Battlefield 3

Recension - Playstation 3 - mån 7 november 2011, kl 10.31

Släppdatum: 2011-10-28    Genre: Action
Utvecklare: DICE    Åldersgräns: 16+

"En tråkig kampanj blandat med fantastiska multiplayerstrider"

Det måste vara bökigt för DICE att följa upp tio års arv och förväntansfulla fans. Att tillfredsställa den skara spelare som åt, andades och drack Battlefield 2 när det begav sig under 2005 kan det tyckas vara en närmast omöjlig uppgift. Jag själv ställer mig ganska neutral till detta. Visst hade jag kul med spelet, men det roligaste jag har haft med serien är dess start med Battlefield 1942, samt de senaste stickspåren Bad Company med uppföljare. Första Bad Company var ett utmärkt exempel på uppfinningsrikedom och nytänkande som sprängde sönder seriens välbyggda murar med de förstörbara miljöerna. Idag blir jag alltid lite besviken när ett FPS inte ger mig valet att göra entré i en kåk med en välplacerad granat. Dörrar är så jävla passé. Det är av just denna anledning jag är smått besviken på Battlefield 3.

Ett problem med Battlefield 3 är hur det inte vet hur det ska fördela sina olika byggklossar. Härliga multiplayermatcher är det man vill ha om man spelar ett Battlefield-spel, men nu när kampanjen den senaste tiden har fått sig en renässans kan man i alla fall vänta sig lika mycket kärlek även här. Vad vi får är en kampanj som utan att skämmas gör allt för att se ut som största konkurrenten Call of Duty, något DICE verkligen har lyckats med. Detta är dock ingen komplimang. Berättelsen i spelet kretsar kring en soldat som blir förhörd av kritvita amerikanska män i världens dammigaste rum då han ska veta något om en kärnvapenattack. Mycket mer än så orkar man inte engagera sig i handlingen då varken karaktärer eller berättarteknik är intressant nog för att hålla uppmärksamheten vid liv. Spelmässigt är allt lika slätstruket. I stort sett alla uppdrag man som spelare ställs inför är klaustrofobiska i sin design och gör inte ens ett bra jobb att introducera spelets olika element som träning inför flerspelarläget. Att ledas genom korridorer av korkade AI-kamrater är inte kul speldesign och kampanjen är som bäst medioker, även om spelet rakt igenom bjuder på fantastiskt ljud och riktigt läcker grafik. På PC är det nog ett av de läckraste spelen som går att finna på marknaden och det är nog det enda som gör att man vill spela igenom kampanjen – för att få uppleva grafiken och ljudet under spelet olika filmiska evenemang.

Det är på nätet, i spelets flerspelarläge, som Battlefield 3 briljerar. Det här är kanske ingen överraskning då serien alltid har varit fokuserad på online multiplayer, men denna gång får vi se det bästa av två världar. På många sätt lånar spelet element från Battlefield 2 och Bad Company, vilket jag ser som dess mest positiva aspekter. Klasserna har strömlinjeformats och förenklats vilket gör dem enklare att anpassa sig till samtidigt som belöningssystemet ständigt kastar nya vapen, utmärkelser och föremål på spelaren. Just denna användarvänlighet är något jag uppskattar då det gör att man smidigt kan hoppa in i en match och bli belönad även om det går bra eller dåligt. För de som verkligen vill sätta sig in i spelet finns det dock mycket att hämta. Tack vare utformningen av klasserna uppmuntras lagarbete, och i de två dominerande lägena är en viss grad av samarbete viktigt för seger. I Rush attackerar ett lag ett antal stationer för att föra frontlinjen längre in på slagfältet medan det andra laget försvarar, och i Conquest kämpar de bägge lagen om att säkra viktiga positioner på en massiv karta. De båda är annorlunda och roliga nog för att ge spelet en identitet som än idag skiljer det från konkurrenterna. Vi överöses inte med menlösa lägen som inte passar spelets natur, och det fungerar fantastiskt i kombination med de väldigt balanserade klasserna.

I multiplayer har skalan på striderna ökat rejält från Bad Company och har återgått till de storslagna bataljerna från seriens ursprung. På konsol begränsas dock spelarantalet till 24, vilket fungerar bra i vissa lägen men mindre bra i andra. De större kartorna som tillåter fordon som flyg, helikoptrar och pansarfordon kan ibland kännas smått öde på grund av antalet spelare. De mer intima banorna som mest riktar in sig på infanteristrider fungerar i många fall lite bättre, men är ändå spelets svagare kort då de tar bort de aspekter av Battlefield 3 som skiljer det från många andra moderna actionspel på marknaden. Det är på de stora kartorna som spelet briljerar och att förstöra den där pansarvagnen som gång på gång dödar dina kamrater, eller att ta passagerarsätet i en helikopterräd mot fiendelägret, är väldigt tillfredsställande och kul. Balansen som DICE har uppnått i spelets flerspelarläge visar att de fortfarande kan lyckas med den här biten och som det är nu är Battlefield 3 ett av de bästa spelen man kan hitta på konsol om man är ute efter rejäla onlinestrider.

Battlefield 3 är ett spel med många toppar och dalar. Kampanjen känns illa utförd och är inte mer än medioker som bäst. Dess på tok för linjära natur hjälper varken variationen i spelandet eller illusionen i handlingen då denna gång på gång bryts av buggar, korkad artificiellt intelligens och dålig regi i de skriptade momenten. Spelet är utan tvekan en produkt av den spelvärld vi lever i och det kanske är för mycket att förvänta sig innovation och framsteg i spelets alla aspekter. På den positiva sidan finns dock ett flerspelarläge som är det roligaste inom genren i år och kan mycket väl vara det bästa som går att finna på konsol. Till och med de kooperativa lägena, som verkar ha satts ihop med resten av spelet med limstift, har en del att tillföra även om det inte är något som håller uppmärksamheten alldeles för länge. Vapenporr och militärglorifiering på nätet har aldrig varit så kul som nu. En mycket stark rekommendation för de onlinesugna, helt enkelt. Gamla kampanjrävar gör sig dock icke besväret.

1210 november, 2011 - 11:51
1210 november, 2011 - 11:51
1210 november, 2011 - 11:51