Angry Birds Space

Recension - IOS - mån 26 mars 2012, kl 11.19

Släppdatum: 2012-03-22    Genre: Pussel
Utvecklare: Rovio    Åldersgräns:

"I rymden kan ingen höra dig skita"

Det är lätt att avfärda Angry Birds-serien som billig toabesöks-underhållning. Som mycket i den nya mobilspelsvågen handlar det om att få en snabb fix när tiden är knapp och för det ändamålet har finska Rovio träffat helt rätt med spelen om de arga fåglarna. Det är enkelt att komma igång, en spelomgång går snabbt och upplägget tilltalar de flesta. Angry Birds Space är inget undantag och för de redan frälsta innebär det mer sköna fixar medan övriga kan titta åt ett annat håll.

Temat i det senaste spelet är som titeln antyder rymden och utöver det grafiska har det även hänt en del när det gäller det spelmekaniska den här gången. Gravitationsfält och dragningskraft är viktiga parametrar att ta med i beräkningen när man avfyrar sin slangbella med fåglar av olika slag. Medan tidigare spel har varit rätt enkelspåriga kräver Space lite nya tankegångar, knorren med gravitationsmomentet känns därför välkommen. Utanför fälten runt planeterna, där grisarna håller till, blir fåglarna tyngdlösa, medan de dras till planeterna när de är nära. Man får efter bästa förmåga därför beräkna hur fåglarna kommer att röra sig i dessa olika zoner på nivåerna.

Jag är lite besviken på antalet banor och att en enda ny fågel har tillkommit sen sist. Även om den sparsmakade prislappen på sju kronor knappast inte skrämmer någon tar det slut lite väl fort. Det går visserligen att köpa till en svårare planet för ytterligare sju spänn som ger mer utmaning när allt annat är avklarat, men den borde funnits med redan från början. Rovio brukar visserligen vara givmilda med uppdateringar och fler banor även långt efter att spelen har släppts och förhoppningsvis gäller det även denna del.

Alla fans av serien kommer ändå uppskatta Space. Det är mer Angry Birds och det är lika underhållande och beroendeframkallande som alltid. Kampen mellan de förbannade fåglarna och de ondskefulla grisarna fungerar precis lika bra i rymden. Mer innehåll hade som sagt inte skadat, men faktum kvarstår - Angry Birds-serien fortsätter att vara min bästa kompis under toalettbesöken.

Linnea Hummels bild

Vadå, har fåglarna olika egenskaper? Jag har bara kört några banor på första Angry Birds.

VodkaCitrons bild

Jag har ett bättre spel på min mobil. Det heter Snake!

Linnea Hummel skrev:
Vadå, har fåglarna olika egenskaper?

Ja, absolut! Finns en hel bunt med olika fågelvarianter i spelen. Fåglar som exploderar, får extra fart, delar upp sig på tre och så vidare. Det är där det taktiska kommer in. Var ska man träffa med vilken fågel för att frambringa mest skada, och i vilken ordning de finns tillgängliga.

VodkaCitron skrev:

Då gillar jag Angry Birds bättre faktiskt. Men smaken är som baken. ;)