70 svar [Senaste inlägg]
TTV
TTVs bild

Jag testade att installera om XP på den nya datorn och kolla om det var någo hårddisk fel. Av någon anledning kunde jag nu komma in i ominstallationen vilket jag inte kuna förut. I alla fall så gick det bra till en början, jag formaterade och så och när det var ca. 13 minuter kvar under processen ''komponenter registreras'' får jag detta meddelande:

Jag startar om och testar att installera datorn igen. Samma medelande. Hårdvara problem?

Fleischers bild

Thörn skrev:
Njaa. Jag vet inte riktigt vad du menar.

Om moderkortet har ett inbyggt grafikkort samtidigt som du stoppar i ett eget så kan det bli problem i windows. Win kan välja det interna grafikkortet som primärt fast du stoppat i skärmen i ditt ATI kort tex.

Men om du kommer in i windows och kan pilla runt där ett tag så är det inte det.
Har du testat att boota med en Ubuntu Live cd?

Edir: Varje gång du får en BSOD skärm så sparas dumpen på hårdisken. I dumpen finns det detaljerad beskrivning på vad som gick fel (hårdvara/drivisar/m.m). Posta den på tex Sweclockers så kan nog någon lista ut vad felet är.

Eller om du är händig kan du installera debug verktyg och läsa dom själv. Men det är lite stökigt.

Senast ändrad av Fleischer, 28 augusti, 2010 - 23:32.
TTV
TTVs bild

Fleischer skrev:
Har du testat att boota med en Ubuntu Live cd?

Ubuntu Live cd?

EDIT: Läste upp lite. Men hur fungerar det då? Ladda ner gratis och bränna på skiva?

Fleischer skrev:
Posta den på tex Sweclockers så kan nog någon lista ut vad felet är.

Har försökt tagit kontakt med dom. Ingen har svarat dock i min tråd. :(

Senast ändrad av TTV, 28 augusti, 2010 - 23:36.
Fleischers bild

Thörn skrev:
Ubuntu Live cd?
EDIT: Läste upp lite. Men hur fungerar det då? Ladda ner gratis och bränna på skiva?

Helt gratis, bränn på en cd och sen boota från skivan. Ingen installation krävs. Väldigt bra när man felsöker.

Posta BSOD dumpen på ett annat forum. Jag brukade posta mina på ett engelskt forum som var bra. Kommer inte ihåg vilket. Men om du googla lite hittar du nog några bra. Men den mesta info om felet som kom med BSOD ligger i dumpen.

sultans bild

Googlat lite på felkoden och får mest trådar om att det är drivrutinerna eller en windowsuppdatering som spökar... vilket inte verkar troligt då det skedde under installationen :tard:
Och microsoft sida gav inte mer direkt: http://support.microsoft.com/kb/281317

Jag har inte orkat/hunnit läsa hela tråden men har du kört alla standard tester som ramminnen och hårddiskar?

You can't arrange them by penis...

TTV
TTVs bild

Ramminnet verkar vara det som var första problemet. Nu får jag bild vid omstart efter att ha tagit ut ena. :beer: Bara begära ett nytt antar jag, jag betalar ju knappats för ett ramminne som faila efter två dagar.

Dock spökar fortfarande grafikkortet. Så fort jag sätter i det och startar datorn får jag ingen bild. tar jag ut det och kör via moderkortets videoutgång får jag bild.

Nätagget som inte orkar med?

sultans bild

Thörn skrev:
Nätagget som inte orkar med?

Jag är lite osäker på vad som sker om nätagget inte orkar men låter som en möjlighet. Du har inte möjlighet att låna ett nätagg från en vän och testa det? Eller testa ditt grafikkort i någon väns dator?

You can't arrange them by penis...

TTV
TTVs bild

DATORN LEVER!

Jag skickade iväg mina DDR-minnen som visade sig vara sönder. Fick ett par nya på posten idag så¨jag beslöt mig att samtidigt köpa ett nytt Nätagg på 600W. Och datorn lever nu!

Jag installerar StarCraft II i bakgrunden och jag är glad att äntligen kunna säga detta: Tråden kan låsas.

Tack för all hjälp, grabbar! :love:

Senast ändrad av TTV, 16 september, 2010 - 19:59.
Ollebros bild

ramminnen är jävligt luriga asså. nu funkar det ju för dig men kan rekommendera till alla att ladda ned memtest 86+ som går igång innan windows och kör på att försöka pusha ramminnen så hårt som möjligt så länge du bestämmer, kör ett par timmar. kommer det upp fel är det dags att byta ramminnen. kan som sagt ge alla möjliga mystiska fel.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Anders Brunlöfs bild

Thörn skrev:
DATORN LEVER!

Grattis! Har suttit och läst hela tråden nu och det var en jävla resa, med väldigt många motgångar. Skönt att du tillslut hittade problemet i alla fall.

Jag låser tråden.

Retroresan.se | BITLÖF.se

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.