Recension - PC - mån 6 oktober 2014, kl 17.03

Släppdatum: 2014-06-06    Genre: Shooter
Utvecklare: Ghostshark    Åldersgräns: 16+

Betyg: 1/5
"En oengagerande minecraftshooter"

Det har varit en våg, eller kanske storm, av förstapersonsskjutare inspirerade av Minecraft. Blockstorm är precis en sådan, med grafik som består av block, och med gameplay som består av pangpang.

Själva kontrollen är inte mycket att klaga på, det är en multiplayerskjutare som vilken annan. Däremot finns funktioner som mer eller mindre påminner om succén Minecraft. Block kan placeras ut och grävas bort. Jag finner mig hellre vilja bygga något coolt än att skjuta mina medspelare, vilket kan förta upplevelsen något. Det är helt enkelt inte Minecraft jag spelar, vilket gör att alla funktioner som liknar det är långt ifrån samma klass som Mojangs klassiker.

Det finns en ganska omfattande baneditor i Blockstorm. Det är relativt enkelt att placera ut block, men det är ovant med den isometriska vinkeln att bygga i 3D-miljön. Det kräver en del övning, vilket kanske inte är det man är ute efter i ett spel som bygger mest på action. Ens karaktär går också att bygga i pixelblock. När banan väl är färdig är den enda interaktionen man gör att spela multiplayer och skjuta varandra. Det blir lätt så att det är svårt att få till rättvisa och engagerande multiplayerbanor, de flesta spelare har inte den kunskapen.

När den första känslan av "haha, det är minecraftshooter" har lagt sig så är det tyvärr inte mycket kvar av Blockstorm. Jag tycker varken gameplay eller byggandet engagerar tillräckligt för att ge en positiv spelupplevelse. Att tilläggas är att spelet är i alpha-fasen och utvecklas fortfarande, så det kan fortfarande vända. Just nu är jag inte alls imponerad.

Zoom zoom zoom! 01/13/2015 - 11:17