Azure Striker Gunvolt

Recension - Nintendo 3DS - tors 16 april 2015, kl 09.18

Släppdatum: 2015-04-02    Genre: Action
Utvecklare: Inti Creates    Åldersgräns: 12+

"Azure Striker Gunvolt slår ned som en bländande blixt från 90-talet "

Liksom många andra fick jag först upp ögonen för Inti Creates på allvar i och med Mega Man 9. Det var ett snillrikt designat fejkat 8-bitarsspel som gjorde saker som aldrig varit möjliga på NES och lurade oss alla att tro att så inte var fallet. Och inte bara vad gäller grafiska trick, speldesignen var influerad av ytterligare trettio års utveckling av spelmediet och kändes bitvis som en postmodern dekonstruktion av Mega Man. Jag älskade det trots att jag inte ens varit något vidare Mega Man-fan sedan tidigare.

Azure Striker Gunvolt flyttar upp en generation och föreställer istället ett lite för avancerat 16-bitarsspel. Visuellt och mekaniskt är det spelet mitt trettonåriga jag hade dödat - eller i alla fall skrikit högljutt och länge på mamma och pappa - för. Men redan då hade spelmediet mognat tillräckligt för att kännas avsevärt mer modernt i sin struktur. En liknande förvrängning av ens förutfattade meningar som i Mega Man 9 hade inte varit möjlig att skapa, särskilt utan en etablerad spelserie att spinna vidare på. Så Azure Striker Gunvolt nöjer sig med att vara ett actionspel som Treasure hade kunnat vara stolta över.

Det som framförallt får mig att förknippa det med 2D-mästarna Treasure är hur tekniskt det är. Det handlar inte bara om att kuta och skjuta. Faktum är att skjutandet i sig åsamkar fienderna ganska lite skada. Snarare är Gunvolt en levande elpistol. Efter att ha satt ett skott i fienden aktiverar man sin blixtsköld, som omedelbart skadar alla fiender som fått en projektil i sig. Ju fler skott, desto mer skada gör blixtskölden. Men den gör mer nytta än så. Som namnet antyder så skyddar den också mot alla former av projektilvapen - men inte energibaserade sådana - och så länge man håller in sköldknappen så faller man långsammare och kan nå mer avlägsna avsatser. I kombination med en mängd olika vapen (vill du skjuta skott som studsar i 90 graders vinkel längs valfri punkt i skottlinjen? Det går!) borgar det för ett väldigt intrikat spelsystem som också avspeglas i en lika kreativ bandesign.

Tyvärr är Azure Striker Gunvolt så lätt att alla de komplexa systemen inte riktigt kommer till sin rätt. Skulle man trots allt råka dö någon gång - oftast på en boss - så finns det goda chanser att ens Hatsune Miku-aktiga kompis kommer och återupplivar en med en peppig j-popsång, varpå man dessutom får superkrafter som oändligt el-batteri och flygförmåga. Vill man verkligen grotta ned sig och få högsta betyg på alla banor finns det bett i Azure Striker Gunvolt så det räcker och blir över, men bara en genomspelning av storyn rakt upp och ned är lite för tam.

Som nostalgidoftande pixelspektakel gör sig Azure Striker Gunvolt väl, och presentationsmässigt både påminner det om och toppar det mesta av det bästa från 90-talet. Bara på de premisserna är det väl värt en genomspelning, men inkonsekvensen mellan det komplexa spelsystemet och den simpla svårighetsgraden gör att det inte når samma nivå som exempelvis Treasures vassaste alster. Så trots att jag diggar Azure Striker Gunvolt har jag större förhoppningar på den nyligen utannonserade uppföljaren, med små justeringar här och där är Inti Creates något riktigt stort på spåren.