Lars Jensens bild

Jag behöver köpa en ny tv till mitt spelrum, gärna en platt som tar mindre plats. Dock vet jag inte om där finns en som fungerar bra med äldre konsoler. Någon som har någon erfarenhet av det?

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Alexanders bild

Någonstans i huvudet tycker jag mig minnas att jag någon gång sett någonting på internet om en liten låda som behandlar "retrokonsolsignaler" och gör dem skarpa och fina på en HDTV. Vad det var minns jag inte dock, och jag vet inte vad som händer om man kör in dem direkt i TV:n. Någon slags signalförbättrare/uppskalare borde det väl dock gå att få tag på. Jag vet inte, men jag skulle inte tro att den ena Full HD TV:n visar retrokonsolers bild mycket bättre än någon annan.

Finns ju förresten en TV-tråd men det här kanske är en tillräckligt udda fråga för att passa i en egen tråd. 0:)

Senast ändrad av Alexander, 15 augusti, 2010 - 20:25.
rimbouys bild

Skaffa en fin liten 14"-tjockis på blocket. Liten bild ger fin skärpa och du behöver oftast inte spendera mer än 200:-

Make.Senses bild

NES och SNES och liknande ska fungera på vilken LCD som helst.
Nu är ju spelen visserligen anpassade för 4:3, och en TV idag är i 16:9, så skalningen därimellan kan bli lite underhållande om man har en sådan TV som tycker skalning och anpassning är roligt.

SNES har ju RCA, NES får man fixa adapter till.

Det enda som inte funkar på en LCD är Duck Hunt med ljuspistol.

Har själv spelat SNES på en 40"-LCD.
Fungerade finfint. RCA in TV'n och på med konsollen.

(Gjorde ett antagande med NES och SNES. PS1,Xbox o.s.v. råder det inga tvivel om, och fungerar NES och SNES borde ex. SEGAs grejer också fungera)

Lars Jensens bild

Make.Sense skrev:
Det enda som inte funkar på en LCD är Duck Hunt med ljuspistol.

Precis. Det är mitt största problem. Jag har en del ljuspistolspel och det vore ju trist att behöva ha en specifik tv till sådana spel. Fast, tja, det är kanske överkomligt.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Alexanders bild

Annars är det väl bara att kolla upp vilka "tjock-TV" som är bäst (och minst tjocka) av de som säljs idag? Det lättaste kanske vore att ha ett retrorum och ett "HD-rum", alternativt -avdelning i samma rum, istället för -rum. 0:)

Senast ändrad av Alexander, 14 februari, 2011 - 17:58.
PapaJacks bild

Hallå där,

Vad betyder RCA? Fick Super metroid på posten i dagarna, efter makalöst långdraget snålande från min sida. Dock undrar jag nu om det finns någon adapter som typ förbättrar bildkvaliten på en waid-skrin tv? alltså förväntar mig inga underverk men när man spelar på den blir liksom grafiken ganska utdragen om man säger.

mvh

UfU__Xs bild

PapaJack skrev:
Vad betyder RCA?

Det är den "vanliga" ljud och bild kabeln med gul-vit-röd sladd som var standard innan hdmi.

Du borde kunna ställa in TV:n på att köra i 4:3 läge eller liknande så det inte blir utdraget.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Wh1spYs bild

Make.Sense skrev:
SNES har ju RCA, NES får man fixa adapter till.

Vad menar du nu? Nes har ju också rca kablar? :bigsmile:
Lars Jensen skrev:
Jag behöver köpa en ny tv till mitt spelrum.

Har också tänkt köpa en tv till, kommer bli en tjocktv, 14-24" för ultimata nes/snes upplevelsen. Ett tips till dig är ju att kolla i nån second hand butik om det finns någon i närheten, billigt billigt! :)

Föresten så kör jag just nu på en 50" plasma-tv "widescreen" och kan inte rekommendera detta då bilden blir väldigt utdragen och "suddig" eller vad man ska säga. Visst kan man växla om till 4:3 läge, men på något sätt så blir det inte samma känsla. Men ska man bara ha en tv så är ju en platt-hd-skärm det ultimata valet dvs om man kan leva utan ljuspistolen! :D

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.