Battlefield: Bad Company 2

Recension - Multi - ons 2 juni 2010, kl 11.58

Släppdatum: 2010-03-04    Genre: Action
Utvecklare: Digital Illusions    Åldersgräns:

"En halvbra kampanj hamnar i skuggan av ett riktigt kul onlineläge."

Första Bad Company borde ha varit det perfekta actionspelet. Allt pekade mot det i alla fall: härlig grafik och fantastiskt ljud blandat med ett mästerligt flerspelarläge och en kampanj med tydlig inspiration av Kelly’s Heroes. De första punkterna lyckades Dice visserligen uppnå med dunder och brak men när det kom till kampanjen, spelets egentliga fokus, visade sig att vi helt enkelt får nöja oss med uppdrag av modell standard som inte gav särskilt mycket mer än träning för de kommande onlinebataljerna. Men charmen fanns där vilket fick sagan om Haggard, Preston och de andra grabbarna grus i B-Company att stå ut i den barnpool av fekalier som annars plågar spelindustrin.

Fatta mig rätt, Bad Company var ett av mina favoritspel under 2008 men då jag faktiskt hade höga förväntningar på kampanjläget och när spelet bjöd på så mycket innovation i övrigt var det svårt att skaka av sig känslan av att Dice övergick till fokus på flerspelarläget (det de gör bäst). Bad Company 2 gör inte det här särskilt mycket bättre och skrotar snabbt den charm och uns av humor som fanns i originalhandlingen och väljer att ge huvud åt Michael Bay-anhängarna som inte kan få nog av actionfilmsdramaturgi och tydliga plot twists en sten kan se på mils avstånd. Berättelsen behandlar som förut B-Company som blir återkallade in i den amerikanska armén efter att ryssen lagt beslag på ett vapen som kan förgöra västmakterna och för att sätta stopp för detta ska de svära lite vett i björnen i öst. Manuset låter som att det är skrivet av en femtonåring utrustad med en skrivmaskin och en 50 Cent-skiva och intresset av vad som händer blir därefter – icke-existerande. Uppdragen i sig är mer linjära än tidigare men tyvärr gör detta att det blir svårare att experimentera med de förstörbara miljöerna som är en av anledningarna till varför det här är en av de bästa förstapersonsskjutarna på marknaden just nu.

Flerspelarläget i Battlefield: Bad Company 2 är nämligen riktigt bra och överträffar sin föregångare på så gott som alla punkter. Klassystemet har fått sig en rejäl renovering och fungerar nu bättre än tidigare med soldater som komplimenterar varandra mycket mer än tidigare. Samtliga kan uppgraderas och allteftersom man använder dem låses nya vapen till tillbehör upp. Men även universell utrustning som hagelgevär och pistoler kan låsas upp. Till detta finns även specialiseringar som blir tillgängliga när man går upp i rang. Det kan handla om förbättrad bepansring av fordon, att din karaktär tål lite mer bly än tidigare eller rörelsedetektorer. Detta gör att spelare kan få lite mer varierade upplevelser och gör lagspel viktigare och roligare än tidigare.

De nya lägena är nämligen mer fokuserade på att du är en del av en tätt sammansvetsad grupp. Rush, ett läge där ett lag försvarar ett antal sattelitkonsoler från attackerande fiender, återvänder tillsammans med Conquest där två lag tävlar om att ta över ett antal strategiska punkter på kartan. De två nyheterna är dock Squad Rush där tre lag om fyra personer tar sig an ovan nämnda uppdrag, och Squad Deathmatch där fyra lag med lika många spelare i varje lag ska bygga upp högsta möjliga poäng. Samtliga spellägen är ruskigt underhållande och de två sista är väldigt kul med folk som faktiskt vet vad de håller på med. Jag är självklart inte en av dem men lyckades ändå pumpa in ett flertal timmar i läget vilket kanske säger en hel del om storheten i Bad Company 2.

Förstörelsen gör en föga oväntad comeback och drar sig med mer eller mindre total förstörelse i den formen att man nu kan rasera hela byggnader över fiendens (eller sitt eget) huvud. Precis som tidigare fyller det inte bara en visuellt tilltalande funktion utan gör också att Battlefield: Bad Company 2 står ut från mängden och lyckas vara originellt samtidigt som det förbättrar klassystemet och dessutom ser väldigt bra ut. Ljudet är dessutom det absolut bästa på marknaden och har du en rejäl anläggning är Bad Company 2 en riktig fröjd för öronen.

Så trots den lilla fientlighet jag kände i början av spelet, innan jag hunnit prova på flerspelarläget, visar det sig att Dice fortfarande vet vad de håller på med och är grymt bra på det. Kampanjens handling må vara långtråkig dynga med mer ost än min morgonmacka men den bjuder ändå på en hel del explosiva upplevelser och underhåller så länge du går och brygger kaffe eller något under filmsekvenserna. Flerspelarläget ligger dock högt upp på listan över marknadens absolut bästa och när man väl satt sig in i det vill man inte ha något annat. Det är stort, vackert och välljudande och just nu är det vad svinkalla Sverige behöver.

spanjoars bild

Battlefield: BC2 förtjänar en fyra - Modernwarfare 2 kan ta din trea.