Linnea Hummels bild

Retro är ju ett rätt udda begrepp då det tycks mest gälla spelkulturen och det är upp för tolkning för var och en vad retro egentligen innebär.

Under en rätt lång tidsperiod har ju upp till PS1 och N64 (ungefär) varit retro. Nu med nya generationens konsoler som travar in, blir då de gamla automatiskt retro eller krävs det fler kriterier än konsolgenerationer?

Är GBA retro? Varför, varför inte? Kan en konsol anses vara död om det fortfarande släpps spel till den? (Dreamcast).

Vad tycker ni?

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

Starfighter Johanssons bild

Jag tror jag tycker att retro är ett onödigt begrepp eftersom det som sämst skapar en felaktig syn på spel och som bäst förvirring i definitionsdiskussioner. :) Men för trådens skull tänker jag inte komma med invändningar kring användandet av ordet utan säga så här...

Dreamcast är väl egentligen inte riktigt retro än nej, eftersom den lever inkopplad till respirator (de nya spelen som ständigt kommer) har den väl inte dödförklarats mer än, låt oss säga punken. :) Den "dog" ju också rent kommersiellt, men levde ändå bättre under jorden.

Retro är förmodligen svårt att applicera på spel inte för att vi inte nåt konsensus utan för att begreppet inte riktigt passar in i kulturen och alltså hela tiden godtyckligt flyter omkring bland definitioner och gränser. Jag kan tänka mig att de flesta räknar konsoler från sin barndom som retro, eftersom det gått en tid då de inte brytt sig om dem - och alltså nu gör det igen, men det är väldigt subjektivt. Retrospelar någon som bara haft ett Master System? När blir det retro att vara jag?

OhNoSpywares bild

Retro är inget ord jag själv brukar använda och har väl egentligen ingen ordentlig uppfattning om vad som "borde ingå" i benämningen.
Däremot har jag uppenbarligen en åsikt i frågan ändå, för när jag såg en podcast vid namn "semiretro" så trodde jag direkt att den skulle handla om spel från det som wiki kallar sjätte generationen. Alltså DC, PS2, GC och Xbox. GBA hamnar väl automatiskt där då också, som "semiretro" för mig.
Blev mycket förvånad (och besviken) när podden visade sig handla om det som jag fortfarande anser är den nuvarande generationen (PS3, 360, Wii). Wii U må vara "next-gen", men jag anser inte att next-gen "är här" förrän minst två konsoler är släppta. Eh. Nåt sånt.

Tycker inte någon konsol är död så länge de finns och är spelbara, något annat än det bryr jag mig inte så mycket om :)

Orpons bild

Jag förstår inte riktigt varför just gamers är de enda som på bred front har missuppfattat begreppet retro. Retro kommer från retrospektiv som betyder tillbakablickande och syftar alltså på nya produkter som hämtar tydlig inspiration från gamla grejer. En konsol som är gammal är inte retro eftersom den inte skapades för att efterlikna en äldre produkt. Däremot kan man snacka om retro när det kommer till spel som Cave Story eller To the moon som lånar sin estetik från äldre tiders spel. Starfighter har säkert exempel på udda konsoler som är retro också. :)

Vintage är ett mer flexibelt begrepp som jag tycker passar betydligt bättre än retro. Och jag kan gå med på att xbox och ps2 är vintage i avseendet att det är konsoler från en äldre era och eftersom de inte produceras längre. "Retrospela" som verb tycker jag funkar okej som benämning på att man spelar gamla spel.

Jag ber om ursäkt att jag fastnade på ett sidospår.

Senast ändrad av Orpon, 26 mars, 2013 - 23:10.
OhNoSpywares bild

Orpon skrev:
"Retrospela" som verb tycker jag funkar okej som benämning på att man spelar gamla spel.

Kanske är därifrån det kommer? Man retrospelar, och då blir det enkelt att benämna spelen man spelar som "retrospel"?
Fan vet jag :D Men ord får ju nya betydelser hela tiden, just för att folk börjar benämna något som något :p

Orpon skrev:
Jag ber om ursäkt att jag fastnade på ett sidospår.

Nu är ju inte jag varken trådskapare eller bestämmer nåt på det här forumet, men jag tycker att det är just detta som gör "diskussionen". Ditt inlägg var intressant och jag anser inte att det var nåt sidospår.

Orpon skrev:
Vintage är ett mer flexibelt begrepp

Absolut! Jag håller med fullständigt, som förmodligen alla på vintagegames.se. :)

Paul Svenssons bild

Väldigt intressant tråd för oss gamlingar som är vintage. Jag hör nog till dem som tycker att allt som inte är den rådande generationen är vintage. Sedan finns det olika nivåer av vintage när det kommer till spel och konsoler. Tycker även att Dreamcast (som är en av mina favoritkonsoler) känns mer vintage än Gamecube.

Paul Svensson skrev:
Dreamcast (som är en av mina favoritkonsoler)

En själsfrände! :D Prepare for off topic govänner! Jag har försökt täcka Dreamcast-nyheter och recensioner på nysläppta spel här tidigare, vet inte om du backtrackat och sett det! Jag har Redux på ingång (via Kickstarter) så en recension på det kommer vad det lider i alla fall.

Paul Svenssons bild

Starfighter Johansson skrev:
En själsfrände

Härligt med Dreamcast-drömmare! Har plockat fram min drömkastare igen (hittade som bekant den i en flyttlåda). Håller på att gå igenom min spelsamling och fastnar hela tiden för samma roliga spel: Crazy Taxi, Shenmue, Toy commander, Jet Set Radio och Power Stone. Härlig underhållning!

Ooh, Power Stone! Det har jag varit lite halvt om halvt på jakt efter! Jag har primärt haft siktet på shoot 'em ups till konsolen (från de hårdaste puritanskjutarna till de flummigaste Typing of the dead-titlarna), men inte kunnat låta bli att sukta efter Power Stone-spelen, Cannon Spike, Sonic Adventure, Shenmue 2 och andra spel som helt enkelt inte hunnit hitta hem än.

Edit: Sowwi for OT Linnea.

Senast ändrad av Starfighter Johansson, 27 mars, 2013 - 10:18.

Tobias Jensens bild

Spelare kommer alltid ha olika definition av vad som är retro, så det kommer nog vara svårt att få en gemensam benämning av vad som egentligen är retro. Vintage håller jag med om vore kanske ett mer passande namn, men för mig så är det förknippat med kläder och möbler. Retro passar bättre in på elektronik av någon anledning. :)

Personligen tycker jag inte att förra generationen platsar in på retrolistan ännu och knappt att jag tycker att Dreamcast, Playstation 1 eller Nintendo 64 gör det heller. Men det är som sagt väldigt subjektivt.

Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.

Linnea Hummels bild

Orpon skrev:
Jag förstår inte riktigt varför just gamers är de enda som på bred front har missuppfattat begreppet retro

Fast när en missuppfattning används länge nog så blir det väl ett legit ord? Vintage är också en bra term, men "problemet" kvarstår om när det ska kallas det eller inte. Nyligen har Playstation 2 slutat tillverkas, ändå har det ju kommit spel till den till och med i år vad jag vet.

Egentligen är jag ingen förespråkare för begreppet retro i sig, det är ju som sagt väldigt luddigt och inte alla hänger med i vad man menar. Man retroläser inte en gammal bok och man retroser inte på film. Varför ska man retrospela, egentligen? Behövs termen? Bör man se på det i vår tids generationer (20 år) och allt bortom den gränsen är retro/vintage?

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

Orpons bild

Linnea Hummel skrev:
Fast när en missuppfattning används länge nog så blir det väl ett legit ord?
Det blir det, men det är ju alltid irriterande när man själv är den som har rätt men måste ändra på sig. :) Sen används ju begreppet generellt sett bara fel av gamers vilket gör att termen retrospel skär sig mot de andra konst- och underhållningsformerna.

Jag har aldrig hört någon säga att de ser "vintagefilmer" eller liknande heller. Däremot säger många att de gillar "50-talsmusik" eller "80-talsfilmer". Jag tror dock att TV-spel utvecklas för snabbt för att kunna delas in efter decennier. Det är ju väldigt stor skillnad mellan 2000 och 2009 liksom.

Okej, men då bestämmer jag lite olika benämningar nu.

Tidiga pixel-eran
Sena pixel-eran
Tidiga polygon-eran
Sena polygon-eran

... och viftskiten.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.