Andreas Bergs bild

Dags att starta fanboykrig! Eller ja, på sätt och vis. Jag tänkte att det skulle kunna vara roligt, och potentiellt livsfarligt, att starta en liten lek där vi försöker avgöra vilken av de två klassiska konsolerna Super Nintendo eller Mega Drive som egentligen har bäst spelutbud.

Reglerna är enkla:
- Posta en riktigt bra speltitel, från din favoritkonsol av de två, som inte har nämnts förut i tråden. Gärna med en kort motivering.
- I huvudinlägget uppdateras respektive lista så får vi se vilka som är starkast representerade på Skillpoint, Nintendo-fanboysen/fangirlsen eller Sega-fanboysen/fangirlsen.
- Det är fullt tillåtet att skriva titlar för båda konsolerna, men håll det till en titel per inlägg.

Jag börjar med Secret of Mana (SNES), kanske det mysigaste rollspelet någonsin.

Super Nintendo
ActRaiser
Chrono Trigger
Demon's Crest
Harvest Moon
Pilotwings
Pocky & Rocky
Secret of Mana
Shadowrun
Soul Blazer
Super Castlevania IV
Super Mario World
Super Mario World 2: Yoshi's Island
Super Metroid
Super Off Road
Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time
U.N. Squadron
Zelda, The Legend of: A Link to the Past

Sega Mega Drive
Gunstar Heroes
Landstalker
Light Crusader
Pier Solar
Rocket Knight Adventures
Soleil
Sonic the Hedgehog 2
Streets of Rage 2
Super Fantasy Zone

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Andreas Ljungströms bild

Oj! Finns en miljard titlar att nämna typ men jag börjar med nåt lagom obskyrt då - Soleil (Crusader of Centy i USA) till Mega Drive. Nära på en Zelda-ripoff, men en grymt bra sådan.

Starfighter Johanssons bild

Okej men att mitt första bidrag till tråden är Super Fantasy Zone

råkar vara ett Mega Drive-spel betyder bara att det inte finns på Super Nintendo, inte att jag fan:ar mig åt något håll. :)

mh76s bild

Var hundra år sedan jag skrev här. Skäms lite.

Men Chrono trigger:

Nu kan ni stänga tråden!

Senast ändrad av mh76, 30 mars, 2012 - 15:49.
Andreas Ljungströms bild

mh76 skrev:
Var hundra år sedan jag skrev här.

Vi har saknat dig! :)

mh76 skrev:
Chrono trigger

Mmm, magiskt spel! :love:

Tobias Jensens bild

The Legend of Zelda: A Link to the Past är ju en självklarhet. Ett av de bästa spelen någonsin.

Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.

Perggs bild

Pilotwings till Snes!

Många, många timmars nötande med flygplan och fallskärmar som liten. Då var det fantastiskt svårt efter några banor. Längesen jag testade nu. :)

Per Gustafsson
Twitter: Per_Machine

Tobias Jensens bild

Andreas Ljungström skrev:
Oj! Finns en miljard titlar att nämna typ

Ska man gå efter Wikipedia så finns det 1442 stycke Snes-spel och 915 Mega Drive-spel. Då är så klart inte 32X eller Mega CD inräknat så klart. ;)

Jesper Orshammars bild

mh76 skrev:
Var hundra år sedan jag skrev här

Japp, samma här. Så kastar mig in i hetluften med Landstalker till MegaDrive. Minns det som en "uppenbarelse" när det begav sig. Riktigt mysigt! Vågar dock inte svära på att så är fallet idag.

Senast ändrad av Jesper Orshammar, 16 april, 2012 - 20:29.
Andreas Ljungströms bild

Jesper Orshammar skrev:
Landstalker till MegaDrive

Jag har också väldigt goda minnen från det. :)

VodkaCitrons bild

Ska bli kul att följa tråden och se vad Sega har att erbjuda ;)
Jag var ju klart en Nintendofanboy under tiden dom krigade.
Men ärligt talat så har jag aldrig varit intresserad av en enda titel till Sega, tyckte även att Sonic var "meh".

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Andreas Bergs bild

Ett av de spelen jag spenderat allra mest tid med till SNES är Super Off-Road som är så vansinnigt enkelt och beroendeframkallande att spela tillsammans med en kompis. Vet inte hur många eftermiddagar som blev till kvällar som blev till nätter innan vi tröttnade :bigsmile:

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Andreas Ljungströms bild

Andreas Berg skrev:
Vet inte hur många eftermiddagar som blev till kvällar som blev till nätter innan vi tröttnade

Känner igen det där. Grannkompisen ägde utöver spelet en sån där multitap, eller vad det heter, för att kunna spela fyra stycken. Var fantastiskt kul att spela många! :)

Jag klämmer till med Super Metroid nu i vilket fall. Det för mig bästa spelet till SNES tillsammans med A Link to the Past. :love:

Linnea Hummels bild

Är Super Mario World så självklart att ingen sagt det? Det är mitt bästa spel till SNES. Då spelade jag första gången som vuxen, så det är inte av nostalgiska skäl.

Senast ändrad av Linnea Hummel, 2 april, 2012 - 12:59.

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

SNES: Demon's Crest

Edit: Just det, liten motivering också!
Firebrand är bäst i världen, har varit sedan Gameboy. Så fick jag tag på hans SNES-äventyr och det är minst sagt speciellt. Plattform med rollspelsinslag, olika slut och otroligt mycket att upptäcka/råka missa. Värt varenda krona man får ge för det!

Senast ändrad av Starfighter Johansson, 2 april, 2012 - 13:32.

VodkaCitrons bild

Linnea Hummel skrev:
Är Super Mario World så självklart att ingen sagt det?

Ja 0:) Mario och Zelda är ju en självklarhet. Så det blir ju att man lyfter fram mer absurda titlar som inte många känner till eller gillar ;)

Pocky & Rocky (SNES) helt klart. Som jag har sagt säkert hundra gånger nu så är det min favorit i genren! Gillar även att det sticker ut och inte spelades som alla andra shoot em up titlar som fanns då. Skit mysig musik och design! :)

Gustav Granlunds bild

Starfighter Johansson skrev:
Så fick jag tag på hans SNES-äventyr och det är minst sagt speciellt.

Är inte det typ rövsällsynt?

Personligen älskar jag ActRaiser på alla sätt och vis. Mest för att det är så jäkla unikt i sättet det blandar stadsbyggande och typiskt sidscrollande action, men också för att det har ett av de bästa soundtracken till maskinen. Fantastiskt spel, som inte är så svårt att få tag på heller.

U.N. Squadron är också en favorit. Ett underbart actionspel i stil med Gradius, men som är bättre tack vare valmöjligheten man får göra vad gäller flygplan och vapen. Ruggigt bra musik även här, och baserad på gamla mangan Area 88. Spela NU!

Skillpoint.se - Be there or be sär

Gustav Granlund skrev:
Är inte det typ rövsällsynt?

Den europeiska versionen är nog svår att få tag på (finns den ens?) men den amerikanska köpte jag komplett för 400 så det kan inte vara särskilt sällsynt i den regionen.

Andreas Bergs bild

Total dominans för Super Nintendo så här långt så jag ger Mega Drive en hjälpande hand.

Gunstar Heroes är ju nämligen ett av de bättre coop-spelen jag har spelat och kanske det bästa run & gun-spelet som finns. Mycket humor, mycket action och fantastiskt samarbete!

Eftersom Area 88 är med i listan blir jag lite förvånad över att ingen sagt Mega Drives mycket populära MUSHA - men själv har jag inte spelat det så jag kan inte råda bot på det.

Rocket Knight Adventures (Mega Drive)
Mycket roligt plattformsspel som förvisso finns på båda konsolerna men det är olika versioner - så det här är ändå i min mening Mega Drive-exklusivt. Fint att titta på, lätt att styra och roligt att spela. Det behöver inte vara mer avancerat än så ibland. :)

Hittade ingen bra/matig gameplayvideo så det får bli ett HVGN-avsnitt för den som vill se mer än en stillbild.

Senast ändrad av Starfighter Johansson, 7 april, 2012 - 10:42.

Jesper Orshammars bild

Slänger in Light Crusader till Mega Drive. Nu var det ett tag sen, men minns det som ett riktigt trevligt action-rollspel. Pussellösning i dungeons bl.a.

Senast ändrad av Jesper Orshammar, 9 april, 2012 - 11:47.

Format: Super Nintendo
Titel: Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time
Screenshot:

Slutet på min post:

Sebastian Magnussons bild

Sonic the Hedgehog 2 (Mega Drive)

Nu är jag av gammal hävd Nintendo-fanboy, men eftersom jag bor med en Sega-fangirl så har jag på sistone fått bekanta mig mer med "den andra sidan". Under påsken klarade jag (nåja, nästan i alla fall) Sonic 2. När jag bara klämt på Sonic-spel som hastigast tidigare har jag inte varit så imponerad men nu när jag gav det mer tid så växte det. Det är ganska annorlunda mot de flesta andra plattformsspel från den tiden. Bandesignen är väldigt expansiv med väldigt många rutter att ta och hemligheter att finna. Jämfört med Mario m.fl. så saknas det också nästan helt hål att ramla ned i, i kombination med att man i princip kan ta hur många träffar som helst från fienderna så länge man plockar tillbaka minst en ring borgar det för en ganska säregen upplevelse. Därtill har det ett ganska snillrikt flerspelarläge. Vinst bygger på en mängd olika faktorer, varav bara en är att hinna först i mål, vilket borgar för ett synnerligen taktiskt spel.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

VodkaCitrons bild

Vi måste ju även ha en Castlevania titel med på listan ;)
Super Castlevania IV [SNES]

Perfekt kontroll, underbart gameplay och musiken är helt..!
Klart det bästa spelet i serien när det kommer till friheten med kontrollen, då man kan piska åt andra möjliga håll. Även om jag nu är något mainstream och tycker att Symphony of the Night är det bästa i serien. Förmodligen tack vare att det är större och bär på rollspelselement som jag älskar. Men det är ju PSone så ;)

Pier Solar, det där Megadrive-spelet som gjordes ganska nyligen. Jag svor en del om spelet när jag aldrig kom förbi slutbossen, men upp till dess var det väldigt angenämt.

Tobias Jensens bild

Dags att återuppliva den här tråden.

Shadowrun

Släpptes både på Snes och Mega Drive, men var två helt olika spel. Har aldrig lirat versionen på Mega Drive, så därav så tänker jag istället tipsa om Snes-versionen. Ruggigt bra spel som håller än idag, och med ett nytt spel i serien på g så känns det högaktuellt igen.

Andreas Bergs bild

Tobias Jensen skrev:
Shadowrun

Kan skriva under på att det håller än idag. Det har förvisso kanske inte världens smidigaste kontroll eller gränssnitt men vi hade riktigt kul jag och två kompisar när vi spelade igenom Shadowrun tidigare i år. Nästan roligast var de Minesweeper-inspirerade hackning-pusslen som gjorde att jag för första gången i mitt liv kände att alla timmar med MS Röj INTE varit helt bortkastade xD

Furios bild

Trevlig tråd. Det spel som jag spelade flest gånger under min uppväxt (förutom Turtles in Time som jag varvat säkert 50 gånger) var Soul Blazer. Underbart spel som jag fortfarande spelar när jag är hemma i föräldrahemmet under somrarna. Man kan väl se det som en fattigmansversion av Zelda, likt många av de rpg-spel som dök upp i början av 90-talet. Jag kan rekommendera det med varm hand.

Herregud, jag får fortfarande gåshud när jag hör intromusiken! Och bara för att klargöra så handlar det här om ett SNES-spel, då Mega Drive aldrig riktigt var min grej.

Senast ändrad av Furio, 5 maj, 2012 - 17:28.

"Any problem solved is a new problem made."
Pilko

Super Mario World 2: Yoshi's Island

Jag hade inte ettan som liten utan lånade det bara av en "kompis". Men Yoshi's Island hade jag och det stör mig att jag än idag inte klarat alla extrabanorna.

Andreas Berg skrev:
MS Röj

Berg, Soul Blazer och Yoshi's Island! :)

Dessutom vill jag också ha med...

Just det! Streets of Rage 2 (Mega Drive). Det är faktiskt jävligt fett.

Tobias Jensens bild

Nu när jag sitter och spelar Harvest Moon: Grand Bazaar, så måste jag slå ett slag för originalet. För er som inte känner till spelet så är Harvest Moon en bondesimulator, där det gäller att få en farm som man ärvt på fötter och samtidigt flörta med kvinnor (alternativt män i de senare spelen) i byn för att hitta sig en lämplig sambo.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.