Bumpy Road

Recension - IOS - tis 31 maj 2011, kl 09.04

Släppdatum: 2011-05-19    Genre: Casual
Utvecklare: Simogo    Åldersgräns:

"En varm och kärleksfull skapelse som är perfekt lämpad för formatet"

Bumpy Road är den svenska studion Simogos andra spel och även om debuten Kosmo Spin var en kompetent skapelse faller många bitar på plats först nu med deras andra försök. Men innan vi går händelserna i förväg är det svårt att inte först nämna den bedårande inramningen. App Stores beskrivning av spelet benämner det som "en kärlekshistoria på fyra hjul" och även om det är en förträfflig slogan är det också den känsla jag får när det lilla underverket spelas upp framför mina ögon. Bumpy Road känns som ett kärleksfullt hantverk, både i sin utformning och i hur det framställs.

Peka på skärmen för att manipulera vägen du färdas på.
Grafiken är nämligen precis som i Simogos första spel tämligen simpel men inte desto mindre charmig, eller förresten, lägg till "oerhört" innan charmig. Det väller dessutom av små detaljer i de vackra 2D-banorna och parallaxscrollningen är läcker som bara den. På det grafiska planet är det utan tvekan bland det snyggare man kan spela på en IOS-manick. Den fina grafiken kompletteras dessutom av ett fenomenalt soundtrack som får mysmätaren att slå i taket än mer.

Spelets huvudpersoner, ett gammalt par, har gett sig ut på en bilfärd och för att guida dem ska man peka på skärmen för att bilda kullar samt små hopp. Man har med andra ord ingen direkt kontroll över det äldre paret utan det är vägen som ska manipuleras för att bilen ska ta sig fram. Kontrollmetoden är till en början klurig att bemästra och en topplacering på den globala high-score-listan känns som en utopi, men sakta men säkert känner jag att min teknik blir bättre och bättre.

Det finns två spellägen - Långfärd och Söndagsutflykt - där den förstnämnda är en evighetslång poängjakt medan den sistnämnda är en tidsbegränsad dito. Bumpy Road är alltså ett klassiskt arkadspel där det i första hand ska pressas tider och samlas poäng men det finns ytterligare en finess. På banorna döljer det sig nämligen fotografier och genom att samla dessa får man tillgång till det äldre parets bakgrundshistoria som går att avnjuta i spelets biosalong kallad Minnenas Allé.

I de charmiga miljöerna vimlar det av små detaljer.
Jag har egentligen bara en negativ sak att säga om Bumpy Road. Även om de två spellägena som återfinns bjuder på många timmars poängjagande känns det som att det saknas något. Jag hade gärna sett att Kosmo Spins uppdragsbaserade läge implementerats också i det här spelet, eller ännu hellre ett banindelat äventyrsupplägg. Med tanke på att det på många sätt redan påminner om ett plattformsspel med smart pekkontroll hade detta upplägg passat ypperligt, men jag kanske bara är girig?

Hur som helst är Bumpy Road ett förträffligt litet verk av en spelstudio som fortsätter att övertyga med sina enkla men klockrena skapelser till formatet. Gillar du arkadaktiga high-score-upplevelser gör du bäst i att investera 22 kronor i Bumpy Road. Den fantastiska inramningen får du på köpet.

pxls bild

Köpte det jag med bara för att bli rätt besviken. Jag kommer inte överens med kontrollerna alls och hoppar mest fram alldeles planlöst. Tacka vet jag Tiny Wings.

WTF!s bild

kan inte fatta att ett iphone spel är bättre än dragon age 2 och mer... |(

SKIT SPEL

pxls bild

WTF! skrev:
kan inte fatta att ett iphone spel är bättre än dragon age 2 och mer...

Varför skulle det inte kunna vara det? PMega Man 2 är bra mycket bättre än 90% av de spel som släpps idag. Vilken plattform spelet släpps till eller produktionsvärdet är helt oväsentligt när man ska ta med spelglädje i beräkningen.

Som sagt, nu gillar inte jag Bumpy Road något direkt, men principen står fast.
Sedan måste du ju tänka på att det är en person som recenserar. Det är alltså en persons åsikt du läser. Inte hela världens, inte ens hela Skillpoints.

Joakim Wigholms bild