Lars Jensens bild

Jag har länge funderat över vad som är retro. När blir spel retro? Jag har till och med räknat fram en ekvation som gör gällande att retro har att göra med personens ålder och spelets ålder. Jag fick dock aldrig fram en hållbar teori utan det blev bara lite pillande med siffror hit och dit. Retro verkar ligga i betraktarens ögon, men nu undrar jag. Vad tycker ni är retro? Kom med ett årtal, kom med en plattform. Ta även i beräkning när dagens spel blir retro. Xbox 360 är ganska gammal och om tre år står en ny generation för dörren.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

TTV
TTVs bild

Retro för mig är SNES, NES och till och med lite PS. Super Mario World, A Link to the past, Donkey Kong Coutry, Super Mario Bros. Svårt och svara på om jag kommer se denna generation som retro när jag blir äldre. Möjligheten finns ju.

VodkaCitrons bild

Det här var ju ganska laddat på Gameplayer än gång med texter och hela rubbet.

För mig själv är det konsoler som behöver dammas av och knappt vill fungera och är svårt att hitta tillbehör till. Vilket är N64 och Gameboy för mig. N64 med kassetter som det ska blåsas i och trasiga styrspakar. Gameboy är hållbar men gammal som skatan och man kan inte direkt hoppas på att finna tillbehör produkter som tex printern.

+ Att jag vet att mina i hyllan verkar kännas ospelbara. Min 64 är sönderspelad och alla styrspakar är trasiga, startknappen är trög och ibland måste man blåsa och resetta konsolen ett flertal gånger för att få joxet att fungera.

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Sundance Kids bild

Runt 1997, där börjar retro, både för data och tv-spel.

2010 - 1997
2011 - 1998
etc.

För gränsen måste röra sig anser jag och inte vara statisk. Denna generationen kommer således att bli retro när det gått 13 år från att den "slutade existera".

Det är min syn på retro.

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

TTV
TTVs bild

Sundance Kid skrev:
2010 - 1997
2011 - 1998

Vad händer med spelen som släpps 1996/1997 och ner då?

Sebastian Magnussons bild

Något år eller två efter att det slutar säljas på normala butikhyllor. Ja, jag är ganska generös. Men Dreamcast känns definitivt retro i min värld.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Crimson Thunders bild

Jag skulle säga att den femte generationens konsoler är retro, alltså t.ex. Playstation och N64.

Dock vet jag inte om jag kommer att klassa ps2 som retro när nästa generation kommer, det känns inte riktigt så. Och det är ännu svårare att tänka sig att denna generationen någon gång kommer att bli retro :~

PSN: Mr_jump

Alexanders bild

När jag tänker retro tänker jag SNES, NES och allt dessförinnan. N64 och PS känns lite som gränsfall...

Mists bild

Gamecube känns faktiskt lite retro.

Lars Jensens bild

Ganska intressant. Framför allt:

Sundance Kid skrev:
Runt 1997, där börjar retro, både för data och tv-spel.

2010 - 1997
2011 - 1998
etc.

För gränsen måste röra sig anser jag och inte vara statisk. Denna generationen kommer således att bli retro när det gått 13 år från att den "slutade existera".

För jag tror också att gränsen är flytande, om man ska vara generell. Man har ju alltid en egen tanke om när retro började och det har nog att göra med hur gammal man är. Jag tycker t.ex. inte att Playstation och N64 är retro än tror jag. Fast det borde egentligen vara det. Kanske inte PS iof eftersom man kunnat spela PS-spel på PS2. Det tycker jag förskjuter retro-stämpeln något.

Spelbrödernas bild

Allt som tillhör det förgångna är retro, skulle jag nog våga påstå. Visst, för en som är uppväxt med NES så blir det svårt att klassificera en PS2:a som retro, t.ex. Men den dagen kommer nog även den. Ge det tio år till. Framöver lär det dock bli knepigt både med tanke på spelutvecklingens hastighet samt den totala tillgängligheten som uppstått med tanke på den digitala distributionen osv...

Retro som koncept kommer antagligen att dö.

Spelbröderna.se - Alltid oberoende, Aldrig neutrala. En halvmilitant nördblogg om kärleken till tv-spel.

Lars Jensens bild

Spelbröderna skrev:
Retro som koncept kommer antagligen att dö.

Nja, men kanske kommer retro-spektrat att avstanna. Dvs, retro-benämningen kommer inte att utökas med nya plattformar i samma takt som det gjort tidigare. Vi kommer ju alltid att tycka att Vic-20 m.fl. är retro.

Gertzys bild

För mig är det rätt enkelt. Oaktuella konsoler är retro.
Alltså: Xbox är retro, men inte PS2. För även om de var aktuella under samma generation har Microsoft tvingats gå vidare med sin 360 (och den nya modellen), men Sony har sålt flera PS2-konsoler än PS3 och det är fortfarande en aktuell konsol som får nya spel osv. Men jag tycker även att Dreamcast är retro, även om det då och då kommer någon smal shooter från Japan. Den är mer retro-indie än en modern konsol, den lever liksom sitt egna lilla liv.

Spelbrödernas bild

Lars Jensen skrev:
Nja, men kanske kommer retro-spektrat att avstanna. Dvs, retro-benämningen kommer inte att utökas med nya plattformar i samma takt som det gjort tidigare. Vi kommer ju alltid att tycka att Vic-20 m.fl. är retro.

Mjo, instämmer, otydligt och klumpigt formulerat av mig. Det som är retro idag kommer alltid att vara retro. Givetvis. :)

Spelbröderna.se - Alltid oberoende, Aldrig neutrala. En halvmilitant nördblogg om kärleken till tv-spel.

Andreas Ljungströms bild

För mig är N64, Saturn och PS1 retro. Två konsolgenerationer bakåt i tiden och 10 år ungefär.

Alexanders bild

Gertzy skrev:
nya spel osv.

Jaså, släpps det fortfarande spel till PS2?

UfU__Xs bild

Lars Jensen skrev:
Nja, men kanske kommer retro-spektrat att avstanna. Dvs, retro-benämningen kommer inte att utökas med nya plattformar i samma takt som det gjort tidigare.

Det här tror jag på, mycket för att det känns naturligt att man skiljer på spel till exempelvis PS2 och de till nes eftersom de ofta skiljer sig på så många punkter. Mer specifikt skulle jag vilja dra gränsen för "äkta" retro vid Snes/Megadrive även om jag själv tycker att även den första generationen av 3d-konsoler, Dreamcast inkluderad, känns ganska retro.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Kletets bild

~ Två konsolskiften bak i tiden är retro enligt mig.

PSOne = Retro
PS2 = Icke

Vad gäller PC-spelande är det väl, varierande beroende på spel :~

I can't remember to forget you.

Josef Diktatorns bild

När jag tänker på retro ser jag stora pixlar och blippbloppiga soundtrack framför mig. Retro för mig är helt klart allt från Commodore 64 till NES, även snes och megadrive känns rätt retro men inte av samma grad.

F.K... in the coffee...

sultans bild

Retro för mig är de där goda "barndoms" minnena framför commandoren/amigan/nes och till viss del snes, musiken, pixlarna, handkontrollerna och den generella känslan som man får när man återser dessa spel igen.

Skulle nog aldrig sätta en viss ålder på retro utan det får var och en bestämma vad som känns retro, haha fan minns fortfarande en dag då man stod i Game i Örebro och hörde några små kids prata om första Tom Raider som en klassiker (antar att de fick lite retro känsla där) och jag fnissade lite för mig själv och tänkte på mitt första Batman spel till Commandor64 som en klassiker (mest för att jag hittade spelet igen efter rensning på vinden dagen innan). Stack hem och körde i spelet igen bara för det och insåg då hur gammal jag var när man satt där med bandspelaren på golvet :p

You can't arrange them by penis...

Fuzzys bild

Tror problemet med definitionen är att det är riktiga nördar som skapar den. Och de riktiga nördarna var med för ivf 20 år sen och vet förstås bäst. Men PSX och N64 är helt klart retro imo, lite beroende på hur värdigt spelen ifråga har åldrats. Det lustiga är att termen inte existerar inom annan underhållning, där snackas bara om klassiker. Så spelen ses som samlarobjekt verkar det som, såsom veteranbilar eller gamla prylar.

Men jag tycker det ska till en viss obskyritet, lär ju finnas mängder av barn idag som har spelat Super Mario Bros t.ex. eftersom det trots allt är lättillgängligt antingen via emulering eller alla NESar som ligger och skräpar.

Lars Jensens bild

Fuzzy skrev:
Tror problemet med definitionen är att det är riktiga nördar som skapar den.

Välkommen Fuzzy!

Japp, det har du rätt i och jag vet folk som inte tycker NES och nyare är retro. Så det ligger i betraktarens öga. Men jag skulle vilja hitta en bra ekvation, en sätt att räkna ut, vad som är retro och vad som inte är. Men jag tror man måste utgå från personens ålder. Dvs, man kan nog inte hitta ett generellt retrobegrepp som passar alla.

Gertzys bild

Alexander skrev:

Ja, absolut!
Ta bara Singstar-spelen som släppts både till PS3 och PS2. Det är helt enkelt så att Sony fortfarande säljer konsoler och spel till formatet så de tjänar för mycket för att inte hålla konsolen levande. Eller, den håller sig levande av sig själv nästan men Sony tillgodoser fortfarande behovet av den äldre konsolen.

Limbos bild

Gertzy skrev:
Alexander skrev:

Ja, absolut!
Ta bara Singstar-spelen som släppts både till PS3 och PS2. Det är helt enkelt så att Sony fortfarande säljer konsoler och spel till formatet så de tjänar för mycket för att inte hålla konsolen levande. Eller, den håller sig levande av sig själv nästan men Sony tillgodoser fortfarande behovet av den äldre konsolen.

Ja, och EAs sportspel, många licensspel för lördagmorgonstecknat. Typ Dragon Ball, Ben10 och annat obskyrt som man som vuxen utan barn knappt vet vad det är.

Vi har ju till och med ett lager nya ps2-konsoler i butiken, så formatet lever i viss välmåga och drar in pengar till Sony. Detta är helt klart den verkliga anledningen till att Sony plockade bort PS2-kompatibiliteten ur PS3. Det hade inte med produktionskostnader att göra, utan med att man konkurrerade med sig själv på hårdvarusidan.

Senast ändrad av Limbo, 12 augusti, 2010 - 11:43.
Blawks bild

Tio år tidigare, är det retro? Playstation ett känns jävligt retro för mig. Det fick jag när jag var fyra år, i julklapp. Min bästa julklapp någonsin måste jag nog säga. Spelet Spyro the dragon som medföljde är en favorit och självklart betraktar jag det som retro. Men nu när jag rabblar om retro, märker jag snabbt att jag knappt vet vad jag menar med det. Är det bara anknytet till Nostalgi, eller har det att göra med en gången generation som folk har lämnat? Nä.. Retro alltså... Playstation 2. Är det retro? Det är nog det.. Äähh...

Senast ändrad av Blawk, 4 september, 2010 - 23:31.
Make.Senses bild

Min definition på Retro kan beskrivs enklast som "Back to Basics".
Helt enkelt.

Trazhs bild

Allt som det står "Blow me" på.

Nej men fram till N64 och PS är retro för mig.

Lars Jensens bild

Paul Näsström skrev:
Är det bara anknytet till Nostalgi, eller har det att göra med en gången generation som folk har lämnat?

Ja, precis. Nostalgi blandas nog ofta ihop med retro, men de är egentligen inte synonymer med varandra.

Fuzzys bild

Lars Jensen skrev:
Nostalgi
"Nostalgia is recycling something for more than it's worth" för att citera Baz Luhrman.

Retro tror jag handlar mer om en passion för att återupptäcka det som fortfarande håller men som är ganska bortglömt, typ när man spelar något som är 100 år gammalt och ärligt förvånas över hur jäkla fresh det känns trots tidens grova misshandel. En viss circle of life precis som i mode, musik och konst.

Vargavakas bild

Men rent instinktiva reaktion är ungefär samma som alla andras. Konsoler som inte stöds längre och för PC-spel med en 10 år på nacken. Gränsen är flytande och förändras med tiden.

Vad som däremot är intressant vad gäller retro är huruvida vi kommer att flytta fram våran gräns för vad vi väljer att klassa som retro i samma takt som vi har gjort fram tills nu även i framtiden och om teknik och tid kommer att vara lika avgörande i vår definition. Vi ser redan nu att våran nuvarande konsolgeneration har hållt sig längre än brukligt och vi rör oss bort ifrån den tekniska kapprustning som drev nya spelinnovationer. Allt eftersom prestandakapprustningen avtar skulle jag kunna tro att vi börjar klassificera retro på andra premisser.

Undrar när/om vi kommer att förvisa alla våra (fortfarande aktuella) Action/RTS/RPG/Beat 'em Up/Platform/etc. mallar från 80- och 90-tal till retro?
Jag skulle nästan kunna sträcka mig så långt och kalla de mest orubbliga av genrer som retro redan nu. Det är ganska liten skillnad mellan att spela Street Fighter 4, Mushihimesama och Starcraft 2 gente Street Fighter 2 Turbo, Dodonpachi och Starcraft (bortsett från ögongodis och finputsningar).

Ollebros bild

när systemet inte längre säljs, eller blir ett vist antal år räknar jag det som retro. PS2 för mig är någonstans emellan, Xbox och GC är helt klart retro för mig.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.