Skyrim är årets spel

Nyhet - Multi - tors 26 april 2012, kl 16.32

I detta nu pågår Dataspelsgalan, Spelsveriges motsvarighet till Oscarsevenemangen. En rutinerad jury - där bland annat underteckad ingått - har stött och blött om vilket spel som egentligen var bäst förra året och koncensus har nåtts med Skyrim. Får folket själva bestämma - och de får de också - är det istället svenska Battlefield 3 som var bäst och DICE kammade även hem många andra priser under kvällen, bland annat årets exportpris som delades ut av handelsminister Ewa Björling. Fullständiga vinnare och motiveringar nedan.

Årets spel: The Elder Scrolls V: Skyrim
Motivering: Magi skapas där HD-upplöst skönhet möter äventyrslusta och berättarlusten inte begränsar friheten att upptäcka.

Årets spel hedersomnämnande ”silver”: Portal 2

Årets spel hedersomnämnande ”brons”: Uncharted 3: Drake's Deception

Årets svenska spel: Battlefield 3
Motivering: Det senaste året har gett oss svenska framgångar både i stort i smått, och årets vinnare tillhör utan tvekan en av de största.

Årets svenska spel hedersomnämnande ”silver”: Minecraft
Årets svenska spel hedersomnämnande ”brons”: Ilomilo

MDTS hederspris 2012: Lennart Martling
Motivering: Som en av grundvalarna i svensk spelbransch sedan 80-talet uppfostrade han en hel generation spelare genom att importera Electronic Arts, US Gold, Ocean, Gremlin och flera andra förlags spel till Sverige. För sin långa och trogna tjänst tilldelas Lennart Martling hederspriset 2012.

Folkets val: Battlefield 3


Årets exportpris: DICE för Battlefield-serien
Motivering: De senaste decenniet har dataspel vuxit till att bli Sveriges största kulturexport. De senaste fem åren har exporten fördubblats och tillväxttakten ökar. Hundra miljoner människor världen över spelar svenska dataspel. Det är unikt. Kärnan i det svenska dataspelsundret är ett spel som flyttat gränserna för vad som är möjligt med multiplayer, fri rörlighet och fordon. Ett spel som sålt över sextio miljoner exemplar. Ett spel som alla känner till, vare sig de spelar eller inte.

Årets franchise: Spyro’s Adventure
Årets vinnare har lyckats ta tillbaka ett gammalt varumärke och förnya det. Genom att positionera sig i nya kanaler, på leksaksmässor, i broadcast och på event har man inte bara lyckats fånga kidsens intresse utan även tydliggjort kopplingen mellan ett spel och dess plastfigurer. De lever i symbios på flera plattformar den ursprungliga, i det nya iOS-spelet såväl som i onlinevärlden på PC. Bra POS-material har gjort att spelet med starter kittet och karaktärerna fått bra position i butik, både i klassiska spelbutiker och i bredare kanaler.

Årets casualspel: Minecraft
Motivering: Det finns spel som lägger världen för sina fötter. Sedan har vi spelen som börjar med att skapa världen för att sedan lägga den för sina fötter.

Årets actionspel: Batman: Arkham City
Motivering: Actionspel är inget för mesar, och eftersom årets nominerade enbart består av hjältar måste ju vinnaren vara en superhjälte.

Årets plattformsspel: Rayman: Origins
Motivering: Att blanda beprövade framgångar med nya grepp är en nästan omöjlig balansgång, men det finns utvecklare som inte bara lyckas utan lyckas med bravur.

Årets sportspel: FIFA 12
Motivering: Ofta handlar sportspel om att försöka skapa något nytt med en sport som redan blivit spel hundratals gånger tidigare. Och tänk på vilket sätt det går att genomföra detta.

Årets strategispel: Total War: Shogun 2
Motivering: Från Sun Tzu till Sven-Göran Eriksson har vi förundrats över vad strateger har lyckats åstadkomma, och med årets vinnare kan du ta kontroll över slagfälten bättre än någonsin tidigare.

Årets äventyr: The Elder Scrolls V: Skyrim
Motivering: Med en stor värld att utforska och strider att utkämpa måste årets vinnare vara något av ett skolexempel på vad ett riktigt äventyr ska erbjuda.

Årets partyspel: Dance Central 2
Motivering: Få saker säger party lika mycket som sång och dans, och med erfarenhet av bägge dessa områden är det bara att gå upp då dansgolvet och låta partyt börja.

Årets multiplayer: Battlefield 3
Motivering: Att spela tillsammans handlar om att träffa polarna, och årets vinnare låter dig göra just det oavsett om ni är nära eller långt ifrån varandra (även om det sistnämnda kräver ett kikarsikte).

Årets racingspel:Forza Motorsport 4
Motivering: Folk som hävdar att en bil inte ska ha fler hästkrafter än förarens skonummer är antingen episka tråkmånsar eller har 550 i skonummer.

Juryns specialpris: Frostbite 2
Motivering: Att skapa spel är inte något magiskt som bara händer, det innebär mycket arbete och mycket teknik som spelare knappt känner till. Årets vinnare av juryns specialpris är inte något stort succéspel, det är en av förutsättningarna för att stora succéspel ska kunna skapas.

Årets mest sålda spel: Battlefield 3

Årets mest sålda svenska spel: Battlefield 3

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
VodkaCitrons bild

Inte för att vara sån, men Dataspelsgalan måste vara bland det tråkigaste som finns i spelväg. 0:)

Starfighter Johanssons bild

Vodka: Fast nu var du sån!

Sebastian: Inga oväntade titlar direkt! Jag visste förresten inte att du ingick i den juryn, fint ska det va! ;)

Gustav Granlunds bild

Vad gör Minecraft mer "casual" än Battlefield 3? Begreppen casual och hardcore måste dö för att jag ska kunna ta sånt här på allvar.

Andreas Bergs bild

Gustav Granlund skrev:
Vad gör Minecraft mer "casual" än Battlefield 3?

Jag reagerade på samma sak. I min mening är Battlefield 3 till och med mer casual än Minecraft som känns som något av det mest hardcore man egentligen kan spela. För mig är skillnaden mellan casual och hardcore tidsinvesteringen som krävs för att njuta av spelet tillsammans med någon form av lägre inlärningskurva för casual. Minecraft både tar tid att sätta sig in i och ens förstå och kräver enorm tidsinvestering för att njuta av, vilket i min mening är raka motsatsen mot vad casual är.

Johan Eklunds bild

Andreas Berg skrev:
För mig är skillnaden mellan casual och hardcore tidsinvesteringen som krävs för att njuta av spelet tillsammans med någon form av lägre inlärningskurva för casual.

Det är nog definitionen enligt de flesta. Ja utom juryn på Dataspelsgalan då.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.