Ludere Simul - Planescape: Torment #2

Podradio - Skillpod - tors 5 april 2012, kl 09.24

Ludere Simul är podcasten där vi spelar ett spel tillsammans och delar med oss av våra intryck längs vägen. Det första spelet vi valt att ta oss an är inget mindre än rollspelsklassikern Planescape: Torment. Nu är det första delmålet avklarat och det är dags att avverka våra första ordentliga intryck om spelet. Värdarna är Andreas Berg, Ina Nordquist, Andreas Ljungström och Gustav Granlund.

Alla som vill är givetvis välkomna att följa med på resan och en tråd med all information finns här!

Nedladdningslänk!


Ercarrets bild

Jag fick frågan om tips på nästa delmål, så here goes.

Hädanefter blir det ju lite knepigt att nämna specifika platser eller personer som ligger längre fram i spelet - jag vill ju inte spoila något - men jag tror att jag har en bra lösning (åtminstone i just detta fall).

Ni kommer att få några uppdrag av Pharod. Efter det kommer ni att komma till en ny del av Sigil (dvs. inte en dungeon eller något, utan en helt ny sektion av den). Den består av Lower Ward och Clerk's Ward. Här finns det dels en massa sidouppdrag att göra och saker att se, och så småningom kommer ni att få ett lika tydligt huvudmål som "hitta Pharod". Det jag rekommenderar är att ni spelar klart Lower/Clerk's Ward, och gör er redo att kliva ut från Sigil till nästa omgång.

Det blir lite abstrakt att förklara det så här, jag vet, men om ni vill så kan jag precisera lite mer nästa vecka. Då har ni gissningsvis kommit så långt att jag, utan att spoila något, kan säga "spela fram tills precis innan den här questen".

Hoppas det hjälper!

Sebastian Magnussons bild

Cutter är Planescape-världens hen, ungefär :p

Sebastian Magnussons bild

Finns för övrigt en ganska komplett ordlista över Sigil-slang här, om det är något man särskilt grubblar över.

Sebastian Magnussons bild

Nej, Forgotten Realms är en annan D&D-setting. Planescape är D&D:s "meta-setting", där alla andra världar (ex Forgotten Realms, Dragonlance, Spelljammer) "går ihop".

Ercarrets bild

Så ni hade problem i början? Det hade inte jag, även om jag mestadels är en närstridsmagiker som viftar med en kniv när fiendehorderna anfaller. Men så gör jag i stort sett alla sidouppdrag som jag hittar (och jag hittar de flesta, eftersom jag spelat det flera gånger förut). Jag har levlat hur mycket som helst. :)

Vad kul det är att höra er snacka. Ibland är era gissningar inför resten av spelen helt off, och ibland nästan kusligt nära. Det ska bli kul att höra er snacka senare, när ni börjat reda ut allting.

Sedan skrattade jag åt ert "updated my journal"-skämt. Det är ett så vida förekommande skämt på Youtube-videor och dylikt, av gamla fans av spelet, och uppenbarligen har ni hunnit fastna för det också. :p

Men den mest intressanta frågan är ju: hur lång tid spenderade ni snackandes i Smoldering Corpse Bar?

Gustav Granlunds bild

Ercarret skrev:
updated my journal

Sitter just nu och funderar på om jag ska börja säga det högt för mig själv så fort jag antecknar något. Vara lite så där "arrow in the knee"-jobbig i verkliga livet.

Ercarrets bild

Och apropå journalen: ja, den går att hitta, men det är rätt klurigt. :)

Sedan ska jag se om jag inte kan hitta den fix för slowdownen vid magieffekter som jag använde. Jag vet inte riktigt varför den uppstod, för jag hade inga sådana problem när jag spelade den när det begav sig. Jag gissar att den uppstår antingen som en konsekvens av moddarna eller av att vi spelar det på nyare system.

Jag minns inte riktigt var jag hittade den, men jag ska kika runt lite.

En annan sak som jag tänkte på: ni diskuterade huruvida det gick att återuppliva kompanjoner, och det går. Antingen via någon helare eller via en av The Nameless Ones specialkrafter. Han har den inte inledningsvis, men kan få den av Deionarra i Mortuary. Jag rekommenderar att ni återvänder och skaffar den kraften, för den är väldigt bra att ha.

OhNoSpywares bild

Sebastian: Tack för förtydliganden!

Ercarret: Jag har inte haft några problem hittills. Om du menar stridsmässigt. Magikern jag stötte på var lite knivig men ingen i gruppen har nånsin dött för mig. Och då är jag också en fjantig magiker med typ skalpell... Som gör ALLA quests jag stöter på :D
Jag har ju fått den där återupplivningsmagin! Hade helt glömt det. Var ju flera veckor sedan jag var där ;D
Det babblades på bra där inne i baren. Tror en av mina sessioner bestod av bara det. Förvirrande mycket info om saker och ting, men eftersom man hela tiden kan be folk upprepa så blev det lättare efter en stund. Att komma in i spelet helt utan nån form av koll på universumet var... Småförvirrande :)

Ercarrets bild

Jag har för mig att det var den här fixen som jag använde för magiknaset. Jag är inte helt säker på det, men jag tror det.

http://www.shsforums.net/topic/48732-ddraw-fix-for-slowdownsstuttering/

Ercarrets bild

@Ina: Nej, det förvånar mig inte att du inte har några större problem. Du verkar ju köra spelet lika grundligt som jag. Då är det förmodligen mycket enklare än om man missar all den extra XP:n. :)

Ett tips om ni har problem med magiker: snacka med Morte och fråga om han inte har några sköna skillz. Han har en som är fantastiskt effektivt mot magiker. :D

Andreass bild

Apropå Sigil och dess plats i världen så är det inte direkt lätt att förklara Multiversums uppbyggnad och struktur för folk som inte är väldigt insatta i AD&D. Här är en kort genomgång som ger upplägget och förklarar Silgils plats i universum...

http://www.giantbomb.com/sigil/95-79/

Vargavakas bild

Kul lyssning! Bra att ni alla fortfarande håller gott mod, från och med nu blir det bara bättre.

Något som jag verkligen saknar i podden är en genomgång av vad som faktiskt händer i spelet. Nu kör ni rakt på rödbetan och diskuterar stridsmekaniker på en gång. Jag kan förvissa följa det då det inte var så länge sedan jag själv spelade men jag kan tänka mig att det blir ganska lösryckta diskussioner om man aldrig har spelat PST. Jag skulle iaf uppskatta en liten summering av vad som har hänt sedan förra gången i början av avsnittet.

Andreas Bergs bild

Vargavaka skrev:
Jag skulle iaf uppskatta en liten summering av vad som har hänt sedan förra gången i början av avsnittet.

Mycket bra tankar, det bär vi garanterat med oss till nästa avsnitt :)

Ercarrets bild

En liten fågel (som spelat mycket längre än alla er andra) sade till mig att några av er inte hunnit spela någonting. De nya delarna av Sigil som ni så småningom kommer till är inte någonting som bör stressas igenom, och jag ser ingen anledning att hålla alltför strikt på det uppsatta målet. Hojta bara till om ni vill ha en lite tidigare brytpunkt så ska jag se vad jag kan ordna. :)

OhNoSpywares bild

Jag har redan föreslagit en tidigare punkt :D Nämligen punkten dit jag spelat. Känns rätt bra att ta en paus här för mycket har hänt (så vi kan babbla om det), och det blir spännande att fortsätta ^^

Ercarrets bild

Jag håller med: det är en bra punkt att stanna vid. (Och för er som kanske spelar med och undrar exakt var den punkten är, så är det precis när man kommer till Lower Ward.)

Om ni vill så kan jag göra kortare uppdelningar. Det skulle kunna ha flera fördelar: dels behöver ni inte stressa (det viktigaste), dels hinner ni utforska de enskilda områdena mer (också viktigt), och dels (just eftersom ni hinner utforska områdena mer) så går ni förhoppningsvis genom spelet med ungefär samma level allihopa. Redan i första avsnittet kunde man höra att ni haft ganska olika erfarenheter, svårighetsmässigt, beroende på hur mycket sidouppdrag ni gjort/sido-EXP ni fått. Det vore bra om det inte eskalerade, så att någon inte bara rusar igenom spelet pga tidsbrist och hamnar någon level bakom alla andra för varje steg. Den personen kommer att få svårt i slutskedet - och kommer, än värre, att göra spelet en stor otjänst.

Fundera. Jag finns här, eller typ överallt under samma namn.

Andreas Ljungströms bild

Ercarret skrev:
Och för er som kanske spelar med och undrar exakt var den punkten är, så är det precis när man kommer till Lower Ward.

Bra tänkt där! Jag hade själv glömt av att vi borde nämnt det någonstans! :p

OhNoSpywares bild

Jag trodde jag skrev det! Det måste ha försvunnit när jag formulerade om en del av inlägget. Hahaha :D

Jag tror kortare bitar är en bra idé, speciellt för herrarna som inte har lika mycket tid att spela som jag har :p

Ercarrets bild

Jag har suttit och funderat lite kring den fortsatta uppdelningen, och jag tror att det kan fungera ganska bra med kortare delar. Det kan nog också resultera i lite mer fokuserade avsnitt, vilket nog inte är en dålig sak. Ni skulle kunna klara ett område i taget och sedan snacka om det. Ja, det ska nog gå bra. :)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.