Beat Sneak Bandit

Recension - IOS - fre 13 april 2012, kl 16.02

Släppdatum: 2012-02-01    Genre: Rytm
Utvecklare: Simogo    Åldersgräns: 3+

"En rytmisk stealthsaga"

Svenska utvecklarduon Simogo har i spel efter spel charmat oss med sina innovativa och vackra spelupplevelser till Ios-plattformar. Beat Sneak Bandit är inget undantag, utan presenterar ett helt nytt koncept med en rytmpusslare med stealthinslag, det vill säga så långt från tröttsamma uppdateringar av Angry Birds man kan komma.

Fällorna och farorna för en bandit är många.

Det handlar om tid. Hela världens klockor har blivit stulna av den stroppige Duke Clockface. För att återställa världsordningen måste du helt enkelt ta tillbaka klockorna. Det gör du genom att smyga dig fram, steg för steg genom banorna och samla upp de utspridda urverken. Själva smygandet är det som måste ske i takt med musiken, vilket gör det hela genast mycket intressantare. Ett slag i musiken, ett dutt på skärmen, ett steg framåt. När man väl fastnat i rytmen är det svårt att sluta och man vill bara ta en bana till.

Inramningen har den näpna och estetiskt tilltalande stilen som jag numer förknippar med namnet Simogo. Det är skeva, dansande möbler och klockor i bakgrunden, bedårande karaktärer och färger som erinrar om en inspiration från äldre filmplanscher.

Bonusbanorna är så kallade skuggbanor.

Naturligtvis är det inte så enkelt att klockorna ligger på en rad färdiga att plockas upp av dig som fullfjädrad rytmbandit, utan det finns faror längs vägen. Vakter kan vända sig om och ta dig på bar gärning, strålkastare kan avslöja din position och andra finurliga tjuvfällor kan tillfångata dig. Det krävs med andra ord inte bara taktkänsla, utan även eftertanke innan man dansar fram i jakten på klockorna. Ju fler klockor du samlar, desto fler av de söta bonusbanorna kan du ta dig an i slutet av varje värld. Det kan tyckas vara mycket att tänka på med både faror, rytm och pusslande på samma gång, men det blir mycket enklare när man väl börjar spela det än att få det förklarat för sig. Dessutom finns det möjlighet att hoppa över de riktigt svåra banorna för att ta sig an dem senare när man har lite mer kött (eller klockor) på benen.

Man brukar tala om saker som är så tråkiga att klockorna stannar, här är raka motsatsen. Helt plötsligt har jag sneakat mig igenom hela äventyret, men kan inte annat än att leendes börja om från början för de klockor jag missat. Simogo är något riktigt stort på spåren, Beat Sneak Bandit är beviset på denna källa till fantasi och skaparglädje som tycks outsinlig.

516 februari, 2012 - 15:59
516 februari, 2012 - 15:59
516 februari, 2012 - 15:59