Vargavaka skrev:
Jag gissar på en ~sju timmar eller så.

Mmm, har läst att de flesta klarar det på 5-8 timmar. Själv ligger jag på ca sex timmar spelade just nu och känns som jag är väldigt nära slutet.

Vargavakas bild

Vem avskydde spelet förresten? Någon gav det tydligen en etta.

Perggs bild

Riktigt kul detta att spela "tillsammans". :) Har spelat några timmar under helgen och ska lira klart under veckan är det tänkt! Hitills småklurigt men inga supersvåra pussel. Har inte spelat några peka-klicka-äventyr alls förut så detta kan ge blodad tand :D

Per Gustafsson

Vargavakas bild

Vad jag kunde uppskatta med Gemini Rue var att de lösningar du troligtvis skulle ha använt dig av faktiskt funkade i många fall. Trasig TV? Sparka på den. Rostigt lås? Skjut på det.

Kletets bild

Får se om jag hinner spela genom spelet. :)

I can't remember to forget you.

Andreas Ljungströms bild

Sådär, då rullade precis eftertexterna. Känns som det finns mycket att prata om. Jag hoppas många tar sig igenom hela spelet, berättelsen bör upplevas ändå till slutet.

Perggs bild

Oj då får jag börja pinna på nu. Vet inte hur långt jag kan ha kvar!

Per Gustafsson

Zatoishwans bild

Det här var ett fantastiskt spel!

Var länge sedan jag körde ett peka-klicka, och då man körde det här kom jag till viss del ihåg varför det var så länge sedan :p

Var väl lite störd i början av att typ 20% av skärmytan användes och att det inte verkade gå att ställa in skärmupplösning, men sedan rycktes man med av stämningen i spelet och tänkte inte så mycket på det.

Svårighetsgraden var ungefär lämplig, satt aldrig tokfast någonstans.

Bäst med spelet är helt klart stämningen. Röstskådespeleriet var riktigt bra för att vara indie. Spelet var också skickligt gjort, inte så mycket pixeljakt och för det mesta var det rätt enkelt att lista ut vad man borde göra.

Kära posten, kan ni skicka en ny brevbärare då den förra var något seg

Zatoishwans bild

Vet inte om det här är rätt ställe att föreslå nästa spel...

Gemini Rue som första spel var väldigt trevligt. Längdmässigt kanske något långt. Ser för egen del att det är någorlunda rimligt att klara spelen på en sisådär fyra timmar.

En sorts spel jag gärna skulle vilja se är ett spel där rytm är en viktig, inbakad ingridiens i själva spelet.

För att bli lite mer konkret tänkte jag ge ett exempel. Bit trip runner.
När man börjar spela en bana är allt väldigt simpelt både färgmässigt och ljud/musikmässigt.

Då man hoppar över hindren, så spelar man automatiskt med i musiken om man hoppar på rätt ställen. Och om man gör bra ifrån sig så blir både färger och musik fylligare.

Supersimpelt och genialt enligt min mening.

Något spel som på samma sätt tar med musik eller rytm skulle uppskattas. Och för all del så kan just bit trip runner vara en spelkandidat

VodkaCitrons bild

Föreslår att det blir en titeln ur nästa bundle över på indieroyale ^^
Deadlinen är om 5dar och bundlen kommer ju samtidigt så :)
Perfekt om du frågar mig!

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Andreas Ljungströms bild

På torsdag spelar vi in så har du tänkt att delge dina intryck är det läge att göra det nu! :)

UfU__Xs bild

Jag har börjat spela lite i alla fall. Det verkar överlag rätt trevligt. Älskar den grafiska stilen och all annan presentation, hittils inga svåra pussel (eller egentligen inga pussel över huvudtaget) vilket förvisso är skönt men också gör att spelet känns som att det går lite för mycket på räls för att jag ska kunna respektera det. Skumma skjutsekvenser som jag inte riktigt vet om jag uppskattar, även om de är rätt intressanta iom att de verkar vara ett återkommande inslag, får se om det kanske blir nått mer av det senare i spelet.
Det var ungefär mina intryck hittills, tveksamt om jag hinner spela nått så det blir fler intryck från mig innan ni ska spela in. :p :beer:

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Perggs bild

Då var även jag klar, blev en 3:a i betyg till slut. Tyckte början var bättre sen dippade det något mot slutet.

Pusslen var lagom svåra men som Ufu__X säger känns det ibland som det gick på räls. Skjutsekvenserna verkade bra men tyckte det var lite krångligt med mycket knappar hit och dit.

På det hela taget ett hyfsat spel och det första peka-klicka jag tagit mig igenom.

Kommer iallafall garanterat haka på nästa gång. Hur är planen? När kommer nästa omgång indiespelande? :)

Per Gustafsson

OhNoSpywares bild

Kommer inte hinna spela detta innan "deadline" :( Peka-klicka är definitivt inte en favvogenre och suget att försöka komma in i det här spelet infinner sig liksom inte :( Nåja. Hoppas nästa spel är nåt jag kan vara med och spela :D

Andreas Ljungströms bild

OhNoSpyware skrev:
Hoppas nästa spel är nåt jag kan vara med och spela

Jag kan garantera att nästa spel inte är sju timmar långt åtminstone. Sen är jag rätt övertygad om att det inte går hem hos alla ändå iofs. ;)

Zatoishwans bild

Har redan skrivit lite om mina tankar kring spelet. Nu kommer lite 2nd thoughts..

Gav spelet en fyra. Nu då det gått nästan en vecka känner jag nästan för att höja betyget. Varför? Jo därför att av någon anledning känner jag att jag saknar spelet. Har inte kört någon av de andra spelet från wadjet men kommer nog prova något/några.

Andra har skrivit om actionsekvenserna i spelet. Jag brukar hata sådant i peka-klicka för det är alltid dåligt gjort. Kan inte säga att jag älskade det momentet här heller, men satte det på easy och var inte alltför störd av dem.

Saknar Delta-six. Azriels raspiga röst. Pusslen med flera (nåja) lösningar. Tillfredsställelsen av att ha gjort "rätt" dialogval och kommit vidare. Och förstås, som sagt tidigare, stämningen.

Andreas Bergs bild

Jag gillade verkligen Gemini Rue. Mycket tack vare att spelet både visuellt och till viss del även handling och pussel påminner om två av mina absoluta favoritspel Beneath a Steel Sky och The Dig. Bara saker som att man använder järnrör som en återkommande lösning på olika problem ger härliga rysningar av minnena från Robert Fosters äventyr.

Gemini Rue kommer dock inte i närheten av att vara lika fantastiskt som nyss nämnda klassiker mest på grund av pusslen och hur förvånansvärt enkelt spelet är. Det är förstås väldigt bra för de som inte är inbitna rävar av genren men jag föredrar äventyrsspel där jag faktiskt får tänka efter lite och där inte lösningen ramlar i knät på mig. Det gav dock en positiv bieffekt av att jag väldigt sällan kände att en rimlig lösning inte fungerade utan det mer logiska var ofta rätt sätt att gå tillväga.

Jag kan också tycka att spelet var aningen kort, inte direkt sett till antalet speltimmar utan snarare till hur handlingen behandlades. Jag skulle gärna sett större uppbyggnad inför finalen för att lägga ännu större tyngd bakom den annars fantastiska handlingen och dess twistar. Just när det gäller avslöjanden kunde det gärna varit ännu svårare att lista ut själv även om det alltid är uppskattat när det ges tillräckligt med ledtrådar för att själva klura ut hur det hela hänger ihop innan det skrivs på näsan.

Men framförallt är atmosfär, handling och till stor del röstskådespel helt i klass med många av de allra bästa gamla spelen i genren och det var en ren fröjd att spela igenom. Stridssekvenserna kändes inte alls viktiga men fyllde ändå en funktion och var rätt kul, och pusslandet var bra med undantag för bristen på direkt utmaning. Tycker även att alla som gillade Gemini Rue bör ta en ordentlig titt på Beneath a Steel Sky och The Dig som båda bjuder på liknande atmosfär och båda drivs av samma typ av nyfikenhet om vad som kommer hända härnäst. Och för de som är tveksamma inför genren tycker jag att Gemini Rue kan fungera alldeles utmärkt som en inkörsport.

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.