Microsoft släpper ny kontroll till Xbox 360

Nyhet - Xbox 360 - tis 31 augusti 2010, kl 19.59

Microsoft utvecklar ständigt nya handkontroller, man minns knappt de första som släpptes när Xbox var ny på marknaden, de som gav alla med små händer kramp. Nu gör Microsoft om de nya kontrollerna till Xbox 360, lite snyggare och lite mer bekväma men framförallt kommer de med ett vettigt styrkors den här gången.

Kontrollen släpps den 9 november i Nordamerika och medföljer gör också ett play & charge-kit. Ett datum för Europa är än så länge inte bekräftat.

"In addition to the new d-pad, the matte silver controller also features concave analog sticks and gray A,B,X,Y buttons for added style. The controller will only be available with the new Play & Charge Kit that will launch on November 9th for US $64.99." - Major Nelson

spanjoars bild

Kommer lätt att köpas! :party:

Andreas Bergs bild

Det var banne mig på tiden att de fixade en ordentlig d-pad. Men! Gråa knappar? BARA med ett Play & Charge-kit? (som säkerligen fler än jag redan har så det räcker och blir över av hemma)

Aja, kommer väl köpa minst en sådan här ändå, trots att jag redan sitter på fem handkontroller -.-

Rymdyoghurts bild

Andreas Berg skrev:
Gråa knappar?

Visst är det lite korkat. Men stör väl inte speciellt mycket för dem som vet vart knapparna sitter, vilken färg de normalt sett har osv. Lite drygt för dem som inte har spelat med 360:n tidigare dock. MS har väl insett att de här färgblafforna gör att det inte går att få något att se snyggt ut såvida man inte skrotar dem till fördel för tydligare symbolik, som på Sonys kontroller. Inte ens Wii kör ju färgkodning på kontrollerna, trots att Nintendo körde kritask på sina dosor till Super Nintendo, N64 och Gamecube.

Koreans bild

Rymdyoghurt skrev:
trots att Nintendo körde kritask på sina dosor till Super Nintendo, N64 och Gamecube.

Gamecube var ju lite revolutionerande för Nintendo. De bytte färger på konsolen och inte bara kontrollerna. Detta fick ett flertal, likväl min moder, att köpa den pärlvita kuben efter att ha köpt den lila/svarta. Personligen tror jag att XBOX's nästa gen-kontroller kommer att ha bakgrundsbelysning.

Sebastian Magnussons bild

Inte trådad = inget köp.

Koreans bild

Sebastian Magnusson skrev:
Inte trådad = inget köp.

QFT: Gäller även för möss samt tangentbord.

Alexanders bild

Kommer det en matchande Slim sen också, eller?

UfU__Xs bild

Rymdyoghurt skrev:
tydligare symbolik, som på Sonys kontroller.

Fast jag tycker verkligen inte att det är tydligare, färg eller form på själva knappen är alltid bättre än en symbol kopplad till den. Wii har t.ex avvikande storlek och form på A, B och till viss del C (tror jag, har ingen kontroll att kontrollera på...) vilket jag tycker fungerar bra. Enbart 1 och 2 har samma utseende.
Att symbolerna är trianglar och cirklar istället för bokstäver spelar ingen roll, det är för mig lika svårt att få in i ryggmärgen.

Relaterad läsning: Om hur playstation kontrollen blev till.

Rymdyoghurts bild

Alexander skrev:
Kommer det en matchande Slim sen också, eller?

Undra om det är ren dumhet eller bara girighet som gör att de inte boxar denna med den nya xboxen.
Tråkigt hur det än lägger till. De borde ha sett över det här i samband med redesignen på krysslådan.

Koreans bild

Well, säga vad man vill om vinnande koncept, men Nintendo gjorde ett smart drag: * U.S. Patent 4,687,200 (expired in 2005) - Nintendo's multi-directional switch

Rymdyoghurts bild

UfU__X skrev:
Att symbolerna är trianglar och cirklar istället för bokstäver spelar ingen roll, det är för mig lika svårt att få in i ryggmärgen.

Ja, det är ju samma process att lägga deras position på minnet. Men ser man det ur ett designperspektiv så är piktogram att föredra istället för bokstäver, men det är nog formgivarn i mig som talar, jag gillar ju sådant. De symbolerna på Sony-kontrollerna har nästan blivit en starkare grafisk kommunikationsbärare än vad Playstation-logotypen är. Ser man de fyra symbolerna tillsammans vet man genast vem avsändaren är. Nu hör väl det kanske inte in i diskussionen kring kontroller och dess användarvänlighet, men de har trots allt hängt med länge nu. That ought to count for something.

Det är ju inte direkt så att man sitter och stirrar på de färgade knapparna när man spelar ändå, och det är väl ingen här som glor ner på tangentbordet och kör pekfingervalsen när de skriver?

Noxs bild

Om man ska köpa en bättre 360 kontroll tycker jag man ska vänta på denna Razer Xbox 360 kontroll

Carefaces bild

Nox skrev:
Razer Xbox 360 kontroll

APPROPÅ AWESOME! :O
Haha, jag har aldrig haft några problem med D-paden så jag fattar inte riktigt..

rjs bild

Det måste vara dom mest efterblivna dragen jag har set, varför gråa knappar och varför ska man snurra på d-paden (för det kommer ju aldrig gå sönder[ironisk]) det är ju fortfarande ett + inte separata knappar, kan dom inte bra kopiera Playstations D-pad?

Spela Street Fighter med någon som kör med D-paden är som att stjäla godis från småbarn.

Rymdyoghurts bild

rj skrev:
kan dom inte bra kopiera Playstations D-pad?

Patent.

Fleischers bild

Tycker d-paden ser ut som tidigare... Blir jobbigt i spel i QTE event där knapp kombinationerna är färgkodade.

Gustav Granlunds bild

Fleischer skrev:
Blir jobbigt i spel i QTE event där knapp kombinationerna är färgkodade.

Finns det såna? Trodde att det var typ standard att ta med bokstaven pga färgblindhet.

Koreans bild

Rymdyoghurt skrev:
Patent.

Patenten på D-paden löpte ut 2005, då Nintendo hade den i sin ägo. Fritt fram att kopiera, dock så får den inte vara exakt likadan ifall jag missminner mig, men det är bara att modifiera. Tror dock inte att fanboys blir så glada.

Carefaces bild

Korean skrev:
Patenten på D-paden löpte ut 2005, då Nintendo hade den i sin ägo.

Haha, lawyered! ^^

spanjoars bild

Nox skrev:
Om man ska köpa en bättre 360 kontroll tycker jag man ska vänta på denna Razer Xbox 360 kontroll

COOL! En sån får det också bli då! Då har jag en svart, en vit, en silver och en razer. >)

spanjoars bild

Jag ville bara dela med mig av en sak jag precis hittade:
"a European release planned for next year. "

Källa: http://gear.ign.com/articles/111/1117102p1.html

Carefaces bild

q3 2010 hörde jag om 360 kontrollen från Razer, i en video från CES10.
Huruvida detta stämmer eller inte är det väl bara att vänta och se..
Dessutom kommer den kosta mindre än MS nya? Givet köp säger jag! ^^

spanjoars bild

Careface skrev:
q3 2010 hörde jag om 360 kontrollen från Razer, i en video från CES10.
Huruvida detta stämmer eller inte är det väl bara att vänta och se..
Dessutom kommer den kosta mindre än MS nya? Givet köp säger jag! ^^

Aa, fast kontrollen har blivit bannad av MLG vilket borde skjuta upp lanseringsdatumet.

Carefaces bild

spanjoar skrev:
Aa, fast kontrollen har blivit bannad av MLG vilket borde skjuta upp lanseringsdatumet.


Jaha, vad trist, hur kommer det sig då? :(

Arseniks bild

Rymdyoghurt skrev:
Patent.

Tror du verkligen det? Har du något belägg för det? Har svårt att se hur de ska kunna ha patentskyddat den.

Arseniks bild

Korean skrev:
Patenten på D-paden löpte ut 2005, då Nintendo hade den i sin ägo. Fritt fram att kopiera, dock så får den inte vara exakt likadan ifall jag missminner mig, men det är bara att modifiera. Tror dock inte att fanboys blir så glada.

Nyfiken på det här också. Hur vet du det och är det inte mönsterskydd (designskydd) du menar?

Arseniks bild

Hittade det här. Läser man första kravet och har lite patentvana så inser man hur lätt det är att kringgå, vilket ju också t ex Sega bevisade.

Intressant hur som helst.

spanjoars bild

Careface skrev:

Jaha, vad trist, hur kommer det sig då? :(

Någonting om att det skulle vara lätt att fuska genom att mappa om knappar och göra rapid-fire-knappar och liknande. Om jag inte minns fel :~

Carefaces bild

spanjoar skrev:
Någonting om att det skulle vara lätt att fuska genom att mappa om knappar och göra rapid-fire-knappar och liknande. Om jag inte minns fel

Rapid fire förstår jag att anses som fusk men varför skulle det vara fusk att mappa om knappar? o_O

spanjoars bild

Careface skrev:
Rapid fire förstår jag att anses som fusk men varför skulle det vara fusk att mappa om knappar? o_O

Från Gamersdailynews, postat för 10 dagar sedan:

"Sorry to burst everyone’s bubble, but the Onza controller will be illegal simply because of the 2 programmable buttons. We spoke to Razer about this and told them that it would be illegal if they kept the extra buttons. I guess it wasn’t worth it for them to make a version without the extra buttons.

The big issue with extra buttons is how easy it is to mod the controller without us being able to monitor it. Modders will be able to turn the extra buttons into rapid fire buttons or a macro like RRX. We cannot simply check every player’s Onza controller to make sure they have not modded it. Sure, someone could do that now with a Microsoft controller, but by doing that they are removing a default button on their controller. People pay a lot of money now for modded controllers with extra buttons that will rapid fire or macro. The Onza would make it impossible for us to monitor this on the circuit.
Just to make it clear, there is no conspveiracy here. I wish Razer would have listened to us and cared enough to make a rsion without the extra buttons, but they didn’t."

- MLG’s Senior Game Tester and Tournament Director

Källa: www.gamersdailynews.com

Fleischers bild

Gustav Granlund skrev:
inns det såna? Trodde att det var typ standard att ta med bokstaven pga färgblindhet.

Det stämmer, men min hjärna fungerar efter färgen och inte bokstäverna.

Rymdyoghurts bild

Arsenik skrev:
Läser man första kravet och har lite patentvana så inser man hur lätt det är att kringgå, vilket ju också t ex Sega bevisade.

Sega körde väl diskform på d-paden fram till Dreamcast? Eller var det ett kryphål även i det fallet? Men varför man skulle föredra sladdrig diskdesign istället för Sonys variant övergår mitt förstånd, så utan någon som helst forskande tog jag för givet att det var ett patent som var anledning, my bad om det inte är så. Känns som om de vill sätta krokben för varandra beträffande allt annat i den här branschen så det kändes som ett sunt antagande. :)

Undra hur många som blivit sura om MS skippat möjligheten att byta mellan disk och styrkors, och bara kört på det sistnämnda? Eller är det något i just denna konstruktionen som gör att de kommer undan?

Rymdyoghurts bild

Fleischer skrev:
Det stämmer, men min hjärna fungerar efter färgen och inte bokstäverna.

Så du hade det lite jobbigt i exempelvis Heavy Rain där de skippade färgkodningen för QTE? :D

Carefaces bild

Jag vill ha den ändå...

Koreans bild

Rymdyoghurt skrev:
Undra hur många som blivit sura om MS skippat möjligheten att byta mellan disk och styrkors, och bara kört på det sistnämnda? Eller är det något i just denna konstruktionen som gör att de kommer undan?

Som jag nämnde tidigare, Nintendo hade patent fram till 2005, inte längre. Tror t.o.m att jag nämnde det i inlägget som jag citerade dig.

Fleischers bild

Rymdyoghurt skrev:
Så du hade det lite jobbigt i exempelvis Heavy Rain där de skippade färgkodningen för QTE?

Jo det blir jobbigare helt klart.

Arseniks bild

Rymdyoghurt skrev:
Sega körde väl diskform på d-paden fram till Dreamcast? Eller var det ett kryphål även i det fallet?

Njae det tror jag inte. Vet du förresten hur patent funkar? Jag säger det inte alls för att vara störig utan jag tänkte att du kanske är intresserad. Jag har jobbat i två år som patentombud på en patentbyrå, d v s skrivit patentansökningar åt företag och tagit hand om deras kontakt med patentverk etc.

Jag vet inte exakt hur segas kontroll var utformad och jag har inte djupdykt i Nintendopatentet. Det som avgör vad Nintendo har skyddat är det som står i Krav 1. Det finns två rejäla svagheter där som jag ser det. Dels så har de som särdrag att korsdelarna ska vara konvexa till formen och dels att det under styrkorset skall finnas ett mottryck i form av ett eftergivligt material (d v s gummi el liknande). Det måste gå att lösa på andra sätt. Den konvexa formen kan ptyckas vara estetisk, och då inte ha någon betydeelse för patent, men här är det faktiskt en funktionsfråga. Formen av ett kors är faktiskt inte upptaget så SEGA kringgick detinte på det sättet. Varje ytterligare särdrag som läggs till i ett första krav begränsar ju patentet.

Vill man sätta sig in i det ytterligare så måste man studera patentet mer noggrannt och dessutom ta reda på exakt hur konkurrenternas styrkors funkar.

Styrkorset kan nog dessutom vara mönsterskyddat. Det är ett rent estetiskt skydd. Inte alls lika starkt som patent, som ju omfattar en teknisk lösning på ett problem nästan oavsett hur det ser ut. Mönsterskyddet, om det existerar, kan vara en anledning till att SEGA valde en platta istället för ett kors.

Arseniks bild

Förresten. Det är nog i alla fall patentet jag länkade till som ni pratar om för det lämnades in 1985 och löpte alltså ut 2005.

jkgatlings bild

jag som e konstig kanske som inte tycker de är nå fel på den gamla Dpaden... använder den aldrig... för den behövs ju aldrig XD

Ollebros bild

har inte microsoft en gång tidigare släppt en uppdaterad Xbox 360 kontroll(som idag är standar) som skulle "fixa" D paden?

Alexanders bild

Jag har inte upplevt några problem med den. Vad är det som folk har stört sig på?

Carefaces bild

Jag har heller aldrig stört mig på den.

Blawks bild

Det kommer jag väl glömma bort sedan, men är det inte ett väldigt underligt designval att slopa färgknapparna? Korkat...

spanjoars bild

Blawk skrev:
Det kommer jag väl glömma bort sedan, men är det inte ett väldigt underligt designval att slopa färgknapparna? Korkat...

Helt sant! Jag skulle inte kunna spela med min flickvän om jag var tvungen att säga "A! X! B!" istället för "Grön! Blå! Röd!".

andreass bild

OK nu ska du klicka på den gröna knappen va vilken det finns ingen grön :bigsmile:

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.