Alpha Protocol: The Espionage RPG

Recension - Multi - tors 29 juli 2010, kl 14.20

Släppdatum: 2010-05-28    Genre: Rollspel
Utvecklare: Obsidian Entertainment    Åldersgräns: 18+

"Ett suveränt rollspel för den som hänger sig och låter sig uppslukas!"

Alpha Protocol är actionfyllt, men har så många andra dimensioner.
Obsidian Entertainment har en gedigen meritlista, inte för att den är särskilt stor, men den innehåller en par riktiga guldklimpar. Att ge sig på ännu ett rollspel var för dem inte särskilt vågligt, men att ge sig på ett spionrollspel tycker åtminstone jag var väldigt modigt. Det kan gå fel på så många sätt, där framför allt vägandet mellan action och rollspelande, något som mästarna Bioware själv hade problem med i Mass Effect, är den svåraste biten. Men min dom är given, jag älskar Alpha Protocol!

Spelets starkaste kort är definitivt handlingen och dialogerna som är inget mindre än enastående. Jag har svårt att dra mig till minnes ett spel vars manus och framförande varit bättre och i sin genre, spionactionrollspel, står det helt oslagbart. Från början kan man luras att tro att det är en avart av Splinter Cell man har framför sig, det var i alla fall vad jag tänkte under spelets första uppdrag. På grund av det spelade jag också som i Splinter Cell men upptäckte ganska snart att det dels inte var så effektivt och inte heller särskilt roligt. Samtidigt var smygandet lite bökigt, eller åtminstone inte helt enkelt i alla lägen. Så någon spion kände jag mig inte som. Förrän sen.

Smygandet utgör halva spelupplevelsen...
Det var när jag insåg hur viktigt det var att välja en inriktning som jag verkligen kunde bli en hemlig agent. Jag fokuserade helt på martial arts och stealth, tillsammans med både pistol och assault rifle och efter ett par nivåer var jag verkligen en tvättäkta spion. Skalbarheten är stor och möjligheterna till omspel växte sig till ett sug, jag tänkte på vad jag skulle välja nästa gång jag skulle spela genom Alpha Protocol.

Möjligheterna är dock störst när det kommer till dialogerna. Beroende på vilken approach man väljer händer saker och får konsekvenser längre fram i spelet. Rädda eller offra, hota eller lisma – allt har en konsekvens, men inget är rätt. Det finns bara handling och konsekvens, något som Dragon Age: Origins gjorde ypperligt, men som Alpha Protocol gör nästan lika bra. Varje sekvens är ett angenämt möte med några av de bästa dialogerna någonsin, tillsammans med rappa valmöjligheter som stakar ut fortsättningen på ett oberäkneligt sätt. Men även här har den som hänger sig extra, mycket att hämta. Det finns mycket information att läsa om alla de personer och grupper man stöter på och ju mer man har läst, desto bättre vet man hur man ska agera i möten med personerna.

... medan martial arts nästan utgör den andra halvan. Om man vill.
Ja, för den som hänger sig finns mycket att hämta. Det är ungefär som Hitman-spelen. Spelar du som en galen Rambo-typ kan du förvisso klara spelet, men du missar poängen och halva upplevelsen. Eller hela egentligen. Det är samma med Alpha Protocol. Om du hänger dig och följer spelets tanke så kommer du att älska det och det kommer att älska dig, men om du har för bråttom, blir för otålig kommer det att vända dig ryggen, och du det. Det vore ett stort misstag för Alpha Protocol är årets hittills största överraskning och antagligen årets mest underskattade. Sega vill inte göra en uppföljare, men jag hoppas de ändrar sig för trots brister är det ett suveränt spel och sådana här spel blir alltid bättre andra gången.

Fleischers bild

Håller helt med ett riktigt bra spel. Det är många små missar och en halv trasig mekanik, men har man överseende med det är det ett topp spel.

Satsar man allt på stealth och assault rifle så är det topp annars kan det bli väldigt drygt.

Fin recension Lars! :)

Det här spelet har verkligen fått alla möjliga sorters betyg men som du nämner verkar det verkligen vara ett spel som man tycker olika om beroende på hur man spelar.

Men med ett fullkomligt spelgalet år blir det ett reabacks-köp.

Josef Diktatorns bild

Vad härligt att se Lars Jensen igen!!! Men nog om det. AP verkar verkligen vara ett spel man antingen hatar eller älskar, kommer nog testa det när det hamnar i reabacken som Kletet.

Josef Diktatorn skrev:
Vad härligt att se Lars Jensen igen!!!

Härligt att se dig igen! Tydligen lite omdöpt va, för att inte verka provocerande kanske? Du har väl inte slutat provocera!? :party:

Josef Diktatorns bild

Lars Jensen skrev:
Du har väl inte slutat provocera!? :party:

Tror jag är oförmögen till att inte provocera. :p

Rymdyoghurts bild

Lars Jensen skrev:

Har kommit några timmar in i Alpha Protocol, och det är ju helt jävla suveränt, berättarmässigt! Dialogerna är ruskigt välskrivna, är verkligen uppslukad i storyn! Själva striderna är väl inte superupphetsande, men samtidigt är de inte lika räviga som alla vill hävda att dem är. Tärningsrullandet får man ju räkna med, det är ett rollspel, och stealth-mässigt är det ju inte sämre än t.ex MGS4. Nä, detta är ett riktigt guldkorn, så nöjd att jag skaffade det!

Rymdyoghurt skrev:
Nä, detta är ett riktigt guldkorn, så nöjd att jag skaffade det!

Underbart att höra dig säga det!