Alan Wake

Recension - Xbox 360 - fre 30 juli 2010, kl 14.54

Släppdatum: 2010-05-14    Genre: Äventyr
Utvecklare: Remedy    Åldersgräns: 16+

"Stephen King-doftande skräckäventyr som vinner på berättartekniken"

Jag är en total sucker för Stephen King. Så till den grad att föräldrarnas ålderstigna springer spaniel heter just Steven. Ett namngivningstema i stil när jag fick döpa min lillasyster efter Bamses båt Viktoria. Man kan säga att både syster och hund får vara glad över att jag inte läst mer obskyra saker än så. Nåväl, Stephen King gillas alltså, vilket egentligen per automatik gör att jag gillar Alan Wake. Skräckförfattarens ande genomsyrar precis hela spelet på både direkt och indirekt sätt. Till och med i den utsträckningen att jag för en stund trodde att King själv skulle dyka upp som karaktär, något som tack och lov inte skedde. Det hade blivit för mycket av det goda.

Istället kretsar Alan Wake kring författaren Alan Wake. Han är en stereotypisk författare. Tweedkavaj med patchade armbågar, alkoholproblem och skrivkramp. Han och frugan åker bort till ett sånt där ställe som man aldrig någonsin i livet ska åka till. Herregud, när har små orter i skogen någonsin inneburit någonting positivt i populärkulturen? Man vet redan på förhand att det är fara å färde. Om jag vore digital skulle jag ta en chartersemester istället för att hyra en stuga där man vet att det garanterat kommer finnas lik i garderoben, inavlade banjomänniskor och en bok från de döda i källarförrådet. Men till en sådan stuga har Wake åkt och såklart händer en massa elände. Frugan försvinner, onaturliga saker radar upp sig och han inser tidigt att hans bästa vapen är en ficklampa. Vad som senare tar vid är ett ganska traditionellt actionäventyr som vinner mer poäng på sitt berättande och stämningsbyggande snarare än speltekniska detaljer. Fienderna ska belysas med ficklampan innan man skjuter skallen av dem med pistolen. Variationer finns, både vad det gäller vapen och ficklampan, men temat är detsamma. Som bonus samlar man termosar och manussidor. Spelmässigt är Alan Wake dugligt, men spelets främsta poäng kommer på andra plan.

Framför allt är det en stor styrka att spelet byggs upp som en tv-serie i stil med Twin Peaks. Det är ett smart episodformat där vi även får en resumé inför varje episod. Handlingen i sig är i vanlig Stephen King-stil någonting som spårar ur en aning, men med starka karaktärer (rockbröderna är i en klass för sig!), varierade miljöer och ett bra berättande är detta inte något problem. Och som bonus är Alan Wake även snudd på perfekt långt. Spelupplägget börjar kännas aningen repetitivt först i den andra halvan av den sista, sjätte episoden, och det får ses som en väl avvägd spellängd. Omspelningsvärdet är inte heller att förringa för denna trevliga sommarpärla som framför allt kommer komma till sin rätt när hösten börjar närma sig och det är dags att spela skräckspel på allvar.

Har säkrat åretväxten av gamers med sonen Adam 12/23/2011 - 13:48
Doeds bild

Jag vet inte om jag vill eller inte vill ha detta... men att du älskar stephen king och drar paralleler till detta spel gör nästan att jag bara MÅSTE ha det. Älskar Stephen Kings böcker själv.

Rymdyoghurts bild

Styggt bra spel detta.

Det jag mest är fundersam över är vad man egentligen får ut av detta spelet rent handlingsmässigt, eftersom handlingen på förhand känns väldigt ordinär. Men jag övertygas gärna, får se när det blir av bara. :bigsmile:

Spel-Malmers bild

Kletet: Tro mig, du kommer överraskas. Det är mycket konstigheter på gång i Alan Wake. Ett av årets bästa spel. Får inte missas av någon som gillar singleplayerspel.

Jag ger Alan Wake 5/5 faktiskt. Det är en grymt bra handling, välspelade mellansekvenser och striderna är läskigt bra, och inte särdeles repetitiva. Redigt fetmaspel, om man ska tala i klarspråk. :beer:

Sebastian Magnussons bild

"Har du träffat min syster, Shub-Niggurath?"

Lars Jensen skrev:
Jag ger Alan Wake 5/5 faktiskt.

Samma här. Ett av årets bästa trots mördande konkurrens.

Tobias Jensens bild

Själv anser jag att spelet är värt 4/5. Det har en fantastisk handling och riktigt bra soundtrack. Dock är transportsträckorna lite väl långa och enformiga enligt mig. Det är alltid samma gruntz som kommer och ska mucka.

spanjoars bild

KLOCKREN 5/5!
Musiken, handlingen, berättandet, de psykologiska inslagen, slutet, ljuseffekterna, ljuden, stämningen, miljöerna, atmosfären, det kusliga... äh, vafan.. allt var bra!