1993 Space Machine

Recension - PC - fre 6 maj 2016, kl 09.54

Släppdatum: 2016-03-28    Genre: Shoot 'em up
Utvecklare: Modesty    Åldersgräns:

"Pixlarna sitter där de ska i det här årets hittills anrikaste spel"

Från första bildrutan tills dess att eftertexterna rullat klart är varenda pixel omsorgsfullt placerad i vad jag vill hävda är en välbehövlig skjutare som gör det det gör på ett alldeles utomordentligt vis. 1993 Space Machine är ett sidoscrollande shoot 'em up med spelglädje, experimentlusta, låg ingångströskel och pixelgrafik med nostalgisk lyster. Det är däremot inte för alla. Veteraner i genren som suktar efter ännu ett adrenalinpumpande helvete till utmaning kommer inte finna mycket behållning i det här spelet då svårighetsgraden är ganska låg, men däremot kommer desto fler att finna ett actionspäckat äventyr som minner oss om tiden då shoot 'em ups lämnade sina strikta poängjagarrötter och vågade sig ut på äventyr.

I stället för ett, två eller tre skepp som är en ganska vanlig syn får vi välja mellan ett ganska stort antal sådana, som i sin tur går att uppgradera stegvis och även bestycka med upp till fyra extravapen. De här skeppen och deras delar köps för mynt som samlas in under spelandets gång, vilket alltså innebär att de som spelar mer, grindar, kan vältra sig i olika möjligheter. De som tycker att spelet av någon outgrundlig anledning är för svårt kommer ju därigenom att få bättre och bättre chanser att klara sig ju mer mynt som rasslar in och läggs på skeppet.

Som jag nämnde tidigare går det även att montera hela fyra extravapen på sitt valda skepp, och de här extravapnen väljs ut av spelaren (det finns en enorm arsenal att botanisera bland) – antingen för att kompensera för svagheter i spelstilen eller för att skrocka nostalgiskt över de gamla klassikerna som till exempel missiler som faller ner och löper efter marken, skott som går genom väggar och skott som studsar på väggar för att bara nämna några. Det är ungefär här jag börjar inse att 1993: Space Machine är mycket mer än vad många säkert tror. Det går att ta sig genom spelet på så många olika sätt, med så många olika stilar, att det verkligen känns som ett litet äventyr. Och det är nog så det ska spelas också, för det autosparar mellan varje bana (och har alltså ett Load-alternativ i huvudmenyn) trots att spelet är ganska kort och ger oss ständig tillgång till affären.

Musiken är fantastisk. Jag som precis snöat in på de toner som går under epitetet ”new retro wave” är mycket förtjust i spelets soundtrack som både melodiöst och ambient bidrar till helheten. När det är som allra hetsigast i spelet sprängs fiender till både höger och vänster i en sådan frekvens att ett hypnotiskt tillstånd uppstår – där det endast är jag och mitt skepp som existerar medan musiken kompletterar känslan alldeles ypperligt.

Frågan är om inte man har varit lite inspirerad av Boogie Wings då jag tycker mig se ett antal likheter, från HUD:en till de nästan löjligt detaljerade omgivningarna. Det är något bra, alltså. Jag gillar det som fan. Jag tycker att alla som vill spela ett shoot 'em up som är lite mer förlåtande men samtidigt tar med spelaren på ett riktigt roligt actionäventyr borde ta och en närmare titt på 1993 Space Machine. Det är absolut värt det.