Mass Effect 3 får en Extended Cut

Nyhet - Multi - tors 5 april 2012, kl 19.20

Till slut gav EA och Bioware upp för fansens ilska. Typ. I sommar kommer de att släppa gratis nedladdningsbart material till spelet kallad Extended Cut som ska göra slutet tydligare för upprörda spelare. Hur man klargör ett slut som inte är ett slut kan man fråga sig, men Bioware ska lägga till ett gäng filmsnuttar som ska få oss att förstå vad som egentligen hände i slutet av spelet.

Kommer det att vara tillräckligt för att stilla upprörda spelare? Förmodligen inte, men det kanske fungerar som ett plåster på den sönderslitna pulsåder som är slutet av Mass Effect 3. De som gillar slutet som finns nu ska icke frukta Extended Cut då det bara ska klargöra och förtydliga.

Hela utannonseringen av materialet kan ni läsa här, och paketet släpps gratis under sommaren.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 11:11
Linnea Hummels bild

Bara i spelvärlden sker såna kappvändningar och överdriven fanservice som gränsar till rövslickeri. Jag förstår om vapen och strider är obalanserade och behöver fixas med patchar. Men att hela slutet ska skrivas om för att folk grinar illa över att det inte passar dem och vad de förväntade sig... (Vilket på många verkade som nåt större än Jesus återkomst kombinerat med Guds gåva till människan) det gör mig trött. Jag är glad att man kan påverka så pass mycket som kund men blir samtidigt stött över att människor inte kan acceptera vad som skrivits i historien av författarna. Finns det inga spelskapare som vill beröra människor utan att stryka spelarna medhårs så jäkla hårt? Fast att gå sin egen väg tjänar man ju inte pengar på förstås. Hade varit underbart komiskt om Extended cut kostade pengar.

Jag önskar fler spelade Rage så att man kunde gnällt sönder spelskaparna för att få ett redigt slut där med.

Gustav Granlunds bild

Problemet är att slutet i Mass Effect 3 är dåligt på samma sätt som slutet i Halo 2, det avslutar ingenting. Det och att det finns så jäkla många skamligt uppenbara hål i berättelsen som, om de lämnas som de är, skulle peka på en närmast obegränsad inkompetens hos Bioware. Ett exempel är

Spoiler: Highlight to view
när alla Mass Relays förstörs. Om alla Mass Relays förstörs innebär det inte bara att alla olika raser är strandsatta på jorden, varje system med en Mass Relay skulle förstöras då dessa explosioner skulle kunna liknas vid en supernova.

Jag ser det snarare som ett sätt för Bioware att rädda sig själva snarare än att slicka fanrumpa. Vi behöver inte, och verkar inte heller få, ett helt nytt slut utan snarare en förklaring för vad som egentligen hände i slutet, något jag inte ens tror att Bioware själva är medvetna om.

OhNoSpywares bild

Linnea Hummel skrev:
ska skrivas om

Läs texten?
De ska inte göra om nånting. Inget ska tas bort. De ska mest ge oss
Spoiler: Highlight to view
en epilog (förhoppningsvis), nåt som öht inte existerar i spelet. Spelet har inget slut. Det är ett antiklimax (deus ex machina delux) följt av eftertexter. Inget som förklarar hur det gick sen. Massor med plotholes. Och det ska vara ett slut på en spelserie på tre 40-timmarsdelar som fansen i princip investerat alla sina känslor i.
Slutet kommer folk säkerligen tycka precis lika illa om efter detta, men de kommer (förhoppningsvis) få ett AVSLUT. Nåt som iaf jag iaf kan bli nöjd med, även om jag aldrig kommer lite på BioWare igen.

Typ.

Eller bara som Gustav skrev. Såg inte den kommentaren när jag började skriva min :p

Rymdyoghurts bild

Fy fan, vilken soppa detta är. Jag var totalt förstörd i flera dagar efter att jag klarat Mass Effect 3, men jag har kommit över det. Spelar ingen roll hur Bioware försöker reparera det hela i efterhand, min upplevelse är liksom paj ändå genom alla plotholes och den fega genväg till upplösning som de presenterar. Vem orkar bry sig om efterhandskonstruktioner liksom?

Bra att folk visar sitt missnöje med en produkt som inte levererar vad den lovar. Men att försöka täta till en berättelse fylld av så många hål, att Titanic skulle framstå som vattentät efter isbergskollisionen, det känns verkligen lönlöst.

OhNoSpywares bild

Rymdyoghurt skrev:
som inte levererar vad den lovar

Åh just ja. Hade nästan glömt alla löften och lögner. Speciellt det som självaste Casey Hudson sa tidigare i år:

Spoiler: Highlight to view
It’s not even in any way like the traditional game endings, where you can say how many endings there are or whether you got ending A, B, or C.
(Källa: http://www.gameinformer.com/b/features/archive/2012/01/10/mass1525-effec... första frågan)
Nej, det blev inte A, B och C, utan röd, grön och blå istället.

Linnea Hummels bild

OhNoSpyware skrev:
Läs texten?

Skärp dig, det är klart jag läste.
Att reparera, efterkonstruera och tydliggöra något som läggs till är också att skriva om. Om jag lägger till ett slut i en novell som tidigare inte haft ett slut, har jag lämnat den orörd då? Nej. Den är omgjord, redigerad. Fast jag bara la till ett nytt stycke sist i min historia som förklarar. Så länge det handlar om samma berättelse. DLC är en annan sak.

OhNoSpywares bild

Linnea Hummel skrev:
Skärp dig

Att du formulerade det som "skrivas om" samtidigt som du skrev en ganska lång text om hur "överdriven fanservice" detta skulle vara fick det att låta som att du läste in mer i texten än "lägga till". Som att de skulle skapa ett nytt slut (som många fans kräver, och som jag anser skulle vara nödvändigt för BioWare om de inte vill se ut som inkompetenta storyskapare, men det är en annan femma).
Ursäkta om jag missförstod.
Det här är ju långt ifrån fanservice och rövslickeri, eftersom de INTE gör vad de flesta velat och "kräver" (alltså ett HELT NYTT slut).

Men i övrigt bör du kanske läsa om http://en.wikipedia.org/wiki/Test_screening
Fjärde stycket där är rätt talande för hur mycket som kan göras om efter en sådan för att "rövslicka". Så det är definitivt inte bara i spelvärlden nåt liknande händer.
Det är visserligen före filmen eller serien släpps till allmän beskådan, men jag kan garantera att det är anledningen till att det inte blir lika stora diskussioner om slut i filmer. Sen har ju många filmer flera olika slut i olika utgåvor, eller bara som bortklippta scener eller så.

Jag tycker också att det känns jävligt konstigt att klaga på detta utan att ha upplevt spelen + slutet. Det känns som en grej man måste vara insatt i för att förstå vilken otrolig fuckup det ses som. Även många som gillar slutet uttrycker ju att de förstår varför folk är arga och att BioWare gör rätt i att ge de besvikna fansen nåt mer.

Zatoishwans bild

Tror väl att Bioware gjorde ungefär de bästa de kunde i den situation som uppstått.

Däremot gjorde de en riktig dundertabbe som släppte spelet som det var. Det skulle kunnats gjort väldigt mycket bättre utan att blanda in det där hologrammet eller vad det var i slutet.

Andreas Bergs bild

Även om jag förstår varför vissa har problem med slutet hoppas jag verkligen inte Bioware ändrar något utan att det faktiskt bara är ett förtydligande. Inte för att jag råkade gilla slutet utan för att Bioware själva hävdar att de var nöjda med slutet innan spelet släpptes. Jag förstår dock varför man väljer att försöka släcka elden som uppstått av alla rabiata fans som är helt utom sig av ilska men jag tycker verkligen inte att det är rätt väg att gå om man nu väljer att förändra ens minsta lilla detalj.

Som många med mig anser jag att en skapares vision är något man bör stå fast vid och jag ser fram emot detta DLC om det nu som sagt bara är ett förtydligande. Det som är mest synd är dock att Bioware spenderar resurser på något som jag anser är helt överflödigt, men eftersom vi som gillade hur spelet slutade verkar vara i minoritet får jag väl se det som positivt för den stora massan.

Linnea Hummels bild

Ja, jag känner till test screening och är övertygad om att det sker minst lika mycket testande av spel, allrahelst av den här kalibern av spel. Överlag tycker jag inte att spel, filmer osv ska "dummas ner" och så finns det en directors cut som är som skaparna ville, och en "publikvänlig" som visas på bio/släpps i butiker.

Det jag menar är, att OM de (Bioware) själva tyckt det vore en stor deal med slutet, vilket de borde sett efter åratal av utveckling och miljontals fans, varför släppte dom det såhär? Antingen för att nånting gick fruktansvärt snett, eller så var de själva övertygade om slutet som nåt bra. Ett tredje alternativ är väl att få fler att spela det pga skandalryktet, men det är ju inte troligt att något företag skulle vilja göra nåt sånt.

Det jag tycker är att fans inte har rätt att kräva saker från en utvecklare. Att användarna kan påverka saker - bra. Som den här omröstningen av hur Female shephard skulle se ut. Just för det sker INNAN spelet släpps. Nu är det liksom försent, skiten är redan skedd, dom borde stå för vad som hänt istället för att komma med nån märklig nödlösning som ett "förklarande" DLC. Det gör ju Bioware ännu mer osäkra och öppna för hackande. "Oh, you didn't like the ending? But how about this Extended Cut-DLC, sure you'll like us again now, won't you? Pretty please?" *stryka sig som en katt mot fansen för att bli fortsatt klappade*

OhNoSpyware skrev:
Jag tycker också att det känns jävligt konstigt att klaga på detta utan att ha upplevt spelen + slutet.

Nä, för det går att applicera på och jämföra med vilket spel jag är engagerad i som helst. Gears of War-serien som rimligt exempel.

Gustav Granlunds bild

Andreas Berg skrev:
vi som gillade hur spelet slutade

Personligen kan jag inte riktigt se hur man gillar slutet. Jag kan respektera att man har andra åsikter, men på sätt och vis är jag glad över att Bioware får skit för det här. Slutet är så jäkla dåligt gjort. Nog för att det på ytan är snyggt och musiken är underbar, men när man tittar på alla detaljer, som inte ens är små detaljer, så märker man hur hafsigt gjort det är. Enorma saker som de tagit upp i del ME2 ignoreras och det stora antagonisten får inte ens sin tid i rampljuset. Det är som om man skulle avsluta Star Wars utan att få se en skymt av Darth Vader.

Rymdyoghurts bild

Linnea Hummel skrev:
Gears of War-serien som rimligt exempel.

Jag håller med dig om att det är på gränsen till rövslickeri det Bioware gör nu. Men att jämföra en serie där "player choice" har varit en av de stora usparna med en linjär tredjepersonsskjutare är bara löjligt. Det kommer aldrig vara samma sak.

Linnea Hummels bild

Rymdyoghurt skrev:
jämföra en serie där "player choice" har varit en av de stora usparna med en linjär tredjepersonsskjutare är bara löjligt.

För mig är det inte det. Storyn har påverkat mig mycket och jag såg fram emot upplösningen. Ja, spelets fokus är mer på striderna men det förhindrar ju inte att en berättelse finns. Det är svårt att jämföra upplevelser med varandra, för det är ju bara jag som kan säga hur jag upplevde något på mitt sätt.

Men alla spelupplevelser går att jämföra med varandra, om jag tycker det finns vissa element i ett nutida spel som påminner om något tidigt NES-spel så är det ju inte fel eller löjligt att påpeka något sådant. Även om det vid första anblick kan verka befängt, så är det svårt att redigera människors upplevelse och hur de uppfattat något i ett spel.

Vargavakas bild

Med tanke på att Bioware redan tidigare har lutat sig mot majoritetens röst iom hela femshep-kalabaliken så kan jag inte låta bli att känna att det här är mer Bioware som vänder kappan efter vinden än att de presenterar "slutet som det alltid var tänkt". Mer en "fan's cut" än en "director's cut" om man så vill.

Huruvida det är bra i det fallet har jag ingen aning om, men rent allmänt känns det svagt.

Andreas Bergs bild

Gustav Granlund skrev:
Personligen kan jag inte riktigt se hur man gillar slutet

Och personligen kan jag inte riktigt förstå vad som är så jäkla hemskt med det. Jag håller inte med dig alls om många av de sakerna du hävdar, utan ser det snarare som att många har missat poängen mer eller mindre helt. Men jag väljer att dokumentera det som personlig smak och gå vidare, för det finns ingen poäng i att peka finger och hävda att man "inte kan förstå hur du kan tycka annorlunda".

OhNoSpywares bild

1. Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara rövslickeri när de inte gör det fansen vill. De gör nåt de uppenbarligen tycker är okej, men långt från det fansen hoppades på.

2. Jag tror inte att man kan jämföra detta med slutet på någon annan serie eller nåt sånt utan att ha upplevt det. Jag förstår att det här som fansen sysslar med ser udda ut om man inte upplevt slutet. Kan inte ta nån som motargumenterar på allvar om de inte är insatta på riktigt. Det kan maningen vara utan att ha upplevt alla tre spel, enligt mig.

3. Angående att slutet blev som det blev... Går mycket rykten om att Casey Hudson skapade slutet själv och inte gick igenom processen där resten av teamet får ha åsikter och föreslå ändringar. Nån anställd pratade om det på nåt forum iaf. En annan grej kan ha varit tidspress.

Berg: Nu vill jag ännu hellre babbla om slutet med dig. Så kan du berätta vilken poäng jag missat :p

Med det sagt lämnar jag detta. Känns som att jag bara upprepar mig.

Linnea Hummels bild

OhNoSpyware skrev:
1. Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara rövslickeri

1. Jag sa att det var på gränsen till rövslickeri i att vilja pleasa sina kunder så hårt som de verkar göra. De hade ju knappast gjort ett (gratis!) extended ending om inte massorna rasat över slutet. Därför försöker de gottgöra sina misstag genom ett sådant här tillägg.

2. Men jag kritiserar ju inte spelet, alls. Har aldrig gjort. Jag kritiserar bolagets beteende. Och ett bolags sätt att hantera en motgång. Precis som att man kan se utifrån i efterhand varför SEGA dog ut på konsolmarknaden och kritisera dessa händelser, utan att spelat varenda sega-titel eller känna alla på bolaget personligen.

3. Rykten är alltid rykten och man kan ju aldrig veta nåt säkert förrän Bioware själva gått ut med sanningen.

Antons bild

Jag gillade slutet, mycket tack vare denna video: http://www.youtube.com/watch?v=ZZOyeFvnhiI

Förstår dock att folk har blivit besvikna. Det slutade väl kanske inte riktigt på det sätt som många hade tänkt sig..!

Gustav Granlunds bild

Anton skrev:
Jag gillade slutet, mycket tack vare denna video: http://www.youtube.com/watch?v=ZZOyeFvnhiI

Om det nu stämmer, vilket detta utökade slut kan ge svar på.

Rymdyoghurts bild

Linnea Hummel skrev:
För mig är det inte det.

Men du måste väl hålla med om att det är en väldig skillnad mellan en serie som matar dig med historien, och en där en stor del av själva gameplayet är att påverka historiens utveckling? Om Gears of War hade gett löften om att du ska påverka historiens utveckling och där du inför sista spelet lovas (i både marknadsföring och intervjuer från utvecklarna) att kunna ta del av en mängd antal slut, inte ett upplägg av alternativ A, B och C. Allt kretsar inte kring hur de valt att avsluta serien, utan hur de brister i att leverera det det dom har lovat.

Det roliga utöver detta är att till och med en av författarna för ME3, Patrick Weekes, går ut och berättar hur han och övriga författarna på teamet blev uteslutna i skapandet av slutet. Casey Hudson tog det i sina egna händer. Låter inte som ett fall där den artistiska integriteten behöver försvaras.

Linnea Hummels bild

Rymdyoghurt skrev:
Men du måste väl hålla med om att det är en väldig skillnad mellan en serie som matar dig med historien, och en där en stor del av själva gameplayet är att påverka historiens utveckling?

Självklart. Det jag mest ville peka på är att jag har påverkats mycket av historien i de spelen (mer än vad jag först ville erkänna) och min inlevelse för att uppleva ett mindre lyckat slut är precis lika legitimt för mig som för någon som håller en annan sorts serie närmast hjärtat. Så ja, serierna skiljer sig mycket åt men ens engagemang och känslor kan vara precis lika starka.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.