Andreas Ljungströms bild

Hipp hipp hurra! Idag är det fem år sedan Wii släpptes i Sverige.

Diskussionerna har varit många när det gäller Nintendos viftmaskin. Till en början var det namnet och bytet från tuffa "Revolution" till underliga "Wii" som var den heta potatisen. Men den har framförallt kritiserats för den undermåliga prestandan och rörelsekontrollen som varit den ständiga hackkycklingen.

Hur man än känner för maskinen kan man inte komma ifrån att Nintendo gjorde någonting rätt med tanke på hur mycket den faktiskt har sålt samt att den fick både småbarn, vuxna och morföräldrar att greppa tag i en Wiimote för att svinga loss i vardagsrummen.

I den här tråden firar vi därför Wii och berättar om våra stunder tillsammans med konsolen och spelen vi uppskattat.

Omröstning: 
Vilket är ditt favoritspel till Wii?
Tobias Jensens bild

Wii har verkligen varit en maskin som fått kärlek av mig i omgångar. Den kan ha stått orörd i flera månader för att sedan få vara spelkonsolen nummer ett under en-två månader.

Tittar jag i min spelsamling så har den växt ganska mycket till Wii också. Runt 35 titlar har det blivit.

Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.

Gustav Granlunds bild

Av de jag spelat är Super Mario Galaxy en favorit. Det ger verkligen perspektiv på hur jäkla underlägset New Super Mario Bros. Wii verkligen är, även i perspektiv med andra, bättre plattformsspel där ute.

Skillpoint.se - Be there or be sär

Starfighter Johanssons bild

Silent Hill: Shattered Memories!

Linnea Hummels bild

Kirby's Epic Yarn!

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

VodkaCitrons bild

Grattis! :)

Haft Wii sen 2007-05-07

Hade en flickvän som pushade mig till att köpa konsolen ^^ Även om hon själv aldrig hade varit en gamer. Tror faktiskt vi spelade Rayman Raving Rabbids i cirka 300timmar totalt. Så det är kanske det spel som varit allra roligast :)

Sen har jag bara skrapat på ytan när det gäller titlar jag vill ha. Så kan ju mycket väl finnas något spel som är extremt mycket bättre, vilket många redan är, som bland annat super mario bros. Men jag kommer nog aldrig nå dom timmarna i speltid, inte ens när det gäller spel som final fantasy ^^

Ja, mitt Wii har även fått stått orörd och dammat som många andras. Speciellt efter att man köpte PS3 förra året och innan va det ju lite 360. Största problemet är väll online, det är ju inte så att jag har folk att spela med framför tven, sen det faktum att kontrollerna kräver batterier och att jag inte direkt har orkat fixa en tredje parts laddare.

Ser ju riktigt fram emot att få spela dessa :) Men PS3an ligger som sagt fortfarande i fokus och det är riktigt svårt att få topptitlar till Wii för bara 1-2 hundralappar som man enkelt kan få på PS3an!

Zelda: Skyward Sword
Metriod: Other M
Kirby Epic Garn
Donkey Kong Country Returns
Super Mario Galaxy 2
Kirby's Adventure Wii
Monster Hunter Tri
Muramasa: The Demon Blade

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Fleischers bild

Xenoblade är ju bara för bra! Ett av dom bästa i år. Har varit en bra maskin för partyspel med vänner.

Senast ändrad av Fleischer, 8 december, 2011 - 20:48.
Zatoishwans bild

Raving Rabbits!

Kära posten, kan ni skicka en ny brevbärare då den förra var något seg

OhNoSpywares bild

Köpte mitt Wii för 4 år sedan eller något sådant. Har jag spelat nåt tokbra på den? Njä.
Spelat en del Kirby's Epic Yarn och det var iaf riktigt trevligt. Ska försöka spela klart det någon gång. Det och Zack & Wiki är de enda spelen jag roats av hittills.
Blev sjukt besviken på SSBB som var ett av spelen jag köpte konsolen för (älskade Melee). Inte heller Mario Kart eller Super Mario Galaxy har roat mig. Men det kanske var dumt att förvänta sig med tanke på min historia med Mario :p

Har dock några spel i hyllan som jag tror på. Xenoblade Chronicles och Little King's Story känns intressanta. Är lite småsugen på att testa Fragile Dreams och (hör och häpna) Super Paper Mario också. Men egentligen skulle jag ha klarat mig utan en Wii ett tag till...

Men ja. Det är en intressant konsol, bara inte för just mig :D

HerrOlssons bild

Mario kart såklart! Fy satan i helvete, världens bästa racingspel alla kategorier, oslagbart

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

Vargavakas bild

Min "annat" representerar Sin & Punishment och/eller Madworls. Titlar som knappast är objektivt "bäst" men som jag har haft riktigt kul med. Jag kan uppskatta bygget som Super Mario Galaxy är men då jag aldrig har tagit mig längre än halvvägs känns det inte vettigt att välja det.

Förhoppningsvis kan Skyward Sword spelet som definierar maskinen, det ser jag fram emot att ge mig i kast med när tid ges.

Andreas Ljungströms bild

Vargavaka skrev:
Sin & Punishment

Ja, det är verkligen awesome! Synd att co-op-delen är lite gimpad. Ett av de mest underskattade spelen till konsolen annars.

OhNoSpyware skrev:
Zack & Wiki

Också ett förbisett spel alla borde prova. Jag gillar det skarpt!

Skulle vilja slå ett slag för Lost Winds 1 & 2 på WiiWare också, otroligt mysiga spel båda två. WiiWare-konverteringen av Cave Story går inte av för hackor den heller och man ska definitivt inte glömma Bit. Trip-serien på samma nedladdningstjänst, bra grejer utan tvekan.

Jag hade för övrigt sjuk kul med Punch-out!! också. Samma med House of the Dead: Overkill, Excite Truck och Super Paper Mario.

Annars är det Mario, Zelda och Metroid som har gjort min Wii till en kär ägodel. Som vanligt med andra ord. Nintendos egna titlar är oftast de som gör deras maskiner köpvärda.

OhNoSpywares bild

Andreas Ljungström skrev:
Nintendos egna titlar är oftast de som gör deras maskiner köpvärda.

Mja. NDS är galet köpvärd och det är defintivt inte Nintendos egna titlar som gör det ;)

Men på Wii tror jag det stämmer mycket mer. Det är ju därför jag ångrar mitt köp. Gillar varken Zelda eller Mario och Metroid är bara bra/"okej", inte mer. För mig alltså. Kommer vara mycket försiktigare med Nintendoköp i framtiden.

Carefaces bild

Super Mario Galaxy 1 & 2, bland det bästa jag spelat någonsin.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.