Bulletstorm

Recension - Playstation 3 - mån 28 februari 2011, kl 10.08

Släppdatum: 2011-02-24    Genre: Action
Utvecklare: People Can Fly    Åldersgräns: 18+

"En explosiv åktur"

Det här är en ändlös ström av svordomar och testosteron. Det är en kavalkad av klyschor och banala hämndhistorier. Det är ett slag för den låga humorn. Det är också ett försök att införa kreativitet i en stagnerad genre. Men framför allt är Bulletstorm en enorm berg- och dalbana som börjar och slutar med en fet explosion.

Bulletstorm är den där högljudde, ölhävande och muskulösa snubben som finner lika stor fascination i ett par stora bröst som sina egna fisar. På sätt och vis är det befriande att inga hämningar visas när spelet ena sekunden dränker mig i svordomar för att i andra uppmana mig till att skjuta min motståndare i skrevet innan jag sparkar huvudet av denne för att visa barmhärtighet. Vi slungas in i en hämndresa där en förrådd grupp soldater ger sig in i en David och Goliat-liknande kamp mot sin före detta arbetsgivare, och det görs inga försök att vara varken fin i kanten eller sofistikerad i presentationen. Med det inte sagt att det inte görs bra, för i sitt fokus lyckas Bulletstrom leverera ett visuellt supersnyggt och fullständigt actionspäckat paket som får filmvärldens kung av explosioner - Michael Bay - att blekna i jämförelse.

Där spelet däremot försöker nyskapa faller det ganska platt. Spelets uppmaningar att skjuta folk mellan benen, spetsa motståndare på spikar eller armera en fiende för att sedan slunga in honom bland sina kompisar och först då detonera bomben är grunden för Skillshot-systemet. I korthet handlar det om att man har ett visst antal kreativa utmaningar att genomföra med spelets alla vapen för att få poäng. Poängen används sedan för att låsa upp alternativa sätt att använda vapnen samt att köpa ammunition. Och det är framför allt i det sistnämnda läget som systemet misslyckas. Många av de Skillshot man kan göra belönar knappt tillräckligt med poäng för att ha råd att betala för skotten man använt för att genomföra dem. Kreativiteten hämmas snabbt när man inser att många Skillshots helt enkelt kostar mer än de smakar och man nästintill uppmanas att utföra de av utvecklarna på förhand uttänkta avrättningarna för varje specifikt område.

Bulletstorm varken står eller faller på sitt Skillshot-system dock. Hade de slopat poängen helt och bara belönat mig med en visuell markör att jag gjort något extra coolt skulle det vara en minst lika stor motivation att vara kreativ. Skalar man bort systemet finns dock ett väldigt kompetent actionspel som gott och väl kan stå på egna ben och erbjuder många verktyg för att vara kreativ i sitt spelande. Ska man se till framtiden finns det potential i ett liknande system, men ge då spelaren nära obegränsat med ammunition och låt istället kreativiteten belöna ett stort utbud av nya sätt att besegra sina motståndare istället för att majoriteten av poängen går åt till att bara fylla på magasinen.

Spelets flerspelarläge som ställer upp till fyra personer mot horder av fiender lägger all fokus på Skillshot-systemet och fungerar ofantligt dåligt med slumpmässiga medspelare. Kravet på samarbete och kommunikation är stort men i brist på någon möjlighet att spela lokalt över delad skärm krävs det att du har tre blodtörstiga kamrater med headset och ett exemplar var av Bulletstorm till rätt format för att kunna avnjutas. Men även då är Gears of War 2:s Horde eller Halo: Reach Firefight ändå roligare och dessutom möjligt att avnjuta med kamraterna direkt i soffan.

Egentligen är det synd att Skillshot-systemet lyfts fram så i spelet. Jag kan inte låta bli att önska att Bulletstorm var lika opretentiöst i sitt gameplay som i sin presentation och istället bjöd på ännu fler episka actionsekvenser och varierade eldstrider. För den berg- och dalbana som är Bullestorm slungar dig från käftarna på gigantiska monster in i rasande byggnader i ett rasande tempo i en explosiv eufori. Tycker du dessutom att avlossa hela magasin i nakna bakdelar på feta mutantmän är golvrullande kul eller att "cockhole" är världens fyndigaste uttryck kan du gott och väl lägga till en måltavla på betyget.

farfarsparadoxen.se || ettglasjuice.se 10/12/2013 - 11:18
Piccolos bild

Lirade demot och håller med dig helt. Det verkade kompetent och underhållande, men poängsystemet och den i slutändan ganska tjatiga grabbigheten sänkte intrycket för mig. Tror inte det blir nåt köp.. Bra recension!

Johnnys bild

Om man inte köper det här går man verkligen miste om något. Har varvat det tre gånger nu och har inte tröttnat än! Riktigt riktigt bra spel, 4/5, minst. Trodde det skulle vara jättelöjligt, var mycket skeptisk när jag började spela. Men fastnade efter fem minuter. Bästa så här långt i år i alla fall. (Körde demot på PS3 o köpte till PC)