70 svar [Senaste inlägg]
TTV
TTVs bild

Alex: den startar inte prima utan den startar ett tag och kommer fram till ungefär xp loggan kommer fram och laddar, sen blir det svart och datorn säger att den inte får connection. Vad gällande nätagget kollade jag upp det. Grafikkortet kräver rek. 450w men jag har bara 400. Kan det vara problemet?

Sebastian Magnussons bild

Thörn skrev:
. Grafikkortet kräver rek. 450w men jag har bara 400. Kan det vara problemet?

Pröva plocka ut det och kör på inbyggda grafikkortet ett tag så märker du kanske om det funkar bättre?

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Reyqunes bild

Thörn skrev:
Kan det vara problemet?

Det är antagligen problemet. :tired:

TTV
TTVs bild

Då har den alltså bara sackat ihop? Den fungerade ju liksom don första dagarna och spelade spelen felfritt. Jag ska testa det sebbe sa.

TTV
TTVs bild

Testade det sebbe sa. Ingen framgång. Är det verkligen strömtillförseln det hänger på då jag är tvingad att starta bios från början igenon att ta ut batteriet från moderkortet för att på så sätt kunna få bild? Jag försöker att ändra biosens uppstartsordning så att den börjar med skivan som sitter i och laddar -om det är möjligt- den skivan och på så sätt ominstallera datorn. Men efter att ha gjort dom inställningarna i bios kommer man vidare och min dator tappar då bild. Och som ni vet för att kunna få tillbaka bilden måste jag starta om bios och ta bort den inställningen..

Alexanders bild

Thörn skrev:
ta ut batteriet från moderkortet

Varför ta ut batteriet? Och som du sa "låta det ladda ur". Vad jag har läst om moderkortets batteri har det snarare varit ett problem just att det har laddat ur, och att de ska prova köpa ett nytt. Men det borde ju inte vara något problem för dig med helt ny dator.

Men bios kommer du alltså in i hela tiden? Då är det förmodligen bara nåt skumt med Windows. Blås båda diskarna (men se till att spara viktiga filer på extern hdd / usb-minne / cd-skivor / dvd-skivor). D.v.s. stoppa i Windows-skivan och starta från den men välj vid hårddiskarna att "radera" eller formatera båda (minns inte exakt hur de har skrivit och hur det ser ut i Windows 7), och välj att installera på den hårddisken som du sa var snabbast, vilket du borde se på hur mycket utrymme de har om det nu var olika. Du har väl också så att systemdisken är "master" och den andra "slave"?

Reyqunes bild

Kan också vara att det är för lite Watt på nätagget. Du kan alltid testa att installera ett annat OS också, som exempelvis Ubuntu: http://ubuntu-se.org/drupal/download

TTV
TTVs bild

Alex du verkar missförstå. Anledningen till att jag tar ut batteriet är för att kunna få bild. Om jag inte gör det får jag ingen bild. När bilden väl är igång och jag startar om datorn en enda gång så försvinner bilden och jag måste ta ur batteriet igen. När jag dock har kgång bilden kommer jag in i bios, ja. Men inställningarna för bios är att läsa hårddisken först och skivan där på. När jag ändrar på det så att datorn läser skivan först och hårddisken sen och sparar dom inställningarna och går vidare så tappar jag bild. Ända sättet för mig att få bild är då som sagt att dra ut batteriet och starta om bios vilket då betyder att dom förändringar jag gjorde att datorn skulle läsa skivan först och hårddisken därpå är borta.

En ond cirkel typ..

Reyqunes bild

Thörn skrev:
En ond cirkel typ..

När slutas bilden visas på skärmen ifall du har HDD först i boot order?

TTV
TTVs bild

Antingen om jag struntar i att gå in i bios och ändra inställngar och går direkt vidare då försvinner bilden ganska snabbt efter det eller om jag går in i bios och sparar mina inställningar jag har gjort och sedan går vidare då snabbt efter att jag har gått vidare försvinner bilden.

Reyqunes bild

Thörn skrev:
Antingen om jag struntar i att gå in i bios och ändra inställngar och går direkt vidare då försvinner bilden ganska snabbt efter det eller om jag går in i bios och sparar mina inställningar jag har gjort och sedan går vidare då snabbt efter att jag har gått vidare försvinner bilden.

Kollat så HDDn är helt inkopplad? Med båda SATA-kabel och ström. Testat med annan HDD än den du har som main?

Senast ändrad av Reyqune, 26 augusti, 2010 - 14:18.

TTV
TTVs bild

Reyqune: dubbel ja. Kan det dock vara så att batteriet i mitt moderkort har tagit slut efter att fått hjälpt till så mycket när mitt grafikkort inte orkade med? Och det är därför jag måste ta ut det låta det ladda upp sig en aning ochsedan stoppa tillbaka det för att sedan bara fungera ett tag.

Johan Eklunds bild

Thörn skrev:
batteriet i mitt moderkort har tagit slut efter att fått hjälpt till så mycket när mitt grafikkort inte orkade med?

Öhm, batteriet på moderkortet ger bara ström till BIOS och systemklockan. Har inget med saken att göra.

Låter mer som ett defekt moderkort, felaktiga BIOS-inställningar eller kompatibilitetsproblem. Jag skulle kolla efter nya BIOS-drivar för ditt moderkort och flasha jag om jag var dy innan jag drog några slutsatser än.

UfU__Xs bild

Thörn skrev:
Och det är därför jag måste ta ut det låta det ladda upp sig en aning ochsedan stoppa tillbaka det för att sedan bara fungera ett tag.

Johan påpekade ju den första konstigheten så då påpekar jag den andra.
Batteriet kan ju omöjligt laddas upp om du plockar ut det. Du verkar särdeles förvirrad/förvirrande just nu. :D

Det du beskriver är nog att det tar ett litet tag för moderkortet att ställa tillbaka till default efter att du plockat ur batteriet. Det ska också gå att återställa genom att kortsluta två kontakter på moderkortet, har jag för mig. Rådfråga din manual.

Edit: Och hoppas att det löser sig. :~

Senast ändrad av UfU__X, 26 augusti, 2010 - 15:15.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

TTV
TTVs bild

Nya bios-drivar?

Johan Eklunds bild

Thörn skrev:
Nya bios-drivar?

Hittas oftast på tillverkarens hemsida. Sök på din modell. Men var medveten om att flashning av bios är känsliga saker och att du måste vara noga med att verkligen få det rätt.

Thörn skrev:
Är det verkligen strömtillförseln det hänger på då jag är tvingad att starta bios från början igenon att ta ut batteriet från moderkortet för att på så sätt kunna få bild?

Att du tar ut batteriet resulterar bara i att BIOS nollställs till defaultinställningar. Det är alltså inte en lösning på ditt problem, snarare ett symptom som antyder att det är moderkortet som lägger av pga ännu okänd anledning. Kompatibilitetsproblem eller strömtillförselproblem är de vanligaste orsakerna till detta.

När du testade via moderkortets grafikport... Tog du verkligen ut grafikkortet och den strömsladd som satt i? Se även till att ta ut strömsladdar ur alla andra enheter (CD/DVD/Bluray/Floppy/HDD) utom din main drive om du ska testa detta.

TTV
TTVs bild

Jag ska försöka allt ni tipsar om och jag är sjukt tacksam för den hjälpen ni ger för jag är både trött på skiten, förvirrad över skiten och frustrerad på skiten.

Jag ska testa dra ur allt förutom en hdd och kolla vad som händer.

Alexanders bild

Kan tipsa dig om att starta en tråd på SweClockers.com och noga beskriva dina problem och dina specs och allting, finns en hel del kunnigt folk där med. :)

TTV
TTVs bild

Okej. Jag gjorde vad du sa Johan och det händer lite andra saker i alla fall. Jag kom till rutan där man får välja om man vill starta Windows normalt eller i ett felaktigt läge. Första gången startade jag den i normalt läge. Då kommer jag till Windows xp logan där den laddas sedan skymtar det snabbt förbi en blå skärm med text på som jag inte hinner uppfatta sen blir det svart och meddelandet att skärmen inte får någon connection dyker upp. Sen återfår dock skärmen bild (vilket aldrig har hänt förr) och kommer till rutan där man får välja på vilket sätt man ska starta Windows jag väljer felaktigt läge denna gång. Det som händer doch är samma sak som på normal start. Windows laddar (inte klart dock, gjorde den heller inte vid normal start heller iofs) och sedan den blåa skärmen och sedan svart men återigen kommer bilden tillbaka nj till bilde där man går välja att starta vanligt eller att gå in i bios. Jag startar vanligt och kommer till bilden hur jag vill starta Windows. Normalt. Samma visa igen Windows laddar lite, inte klart utan bara lite, och sedan blå skärm med vit text och sedan svart. Denna gång kommer inte bilden tillbaka.

Vad är detta för något?

Johan Eklunds bild

Thörn skrev:
Vad är detta för något?

Åhå. Här verkar du drabbats av någonting mer intressant. Trasig Windowsinstallation samt hårddiskkonflikt eventuellt.

Du sa att du försökt installera windows på en gammal hårddisk?

Såg du till att blåsa första hårddisken ordentligt först? Så att inga spår av windows eller eventuella bootsektorer finns kvar på den?

Går Windows att starta från den nuvarande hårddisken från en annan dator?

TTV
TTVs bild

jag kom in till windows nu. helt. det var johans påpekning im att jag hade använt en gammal hårddisksk som jag kom på att jag hade tagit ut den och satt i en annan för att kolla om det var problemet. Nu böt jag dock tillbaja till den gamla som jag använde från första början och det som är ikopplat nu är den gamla hdd, tangentbord, ddr, cpu samt mus. Är det nätagget som inte orkar eller vad ska jag göra nu?

TTV
TTVs bild

Jag tappar dock bilden i vanlig ordning när jag startar om datorn.

Alexanders bild

Thörn skrev:
Jag tappar dock bilden i vanlig ordning när jag startar om datorn.

Har du gjort något försök än att radera båda hårddiskarna och formatera dem på nytt och sedan köra en totalt ny fräsch Windows-installation? Och därefter köra alla updates och drivers innan du gör något annat med datorn.

Och oavsett vad så borde du verkligen ha ett starkare nätagg när det till och med är under rekommenderade styrkan. Skaffa hellre ett som är lite överdrivet starkt än tvärtom.

Senast ändrad av Alexander, 26 augusti, 2010 - 19:41.
TTV
TTVs bild

Alexander skrev:
Har du gjort något försök än att radera båda hårddiskarna och formatera dem på nytt och sedan köra en totalt ny fräsch Windows-installation? Och därefter köra alla updates och drivers innan du gör något annat med datorn.

Jag är inne på det spåret. Har flyttat över ena hårddisken på den gamla datorn för att kunna göra det. Eftersom jag är tvungen att få bild igenom att nollställa bios på den nya datorn nollställer jag också inställningarna angående vilken ordning den ska läsa saker (HDD,CD etc) så när jag ställer in dom inställningarna så att den läser CD före HDD och sparar och exitar tappar jag bilden och blir tvungen att nollställa inställningarna igen för att få bilden.

Alexander skrev:
Skaffa hellre ett som är lite överdrivet starkt än tvärtom.

Alá 650W, typ?

Alexanders bild

Thörn skrev:
Alá 650W, typ?

Ja

Alexanders bild

Thörn skrev:
så när jag ställer in dom inställningarna så att den läser CD före HDD och sparar och exitar tappar jag bilden

Låter helt jättekonstigt. :tard: Det borde ju inte ha något alls med Windows-installationen att göra så oavsett hur korrupt den är borde du kunna starta från skiva om resten av datorn är "hel". :tired:

Du får alltså ingen signal alls över huvud taget när du säger att du "tappar bilden"? Och du har skivan i? Borde komma upp "tryck på valfri tangent för att starta från skiva" e.d.

TTV
TTVs bild

Alexander skrev:
ingen signal alls över huvud taget

Nej. Bilden blir helt svart. Det kommer bara upp en ruta från min skärm som det står att ingen connection är funnen, sen försvinner rutan och det är bara svart.

Fleischers bild

Vet inte om du har tillgång till en annan dator. Ett snabbt sett är annars att ta hem en Ubuntu Live Cd. Ingen installation krävs och om du kan boota upp den utan problem så är det ju Windows som strular. Har inte orkat läsa igenom allt men jag antar att du testat felsäkert läge redan?

Fungerar fläktarna i datorn som dom ska? Så inte någon del stänger av sig automatiskt för att inte bli överhettad (brukar ju dock varna först).

Det problemet som känns mest relevant annars är om du har ett inbyggt grafikkort är att windows väljer det som primärt istället för det "externa". Men det har du säker redan kollat. Annars kan man ju testa att flytta skärmsladden när det blir svart.

Watt talet borde inte vara något bekymmer om man inte kör igång något krävande.

Senast ändrad av Fleischer, 26 augusti, 2010 - 21:57.
TTV
TTVs bild

Fleischer skrev:
Men det har du säker redan kollat.

Njaa. Jag vet inte riktigt vad du menar.

Jag är annars inne på att uppdatera moderkortets bios.

Make.Senses bild

Thörn skrev:
Jag är annars inne på att uppdatera moderkortets bios.

Hade BIOS krånglat hade du inte kunnat få in Windows 7 och spela StarCraft i första taget.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.