emmymatildas bild

En till sådan här tråd... Men jag bara måste få veta vilket spel det var jag spelade så mycket i min barndom. Det var första spelet jag någonsin kom i kontakt med: på min pappas laptop (tidigt 90-tal). Det var förövrigt första datorn jag såg också (det var innan vi köpte en stationär dator med modem som hela familjen sedan delade på :D).

Spelet var svartvitt, och man spelade som en riddare eller nåt, som hade svärd, och som skulle gå igenom olika banor. Ibland dog man. Det var ganska typiskt plattform- 2D. Det här spelet resulterade i att jag drömde om det på natten, ibland mardrömmar. Det var ju liksom lite obehagligt att riddaren dog då och då.

Men jag vill verkligen återförenas med detta spel. Jag tror att det ingick i spelutbudet på pappas dator, typ tillsammans med tetris och harpan och alla de där.

Sedan är det ett annat spel. Min beskrivning kommer vara urusel. Men man spelade det från uppifrån-läge, man skulle gå runt gröna block eller något liknande. Gah. Jag minns inte mer just nu, men kanske om jag får tänka på det under dagen.

Om det ringer någon klocka hos någon... Säg till!

As I expected, I can't get along with anyone today either.

Starfighter Johanssons bild

För att starta av oss gissar jag, på det första, emulerad GB-version av Wizards & Warriors:

På det andra gissar jag The Adventures of Lolo:

Edit: Fast ingick riddarspelet i ett basutbud var det absolut inte GB-Wizards. :) Skulle ha läst noggrannade innan jag kastade mig ut på bild-google.

Senast ändrad av Starfighter Johansson, 18 augusti, 2012 - 14:33.

OhNoSpywares bild

Här är en bunt spel jag starkt förknippar med min fars laptop som jag spelade massor på under tidigt 90-tal ;D Kan ju vara lite kul att kika på även om just de spelen du letar efter kanske inte är med där.

Jag tänkte f.ö. också direkt på Wizards & Warriors :p

emmymatildas bild

Yes!
Btw, rubriken borde varit: vilka* spel var dessa? Jag skyller på värmeböljan.
Det var inte Wizard and Warriors... gubben var liksom smalare, på nåt sätt. Heh.

OhNoSpyware skrev:
Här är en bunt spel

Ha! Bilden på den där wiki-sidan är ju det andra spelet jag menade. Chip's Challenge! Det var inga gröna block, my bad. Men bakgrunden var grön, och så var det massa nycklar i olika färger som man skulle samla. Jag tror jag har lagt väldigt många timmar på det spelet under 90-talets början.

Får fortsätta rota i det där riddarspelet...

Tack för tipsen. :)

Senast ändrad av emmymatilda, 18 augusti, 2012 - 16:19.

OhNoSpywares bild

Men åh! Chip's Challenge var spelet som dök upp i huvudet först för mig när jag läste din beskrivning, vilket ju är superkonstigt eftersom den är ganska off som du sa :D Superkul spel <3 Nostalgi! :D

Linnea Hummels bild

emmymatilda skrev:
Chip's Challenge!

Riktigt jäkla kul är det!

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

Starfighter Johanssons bild

Håller med, Chip's Challenge är fantastiskt. Sitter isbanan (den som kommer i början av spelet alltså) i ryggmärgen på er också måntro? :) Jag kan inte lösa den om jag tänker, det går bara om jag låter fingrarna trycka på piltangenterna av sig själva.

emmymatildas bild

OhNoSpyware skrev:
Superkul spel <3

Linnea Hummel skrev:
Riktigt jäkla kul är det!

Ja, jag minns det som väldigt kul. Får ta och spela om det nu. :D

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.