Magkliarns bild

Jag kom inte på någon bra titel på min tråd så du är nog fortfarande ganska osäker på vad det här handlar om egentligen. Jag ska försöka förklara kortfattat.

När jag raderar en app på min iPod Touch försvinner den såklart från ipoden. Om jag sedan kopplar in den i datorn och synkar med iTunes kommer det upp ett meddelande om att det finns vissa program i mitt appbibliotek i iTunes som nu inte längre finns på iPoden, vilket är fullständigt korrekt. Den frågar därför om jag vill "backupa" de program som raderats på min iPod, eller om jag vill ha det så. I det här fallet vill jag ju ha det så, jag raderade apparna med flit så jag vill inte att iTunes ska föra över dom igen. Därför trycker jag på Överför inte.

Nu till "problemet":

Varför ligger de programmen jag raderat på min iPod fortfarande kvar i appbiblioteket i iTunes? När jag trycker på Överför inte så tas inte programmen bort, utan de bockas endast ur så att de inte ska överföras till iPoden mer.

Anledningen till varför detta är ett problem är ganska uppenbar - när man använt sin iPod efter ett tag pallas dessa "skräpprogram" lätt upp på hög och till slut har man fler program i appbiblioteket som man INTE har på sin iPod än tvärtom. Vilket enligt mig känns oerhört onödigt.

Som det är nu får man alltså, om man envisas med att radera apps från sin iPod, manuellt hålla koll på exakt vilka det var man tog bort så att man sedan kan gå in i appbiblioteket och radera dom från iTunes också.

Sjukt osmidigt.

Så nu till min fråga - kan man på något sätt fixa så att iTunes tar bort de apparna jag raderat på min iPod, istället för att bara avbocka dom?

Tack på förhand... :)

Det går det åt.

Alexanders bild

Känner inte till någon sådan automatisk funktion som man kan aktivera... De har väl så för att man ska kunna föra tillbaka dem om man ångrar sig, eller om man bara vill ha ett visst antal appar på sin iPhone/iPod och kanske byta ut dessa lite efter behov, om man inte har så mycket plats över till appar. De utgår väl ifrån att datorn har ganska gott om plats, och att om man verkligen behöver den platsen som apparna tar eller vill rensa, så gör man det manuellt. Låtar kan man ju inte ens radera på iPoden/iPhonen utan bara i datorn...

Magkliarns bild

Hm. Jo, jag antar att det är så det ligger till.

Förbaskade Apple... :p

Det går det åt.

Magkliarns bild

Vi får väl se, de kanske lagt in det som ny feature i iTunes 10? :)

Det går det åt.

Ollebros bild

dräför tar man bort dem från iTunes sedan med! problem solved!

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Johan Eklunds bild

Du inser väl varför de inte raderar? Du har ju köpt apparna, alltså förväntar sig ju iTunes att du vill behålla det du investerat i på backup där.

Magkliarns bild

Johan Eklund skrev:
Du inser väl varför de inte raderar?

Hmm... det är ju visserligen sant. Jag är en såndär som aldrig köper apps så för min del kvittar det. Men du har faktiskt en redig poäng där, att jag inte tänkt på det... hehe. 0:)

Jaja, jag får väl betrakta detta som ett olösligt I-landsproblem då.

Det går det åt.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.