Alien Breed 2: Assault

Recension - PC - tis 28 september 2010, kl 08.37

Släppdatum: 2010-09-29    Genre: Action
Utvecklare: Team 17    Åldersgräns: 16+

"En bra uppdatering av en gammal spelserie"

Jag gillar Alien Breed. Trodde jag. Men så testade jag det efter sisådär femton år och upptäckte att det var ett ganska trasigt och medelmåttigt spel. Jag pratar alltså om originalspelet, som släpptes till Amiga i början av nittiotalet, och det är verkligen ett spel som inte åldrats med värdighet. Uppföljarna, med Tower Assault i spetsen, är mycket bättre och en hel del problem rättades till. Nu har Alien Breed återuppstått i form av en uppdaterad serie och det är den man skall ge sig på om man vill uppleva Alien Breed år 2010.

Alienjakten är i full gång!
Alien Breed 2: Assault är en enda stor blinkning till seriens rötter, inte bara till namnet sett. Smilbanden tänjdes ordentligt redan vid första skärmen där en pixlig Team 17-logga visades. Pixelloggan förvandlades dock snabbt till en ”modern” variant och det är ganska talande för hela spelet. Även om Alien Breed: Assault är snyggt och ”modernt” är det precis så här man tyckte att originalspelet var. Ett roligt och intensivt run and gun-spel i alienmiljö.

Uppdateringen är alltså mycket smakfullt gjord och det är inte bara grafiken som är uppdaterad till dagens spelstandard. Kontrollen fungerar utmärkt, och spelar man på PC går det lika bra att köra med handkontroll som mus och tangentbord. Vilket man föredrar är en smaksak och båda har sina för- och nackdelar. Att styra siktet med mus är mer precist, men å andra sidan är det smidigare att styra den stora grova rymdkrigaren med styrspak.

Dö!
Om vi nu skall fortsätta göra jämförelser med det gamla retro-Alien Breed (och det tycker jag vi ska) så är det fortfarande i co-op som det är som allra bäst. Att spränga fula aliens i småbitar tillsammans med en vän/kollega/släkting är mycket nöjsamt och, visst det är roligt att spela ensam också, men se till att skaffa en vän – det förnöjer på så många plan.

Det är skönt att se att Team 17 kan annat än maskar. Alien Breed 2: Assault är inget perfekt spel, men det är bra underhållning och det räcker långt. Även om man inte tidigare har stiftat bekantskap med Alien Breed kommer man ha stor behållning av Assault, för det är ju kul att röjskjuta elaka utomjordingar.

Alien Breed: Assault s bild

Alien Breed: Assault :bigsmile: