Linnea Hummels bild

Vilka plattformsspel från 2D-eran (pixelgrafik) gillar ni bäst och varför? Finns det några spel ni kanske gillade då men inte står sig idag, som bleknar jämfört med de bra? Berätta!

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

Starfighter Johanssons bild

Här tror jag att jag måste vara förutsägbar och säga att jag håller Super Mario World högst. Tätt inpå kommer Super Castlevania IV och så klart Symphony of the Night. Och Demon's Crest. Mega Man X. Nej, nejnej, så här: Mega Man 2. Eller Ufouria! Eller ... eller...

Nahojs bild

Under NES-eran var det nog Metroid och Super Mario spelen som roade mig mest bland plattformarna, i synnerhet då SMB 3. Sen får man ju inte glömma Kid Icarus förstås.

På SNES lirade jag så jävla mycket Super Castlevania IV och Mega Man X att jag tappade räkningen på hur många gånger jag körde igenom dem, desamma gällde Super Metroid. Super Mario World 2: Yoshi's Island åt också upp många timmar samt det drygsvåra Gods.

Efter det så har nog mest diverse Castlevania- och Metroidspel fortsatt dominera mitt plattformsspelande på GBA och DS.

EDIT: Skillpoint dog ett tag medan jag skrev denna post och när det kom tillbaka så hade tydligen tre av mina försök att posta inlägget kommit igenom :p

Senast ändrad av Nahoj, 28 mars, 2013 - 00:05.

Jonas Wahlström i ett samtal om vildsvin:
"Det är viktigt att komma ihåg att det är nassarna på två ben som är de största svinen."

Orpons bild

Plattformsspel är en av de genrer jag har allra svårast för och jag avskyr verkligen Super Mario i alla hans inkarnationer, så jag får säga Sonic the Hedgehog 2, Chip 'n' Dale Rescue Rangers (det bästa var att lyfta upp sin kompis och aldrig sätta ner hen igen) samt Aladdin.

Furios bild

Yoshi's Island, definitivt! Gillar även dom första två instanserna i Donkey Kong-serien. Och Mega Man X.

"Any problem solved is a new problem made."
Pilko

OhNoSpywares bild

Orpon skrev:
Chip 'n' Dale Rescue Rangers (det bästa var att lyfta upp sin kompis och aldrig sätta ner hen igen)

Haha :D Så gjorde min kompis när hon sa att vi skulle spela tillsammans och jag bara dog för att jag var så motvillig till spelet (tyckte inte om några spel hon ville spela).
Jag gillade bara Donkey Kong Country-serien av de NES/SNES-spel jag fick testa då, varför kan jag inte svara på. I efterhand har jag upptäckt Yoshi's Island som är riktigt fint och kul.

På PC spelade jag något Commander Keen som jag gillade rätt mycket då. Gillar det inte alls idag.
När jag fick en GameBoy blev jag rätt förtjust i DuckTales, Kirby's Dream Land samt Wario Land 1 och speciellt 2. Inte testat dem på 13-14 år så jag minns inte så himla mycket utöver att jag gillade dem.

2D-platformare är inte riktigt min favvogenre kanske. Är betydligt mer förtjust i Rayman 2, Croc, Spyro, Crash och Tomb Raider (om det räknas?) från PS1-eran.

Bossarna i Chip 'n' Dale Rescue Rangers är... skämt. Skämt I tell you! Men musiken är verkligen bra.

OhNoSpyware skrev:
från PS1-eran.

Var är Klonoa? Du har väl spelat Klonoa?!

OhNoSpywares bild

Starfighter Johansson skrev:
Du har väl spelat Klonoa?

Nej. När jag var liten hade jag färre spel än jag hade fingrar och det spelet var inte ett av dem, tyvärr. Hörde aldrig talas om det öht. Håller det även idag? Kom till PSN nyligt vill jag minnas.

Furios bild

Och Earthworm Jim, för guds skull! Både spelen är magiska, bortsett från den där hopplösa banan där man ska eskortera den lilla hunden. Där har det yttrats många svordomar.

"Any problem solved is a new problem made."
Pilko

Orpons bild

Hur kunde jag glömma Kirby's Adventure? Det är ju fantastiskt!

OhNoSpyware skrev:
Håller det även idag?

Det inte bara håller, det är mitt absoluta favoritplattformspel från den eran! Det kom till Wii också, den versionen duger lika bra om du hittar den billigare. :)

OhNoSpywares bild

Starfighter Johansson skrev:
billigare

Tror det blir svårt att hitta den billigare än 45 spänn :D Ska köpa Klonoa på PSN när jag blir lite plattformsugen nästa gång, tack för tipset!

Linnea Hummels bild

Orpon skrev:
Kirby's Adventure?

Det är verkligen! Och Kirby's Dreamland 2 på Gameboy. Många fina titlar med Kirby alltså :D

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.