douhans bild

PAL

NTSC

Release Date
JP November 21, 1990
US August 13, 1991
EU April 11, 1992

Wikipedia

Lista över spel

Snes-CD Profile

SPC700
SONY SPC700 är en 8-bitars CPU kärna som används bl.a. som ljudchip i Super Nintendos spelkonsol. Ljudchippet i Super Nintendo utvecklades av Ken Kutaragi hos Sony. Det var mycket avancerat för sin tid (1990) och påminner mycket om de chip som används till MIDI-ljud på dagens moderna ljudkort. Chippet använder sig av komprimerade samplingar och kan återge 8 röster samtidigt med ett samplingsminne på 64 kb.

Super Mario All-Stars, spelet som släpptes med konsolen, där inte bara ett, utan hela fyra spel ingick. Senare ingick även spelet Super Mario World (som många anser som världens bästa spel) i Super Mario All-Stars.

Europa 16 december 1993
USA 2 augusti 1993
Japan 14 juli 1993

-

Release dates
November 21, 1991
SNES

* JP November 21, 1991[2]
* NA April 13, 1992
* EU September 24, 1992

Release date
November 21, 1990
* JP November 21, 1990
* NA August 13, 1991
* EU April 11, 1992

Release date
* JP August 5, 1995
* NA October 4, 1995
* EU October 6, 1995

Super FX
The Super FX is a coprocessor chip used in select Super Nintendo Entertainment System (SNES) video game cartridges. This custom-made RISC processor was typically programmed to act like a graphics accelerator chip that would draw polygons to a frame buffer in the RAM that sat adjacent to it. For those games, the data in this frame buffer were periodically transferred to the main video memory inside of the console using DMA in order to show up on the television display.

Starfox är ett som använder sig av Super FX-chippet

Star Fox​ (スターフォックス, Sutā Fokkusu?), released as Starwing in Europe and Australia due to a game of the same name and subsequent trademark issues in those regions, is the first game in the Star Fox series of video games. It was released in the spring of 1993 for the SNES. It was the first three-dimensional Nintendo game, and it included the Super FX chip, a coprocessor used to accelerate graphics display. The complex display of three-dimensional models with polygons was still new and uncommon in console video games, and the game was much-hyped as a result. Star Fox featured kemono character designs by Nintendo artist Takaya Imamura, music composed by Hajime Hirasawa and obstacle course style gameplay. Star Fox was developed by Nintendo EAD with assistance by Argonaut Software, and was published by Nintendo.

''Det var kanske en dröm. Kanske somnade jag ensam en decembernatt och drömde allt.''

Gertzys bild

Världens bästa konsol som jag har finaste barndomsminnena med :love:

douhans bild

Gertzy skrev:
Världens bästa konsol som jag har finaste barndomsminnena med :love:

Indeed. Skulle gärna vilja skaffa en till handkontroll.

''Det var kanske en dröm. Kanske somnade jag ensam en decembernatt och drömde allt.''

Gertzys bild

douhan skrev:
Skulle gärna vilja skaffa en till handkontroll

Lite synd att de flesta kontrollerna är så sega i knapparna nowdays, så man får nästan förlita sig på Wii Virtual Console om man vill åt pärlorna idag.

VodkaCitrons bild

Gertzy skrev:
Lite synd att de flesta kontrollerna är så sega i knapparna nowdays, så man får nästan förlita sig på Wii Virtual Console om man vill åt pärlorna idag.

Japan har släppts SNES kontroller till Wii i samband med klubb Nintendo.

Dock kostar det en del ^^ Genom play-asia blir det runt 600:- + frakt. Sen efter ett tag lär det bara att få tag i begagnat.

Men med den kan man gömma sin Wii, dra fram VC spel och köra med den romantiska kontrollen och drömma tillbaka :love:

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Gertzys bild

VodkaCitron skrev:
Japan har släppts SNES kontroller till Wii i samband med klubb Nintendo

OMG! Jävlar vad snygg, ska försöka leta reda på en sån när jag är i Japan :bigsmile:

Anders Brunlöfs bild

VodkaCitron skrev:
SNES kontroller

:love:

Retroresan.se | BITLÖF.se

Lars Jensens bild

Jag har en hel del spel till SNES, men har aldrig testat ett enda. Min plan var ju att beta av 8-bitars-eran först och sedan ge mig på 16-bitars. Men 8-bitarseran tar aldrig slut känns det som. SNES är nog det jag ser mest fram emot att testa, tätt följt av Sega Mega CD

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Alexanders bild

Lars Jensen skrev:
Jag har en hel del spel till SNES, men har aldrig testat ett enda. Min plan var ju att beta av 8-bitars-eran först och sedan ge mig på 16-bitars. Men 8-bitarseran tar aldrig slut känns det som. SNES är nog det jag ser mest fram emot att testa, tätt följt av Sega Mega CD

Har du aldrig testat ett enda SNES-spel?! :O

Lars Jensens bild

Jo, lite, men ytterst lite.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Alexanders bild

Lars Jensen skrev:
Jo, lite, men ytterst lite.

Alltså, testa som i "prova att spela", över huvud taget spelat SNES?

Inte testa som i testa spel för recension.

Hursomhelst så har du då en heeel del att se fram emot. :party:

Gertzys bild

Känns sjukt att en erfaren speljournalist inte har spelat massvis utav Snes-titlar. Så mycket fint man gått miste om; Super Mario World, Super Metroid och The Legend of Zelda: A Link to the Past för att nämna några få bara...

Kletets bild

Spelen i huvudinlägget är fanemig olagligt bra. De går i princip raka vägen in på vilken topp 10 lista som helst.

Frågan är om någon, någon gång kommer kunna överträffa en konsol som SNES. :love:

I can't remember to forget you.

VodkaCitrons bild

Gertzy skrev:
Känns sjukt att en erfaren speljournalist inte har spelat massvis utav Snes-titlar.

Man man kan diskutera Atari titlar och liknande med honom, som inte så många andra är hajj på ;)

Men det är klart att det är synd om man inte spelat SNES, då de har ett riktigt fint bibliotek om inte finaste. Det är inte direkt svårt att ta upp idag heller så, då VC existerar och lär väll öka till nästa gen konsoler.

Men Lars har väll ingen Wii heller? :O

Alexanders bild

Jag har en SNES men faktiskt inte ett enda Mario-spel. De bra SNES-spelen jag har är Donkey Kong Country 1, 2 & 3. :love: I övrigt har jag bara "Tintin i Tibet" och "The Lion King" xD Nu blev jag sugen på att någon gång i den närmaste framtiden köra igenom DKC-trilogin igen. :D Så nu undrar jag lite som Lars om retro-TV... Ny TV har jag ju redan köpt, men hur man bäst gör för att få bra bild på'n.

Gertzys bild

VodkaCitron skrev:
Men det är klart att det är synd om man inte spelat SNES, då de har ett riktigt fint bibliotek om inte finaste

Precis, har man missat Snes missar man så otroligt många guldkorn att det bara är sorgligt.

Alexander skrev:
Donkey Kong Country 1, 2 & 3

Alexander skrev:
The Lion King

Haha, de spelen hade jag också. Bland annat.
Även om Lejonkungen inte var jättebra, i klass med de två första DKC-spelen, var det ändå underhållande.

VodkaCitrons bild

De bör göra en Reboot av Disney spelen till SNES nu till 3DS eller Wii. Lejonkungen, Aladdin, Djungelboken! Så underbara! Även "Mickey starring...." serien var hur bra som helst! Inte sett ett enda bra disney spel sen dessa :( :cry:

Alexanders bild

Just ja, Toy Story har jag också till SNES.

Gertzys bild

VodkaCitron skrev:
Aladdin

...var speciellt bra :love:

Trazhs bild

Bästa konsolen med bästa spelen.
Behövs inte sägas mer. :love:

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.