Godings bild

Hej

Skulle idag byta grafikkort från ett gtx 260 till ett gtx560, sagt o gjort så tog jag bort det gamla och satte i det nya. När jag nu försöker starta datorn så händer ingenting, startknappen blinkar bara till och grafikkortet reagerar ( lampa på grafikkortet börjar blinka ett tag ) men ingenting händer, har provat att byta tillbaka grafikkort, bara användt 1 Ram-minne, tagit ut kablar i moderkortet förutom strömförsörjande kablar, Provat att starta utan batteriet, blåst bort damm.

Är riktigt clueless nu vad jag ska göra och skulle uppskatta all hjälp jag kan få!

Skrivet från mobilen.

Har nu fått igång datorn men får ingen bild från varken moderkortet eller grafikkortet (gamla), den går även bara igång om jag håller i startknappen eller stänger av/på strömmen.. Tror moderkortet har pajjat?

Kan även vara processorn då jag råkade kröka några piggar som jag sedan böjde tillbaka när jag blåste ur den :tired:

Nån som har nått tips på vad jag kan prova? Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Andreas Ljungströms bild

Det räcker gott med den här tråden, låste din andra.

Goding skrev:
Nån som har nått tips på vad jag kan prova?

Jag är tyvärr en riktig datanoob, kanske har Sebbe koll?
Sebastian Magnusson skrev:
datahacker

Godings bild

Jag inväntar förväntansfullt på ett svar :) Känns som att jag har provat allt, just nu lutar det åt att lämna in den eller köpa nytt moderkort/Processor O.O

Sebastian Magnussons bild

Aj aj. Min första tanke var att se till att extraströmkablarna som går till grafikkortet satt i, men funkar det inte med det gamla heller så...

De flesta moderkort brukar ha en jumper eller switch för att nollställa CMOS, men i övrigt kommer jag inte på några speciella tips så här på rak arm.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Make.Senses bild

Goding skrev:
Nån som har nått tips på vad jag kan prova? Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag antar att du har en sådan där liten högtalare kopplad till moderkortet (Ex. en sådan här.)

som ger ifrån sig ett pip varje gång du startar datorn. Piper den inte alls så har du kopplat strömmen fel. Piper den en gång så POSTar den korrekt (helt enkelt, allt är bra). Om den istället börjar pipa en "kod" så betyder det någonting. Detta skiljer sig från moderkortstillverkare till moderkortstillverkare, och vad en sådan kod betyder står i manualen eller går att googla fram. På så sätt kan du få reda på om det finns en tillkopplad processor eller tillkopplad video, RAM o.s.v.

Hade inte processorn fungerat så hade moderkortet pipit en sekvens.

Har du f.ö. ingen sådan högtalare tillkopplad så följde det garanterat med en till ditt moderkort och om du har kvar den så borde du koppla på den. Den kopplas på samma ställe som du kopplar strömbrytaren och front-USB till moderkortet.

Ger den inte ifrån sig en pipsekvens så glömmer vi det och fortsätter. Ger den ett pip så har du inga stora hårdvarufel.
Sitter alla strömkablar i ordentligt? Vet själv att jag häromveckan inte fick igång datorn efter ett litet ingrepp då 24-pinskontakten hoppar ur något. Så kolla 20/24-pinskontakten på moderkortet, 4-pinskontakten på moderkortet och de två 6-pinskontakterna i grafikkortet.

När du har kollat så att allt får ström som det ska så passa även på att kolla att grafikkortet sitter i ordentligt, eventuellt kan du alltid pröva att plocka loss det och sätta tillbaka det. Du behöver inte flytta på några andra komponenter för det.

Något som jag sen gjort några gånger när jag överklockat och lekt och allt gått snett så har jag plockat ur CMOS-batteriet. (Det sitter ett litet knappcellsbatteri (platt, rund grej) på moderkortet. Ta något och peta ut det med. Låt det vara urplockat några minuter och stoppa tillbaka det. Nu vet jag inte hur det fungerar om du har en Intelprocessor och UEFI på ditt moderkort, men kör du fortfarande med BIOS så kommer alla inställningar som gjorts där att nollställas. Moderkortet kan ha konfigurerat sig själv och BIOS efter ditt GTX260 och det kan ställa till det när du sen plockar ur det.

Observera att detta batteri kanske ligger under grafikkortet så att du måste plocka ut det varje gång du vill ha bort CMOS-batteriet. Beror lite på vad du har för moderkort.

Helt enkelt.
1. Piper datorn? I så fall kolla i manualen vad koden betyder och fixa det.
2. Kolla alla kontakter, eventuellt ta ur och sätt tillbaka ditt GTX560.
3. Plocka bort CMOS-batteriet.

Så får vi se om det löser sig.

Senast ändrad av Make.Sense, 7 december, 2011 - 19:05.
Godings bild

Tack för ett sånt välskrivet svar!

Datorn piper inte alls, jag har kopplat en kontakt som heter speaker till speaker på moderkortet ( den brukade pipa en gång när man startade när den funkade). Kolla alla kontakter har jag gjort flera gånger, det enda som jag möjligtvis kan ha gjort fel är små LED kontakter men det ska väl inte spela någon roll? Och möjligtvis någon SATA kontakt då jag har väldigt många av någon anledning.

Jag tog ut CMOS batteriet i några minuter och provade att använda cmos grunkan igår, det var efter det som jag började få den att starta överhuvudtaget, nu startar den så fort jag slår på strömmen, värt att tillägga är att det lyser en röd lampa bredvid startknappen med en symbol bredvid som är som en rektangel med en halv cirkel ovanför.

tackar återigen och hoppas på ännu ett välskrivet svar! :D

Make.Senses bild

Goding skrev:
små LED kontakter men det ska väl inte spela någon roll?

Nej då. Antingen lyser de eller så lyser de inte. Det påverkar inget annat.

Goding skrev:
den brukade pipa en gång när man startade när den funkade

Det är så den ska göra.

Goding skrev:
Och möjligtvis någon SATA kontakt då jag har väldigt många av någon anledning.

De kan du inte koppla fel, och allt det kommer att leda till är att DVD-läsaren eller en hårddisk inte hiitas.

Goding skrev:
nu startar den så fort jag slår på strömmen

Slår på strömmen som i stoppar i kontakten/sätter på nätaggregatet eller slår på strömmen som trycker på Powerknappen?

Goding skrev:
symbol bredvid som är som en rektangel med en halv cirkel ovanför.

Sådan ikon? Det är för hårddisken. Så länge den lyser så läser datorn data från hårddisken, har du råkat sätta den på Power-LEDplatsen på moderkortet så lyser den för att strömmen är på.

________

Hur har du det med ström? Hur många watt på nätaggregatet? Det kan också spöka ibland och ge problem när datorn inte får tillräckligt med ström. Det brukar dock oftast leda till att den startar men sen dör så fort någon komponent kräver lite extra kräm men inte får det.

Börjar f.ö. fläktar snurra och när du startar den, står den och går tills du stänger av den då eller dör den efter ett litet tag?

Sen, om du t.ex. plockar ut dina RAM-minnen, piper datorn då?
Gör den det så fungerar moderkortet finfint i alla fall.

F.ö. går processorns skick också att kontrollera genom att plocka bort kylaren, sätta fingret på den och starta datorn och se om den blir varm när man startar (det märks direkt). Dock är det då oerhört viktigt att du stänger av den typ direkt. Den borde absolut inte gå mer än 2-3 sekunder, max. I alla fall, blir den varm så fungerar den.
Kan dock också vara bökigt att kontrollera.

En felsökningsmetod som annars kan vara värd att pröva är att plocka bort komponent efter komponent och se när det börjar fungera. Sitter man där med bara RAM-minnen, moderkort och processor i slutet och det fortfarande inte fungerar så är det där felet ligger.
Har man då tillgång till en annan dator så kan man alltid pröva RAM-minnena där och har man tur så har det samma socket så man kan pröva processorn, och fungerar de finfint så ligger det i moderkortet. (Dock en väldans massa arbete och egentligen en absolut sista utväg)

Fungerar det om du plockar ut ditt GTX560 och försöker köra video genom moderkortets videoutgång?

Fungerar det om du stoppar tillbaka ditt GTX260 (om du nu har det kvar)?

Dessa två saker ovanför är väl det första du borde pröva. Det började krångla när ett nytt grafikkort kom in, tar man bort det så ska det då fungera om ingenting annat har gått fel.

Om du har några andra expansionskort, typ trådlösa nätverkskort, ljudkort o.s.v. så ta ut dem också när du felsöker.

Det är ett himla elände när saker inte fungerar. :(

Nu har jag rört till ordningen på saker väldigt märker jag, men börja med det som är lättast och känns mest logiskt att kontrollera helt enkelt.

Godings bild

slår på strömmen som i att stoppa i kontakten/sätta på nätagget.
Japp det är en sådan symbol, det du säger om att jag kan ha hett den på LED platsen kan nog stämma ;d
Det är 650 watt på nätagget och den går ända tills jag håller in startknappen ett tag eller bryter strömmen, alla fläktar snurrar.
Jag har provat allt detta med mitt GTX260 eftersom det var med det det sist funkade, har även provat med moderkortets videoutgång.

ska prova att ta ut ramminnena och se om det piper

Godings bild

Den piper inte även om jag tar ut ram-minnena, provade även att ta ut allt förutom 24pin-ram-grafik- 24v kontakten och fläktarna.

den startar fortfarande utan bild/pip :/

Godings bild

Make.Sense skrev:
F.ö. går processorns skick också att kontrollera genom att plocka bort kylaren, sätta fingret på den och starta datorn och se om den blir varm när man startar (det märks direkt). Dock är det då oerhört viktigt att du stänger av den typ direkt. Den borde absolut inte gå mer än 2-3 sekunder, max. I alla fall, blir den varm så fungerar den.
Kan dock också vara bökigt att kontrollera.

Är det bökigt att ta bort kylaren? Är ju lite rädd att jag pajjade den när jag krökte några pinnar, hade aldrig hanterat en processor förut.

Make.Senses bild

Goding skrev:
650 watt

Då är det ingen fara. 400-450W hade dock varit alldeles i underkant.

Goding skrev:
Jag har provat allt detta med mitt GTX260 eftersom det var med det det sist funkade

Men nu fungerar det då inte längre?
Då har ju något annat gått fel under tiden.

Kan ju vara värt att plocka upp processorn och se så att alla stift verkligen är Ok.
Förstår dock inte varför du skulle ha upp processorn för att byta grafikkort, eller om jag nu förstått allting fel och processorn var en tidigare incident.

Goding skrev:
slår på strömmen som i att stoppa i kontakten/sätta på nätagget.

Det är ju lite intressant. Det är en inställning som kan göras i BIOS, eller om man lyckats koppla förbi strömbrytaren, dock hade datorn då stäng av sig efter några sekunder igen. Hade detta problemet på ett hemmabyggt chassi, och innan jag kom på vad det var som var fel där...

Kan vara så att grundinställningen i BIOS är att den bara ska starta, eftersom du haft ut CMOS-batteriet så försvinner alla inställningar därifrån.

Pröva f.ö. att dra ut Mus, tangentbord och andra USB-enheter om du inte redan gjort det.

Annars börjar jag få slut på idéer. Nog för att jag haft problem med komponenter och hjälpt lite folk så, men prövat mer än det jag skrivit här har jag aldrig gjort.

Godings bild

När jag skulle byta grafikkort första gången så startade inte datorn alls, har ju hört om folk som haft för mycket damm osv i datorn så jag blåste ur den och kontrollerade alla sladdar osv, därför tog jag upp processorn och blåste den och sen var jag dum nog att inte vara försiktig när jag skulle sätta tillbaka den.

alltså: Bytte grafikkort>Datorn startar inte>kontrollerade kontakter>blåste ur den och krökte processorpiggar som jag böjde tillbaka> resettade cmos> datorn börjar starta av att nätagget får ström.

Make.Senses bild

Goding skrev:
Är det bökigt att ta bort kylaren? Är ju lite rädd att jag pajjade den när jag krökte några pinnar, hade aldrig hanterat en processor förut.

Beror lite på vad du har för kylare, processor och chassi.
Värt är som sagt att ta ut och se om alla "pinnar" är kvar och om det ser bra ut.

En del kylare skruvas fast på baksidan av moderkortet, och på andra bara skruvar man fast ett fäste på baksidan av moderkortet och sen spänner fast kylaren i det fästet. Då handlar det bara om att lossa på det spännet för att få loss kylaren. AMDs standardkylare spänns fast såhär i alla fall. Vet inte hur det är med Intel.

Att saker är fastskruvade bak på moderkortet kan ibland vara ett elände att lossa på, men vissa chassin har hål i moderkortsplåten just där så man tar bara av andra sidan på chassit och skruvar så, men helt enkelt om du inte bara kan spänna loss kylaren.

Du måste ju haft av den tidigare för att komma åt processorn och lyckas skada pinsen på den. Var i alla fall försiktig när du tar bort kylaren, processorn har jag märkt har en tendens att fastna i kylpastan som ligger mellan den och kylaren och följa med när man tar bort kylaren. Det bästa sättet då att få bort den på är att försöka vrida på den, och försök att bara ta i kanterna på allting. Processor, moderkort, minnen o.s.v. Kontakterna borde man inte röra.

Att se om processorn blir varm f.ö. kan man ju göra genom att se om kylaren blir varm efter ett litet tag också.

Jag börjar få slut på idéer.
Grafikkortet byttes ut och datorn startar inte p.g.a det, och nu inte heller när ditt GTX260 kommer i. Processorn är ju värd att kolla i alla fall. Annars vet jag inte.

Google nästa, annars på Sweclockers brukar folk ha en del bra idéer också, kanske kommer de med något nytt som är värt att pröva.

Som en framtida sak, den behöver du aldrig ha loss processorn för att blåsa rent. Visst blir kylaren dammig, men den går att blåsa ren på plats. Mellan processor och kylare kommer det aldrig in något damm och.

Senast ändrad av Make.Sense, 7 december, 2011 - 21:35.
Godings bild

Det är en AMD processor, tog loss den genom att dra loss ett fäste( Som man använder på gamla fönster typ) det är ingen på baksidan av moderkortet då jag tog loss det när jag skulle he tillbaka processorn så såg jag. Kylpastan är alltså emellan fläkten och själva processorn?

som du ser så har jag absolut ingen aning om detta :tard:

Godings bild

ska prova att ta en titt på processorn igen, om det inte funkar så får jag göra en tråd på sweclockers, tack återigen för all hjälp!

Make.Senses bild

Goding skrev:
Kylpastan är alltså emellan fläkten och själva processorn?

Kylpastan är en grå kletig sak man har på processorn innan man sätter på kylaren för att det ska bli bättre kontakt mellan dem, alltså bättre värmeledningsförmåga till kylaren och därför bättre kylning.

Kylaren är förmodligen en sådan här liten sak skulle jag gissa på.:

Man spänner fast den i en liten "ram" som finns runt "processorkontakten".

Sen, hade du haft böjda pins hade du inte kunnat få i processorn ordentligt, och det borde ha märkts. Ligger den riktigt stadigt på sin plats så är allt finfint. I alla fall så hade de pinsen vart körda när du spände på en kylare över.

Värt att kolla är ju om processorn saknar någon pin. För det kan få saker att sluta fungera. Men om kylaren blir varm (räcker att känna på kopparrören) av att datorn är igång så går ju processorn och den borde POSTa (pipa en gång, hårdvarukontroll som sker varje gång datorn startar).

Allt hade varit så mycket enklare om man kom åt BIOS.

Sen är det ju om nätaggregatet havererat, men då borde inte processorn bli särskilt varm heller om datorn borde i alla fall POSTa när man plockat ut grafikkort helt.

Godings bild

Piggarna ser fina ut, men sockeln (?) kan jag skjuta fram och tillbaka med en spak på moderkortet, det ser ut som om några av hålen är igentäppta / delar av sockeln blockerar/skräp, hoppas du förstår.. vet inte om det spelar någon roll.

Fleischers bild

Antar at du kollat att alla strömkablar till moderkortet sitter där dom ska?

Förr i tiden hade man start problem om IDE kablarna till hårddisken inte satt som dom skulle eller var trasiga. Så ryck ur alla diskar och dyligt som inte är helt nödvändigt för att bara komma åt BIOSen. Sen kan man börja plocka i saker om man får det att fungera en efter en.

Jag har LED dioder på mitt moderkortet som blinkar beroende på vilken felkod som visas. Du har inget sådant på moderkortet?

Kolla att inget kommer åt höljet på moderkortet som inte ska det. Om du kanske har tryckt till något när du satte i det nya. Blir moderkortet jordat så brukar man det bli startproblem eller kortslutning.

Godings bild

ja jag har dubbelkollat alllting 500 gånger :p och ser inte att något kommer åt höljet på moderkortet, kan man kanske kringå detta genom att ta bort jorden i nätagget kanske? :p

har inga dioder på moderkortet

Jag tror att det blev nå knas med moderkortet när jag hedde in nya grafikkortet eftersom inte speakern funkar heller, kanske något statiskt eller något? : / känns som om jag har provat allting nu!

Godings bild

Alla strömkablar är väl bara +12v kontakten och 24pins?

Make.Senses bild

Goding skrev:
Piggarna ser fina ut, men sockeln (?) kan jag skjuta fram och tillbaka med en spak på moderkortet, det ser ut som om några av hålen är igentäppta / delar av sockeln blockerar/skräp, hoppas du förstår.. vet inte om det spelar någon roll.

Det ska ju inte ligga skräp i de små hålen. Det är inte bra. Pinsen måste ju kontakt med vad som ligger under så om det går att göra rent är väl det alltid bra, om det nu är skräp och ingenting annat.

Socket är f.ö. korrekt term.

Sen kan du alltid kolla om du har några kondensatorer som spruckit i toppen. Det är inte heller bra. Sannolikheten känns väldigt liten, men det är ett problem som kan ha uppstått om det blivit för mycket ström till något. Värt att kolla i alla fall. Det behöver du inte ha loss någonting för heller.

Make.Senses bild

Goding skrev:
Alla strömkablar är väl bara +12v kontakten och 24pins?

Jupp, en 4-pins i närheten av processorn en 24-pins mitt på.
När jag haft glapp/inte satt tillbaka dem startar allt inte helt enkelt, det gör det ju nu så det är inte problemet.

Senast ändrad av Make.Sense, 7 december, 2011 - 22:38.
Godings bild

Okey, tror att det är från socketen, jag måste ha råkat att skrapa bort lite från den och då är det det som är i vissa hål kanske, f.ö så blir inte kopparrören varma, kanske bara är för att jag har bra kylning? Chassit ligger öppet och processorn måste väl inte kämpa så mkt? Eller så går den inte helt enkelt.

har gjort en tråd på sweclockers iaf men inget svar ännu :)

Make.Senses bild

Goding skrev:
Chassit ligger öppet och processorn måste väl inte kämpa så mkt?

Får det stå och gå några minuter så kommer du garanterat känna att de blir lite varma.
Inte mycket, men mer än vanlig rumstemperatur.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.