Call of Duty: Ghosts

Recension - Xbox 360 - tors 14 november 2013, kl 09.00

Släppdatum: 2013-11-05    Genre: FPS
Utvecklare: Infinity Ward    Åldersgräns: 16+

"Svag kampanj men solid multiplayer som vanligt"

Så var det dags för ännu en åktur i en av den här industrins största attraktioner. Vi vet sedan gammalt att Activision siktar på förfining snarare än innovation när det kommer till deras hjärtas korvstroganoff Call of Duty. Jag vet att när jag stoppar skivan i konsolen kommer jag att få smyga i högt gräs, kräla på husfasader, springa i korridorer, se byggnader rasa, spränga upp dörrar och skjuta alla på andra sidan i slowmotion, plaska lite i vatten, släcka belysningen och smyga runt med mörkerseende utrustning och allt det där som liksom är en del av varje Call of Duty. Jag brukar även räkna hur många gånger jag får höra frasen “stay frosty”.

Call of Duty: Ghosts handlar om ett mytomspunnet gäng elitsoldater som gjort en massa hårda saker som är så jävla hårda att de förtjänat epitetet spöken. Ett uppdrag går lite halvt om halvt åt skogen och en av dem kommer bort från de andra. En tid senare börjar spöken helt plötsligt att lönnmördas en efter en.

Berättelsen är kanske inte det allra mest intressanta under solens ömma sken men däremot är takten det. Den ena spektakulära händelsen avlöser den andra utan några som helst avbrott. För mig, som har ett uppmärksamhetsspann på ett halvt YouTube-klipp, är detta som skräddarsytt. Jag vet inte när jag ska stänga av och spelar alltid mycket längre än jag tänkt, eftersom det kommande uppdraget verkar så ballt... och nästa också... och nästa också. Trots alla extrema saker som händer och mängden liv och rörelse överallt så tappar Ghosts inte en bildruta vad jag kan se. Det är nästan svårt att under de allra mest intensiva stunderna förstå att det faktiskt är en Xbox 360 jag spelar på och inte en Xbox One.

Eftersom alla komponenterna i kampanjen följer samma gamla bekanta recept skulle man säkert kunna hävda att Call of Duty: Ghosts är överflödigt - men jag vill poängtera att det aldrig varit så oerhört finslipat som nu. Det är så himla roligt, sömlöst, tekniskt imponerande, ösigt, välskriptat… Övning ger färdighet helt enkelt. Call of Duty är i absolut toppform.

- Men skärp dig, vem bryr sig om kampanjen? Berätta om flerspelarläget!

Ja, det är väl trots allt här pengarna ligger. Utöver kampanjen finns det tre olika lägen. Extinction, som byter ut zombies mot utomjordingar och resulterar i något som nästan är oförskämt roligt i och med all variation. En fin omväxling från de tidigare zombielägena som jag faktiskt aldrig riktigt kommit överens med. Squads, där man äntligen kan spela med botar och även utforska de mångsidiga soldaterna. Det tredje läget är vår välkända multiplayer. Bekanta Domination, Kill Confirmed, Team Deathmatch och Search and Destroy återfinns tillsammans med lite nya lekar som bland andra Blitz och Cranked. Det förstnämnda är ungefär Capture the Flag fast utan flaggor och det senare tvingar alla spelare att döda så mycket som möjligt för att inte sprängas. Det för onekligen tankarna till Kinji Fukasakus sadistiska rulle Battle Royale.

Kort sagt är onlineupplevelsen proppfull med underhållning för alla smaker. Kartorna är precis lagom stora, varierade och är framför allt mer detaljerade än någonsin. Det finns gott om växtligheter och dylikt att kamouflera sig i. Å andra sidan finns det också fler fiffiga tekniska prylar att använda till sin fördel än någonsin. Fans av de renare matcherna som till exempel Counter-Strike bjuder på med sin fria sikt och avskalade utmaning kommer således inte bli bästisar med Ghosts. Sedan har vi ju det faktumet att med nästan oändligt antal vinklar, vrår och höjdskillnader kommer de oundvikliga camparna, som nu mer än någonsin får utdelning i att hålla sig gömda och låta de andra spelarna gå rakt in i deras förberedda sikten. Precis som man förstår är det absolut nödvändigt att lära sig kartorna innan och utantill om man ska ha en chans, och det är numer inte det lättaste.

Eftersom berättelsen känns lite ynklig och alla delarna som spelet består av redan är gjorda till leda så tappar Call of Duty: Ghosts en plupp i betyget, men när det kommer till kritan - ska jag spela ett modernt Call of Duty så väljer jag utan tvekan Ghosts.