Call of Duty: Infinite Warfare DLC Sabotage

Recension - Playstation 4 - fre 3 mars 2017, kl 09.35

Släppdatum: 2017-01-31    Genre: First person shooter
Utvecklare: Infinity Ward    Åldersgräns: 18+

"Bra kartor som ändå verkar sälja dåligt!"

Det första DLC:t till Infinite Warfare har nu funnits ute i lite drygt en månad på PS4 och är nu aktuellt till PC och Xbox One. Jag har spenderat några veckor med de nya kartorna i multiplayermixen och är nu redo att avlägga rapport. Sabotage innehåller fyra nya multiplayerkartor och en ny ”film” (banorna kallas så) i Zombie-läget. Jag tänker att vi tar oss en närmare titt på vardera komponent för att se om det känns värt att köpa hela tillägget.

Namn: Dominion
Typ: Multiplayerkarta
Dominion är den enda kartan i Sabotage som är en omgjord version av en äldre karta, nämligen Afghan från Modern Warfare 2. Den är tweakad att göra sig bättre för den nya spelstilen med dubbelhopp, väggspring och allt sånt där tjafs. Den största kritiken Dominion fått av communityt är att den är för stor och mest är en våt dröm för snipers, vilket jag delvis håller med om. Den är väldigt stor, till den grad att jag ibland undrar var alla är och det finns gott om snipers som gör sin grej här… Men det gör inte så mycket. Det känns ändå som ett trevligt avbrott från det uppskruvade tempot i precis alla andra kartor i Infinite Warfare. Under sina lugnaste stunder får jag nästan Battlefield-vibbar av Dominion.

Namn: Neon
Typ: Multiplayerkarta
Visuellt sett uppskattar jag den här kartan något enormt, för jag kommer hela tiden att tänka på de vita fasaderna i Mirror’s Edge (ja, jag gillade Mirror’s Edge what u gonna do ’bout it) och de olika delarna av kartan är markerade med varsin neonfärg vilket gör att det blir lite som att navigera på den gamla fyrkantiga Mario Kart 64-banan om ni minns… Men i och med att det är så decentrialiserat blir det lätt ett himla hattande fram och tillbaka utan någon riktigt given punkt att återkomma till. Detta känns tydligast i spelläget Domination där man ska hålla tre punkter på kartan. De är ofta utsatta på väldigt lättidentifierade platser, men på Neon känns de bara utströsslade. Det finns gott om stora platta väggar vilket uppmuntrar till ett himla hoppande och krälande (de vill väl pusha ordentligt för den nya tidens Call of Duty-mekanik) och när spelarna dör faller de inte ihop i blodiga pölar utan exploderar i små polygon-pixlar. Det saknas bara att kulorna i magasinen byts mot färgpatroner och vi har en karta som bara skriker ”Lek! Tramsa runt! Ha skoj!”.

Namn: Renaissance
Typ: Multiplayerkarta
Om Neon saknade fokus är Renaissance dess raka motsats. Här finns ett tydligt fokus så till den milda grad att det nästan blir jobbigt åt andra hållet i stället. Alla vägar leder in till banans mitt på ett mycket strikt vis och i stället för att cirkulera blir det mer att alla springer från varsin ände av kartan rakt in i mitten och dödar varandra och sen upprepas det. Ljuset och miljöerna är toppenfina, jag trivs som fisken i vattnet rent visuellt, men gameplaymässigt är jag inte helt övertygad.

Namn: Noir
Typ: Multiplayerkarta
Jaha, nähä. Här har vi alltså den fjärde och sista multiplayerkartan i Sabotage. Noir är en mörk, men inte för mörk, och regnig stadskarta med cirka en miljon ställen att gömma sig på. Här är vi tillbaka till den typen av karta som har både en tydlig mitt och tre huvudbanor att springa längsmed, fast med små gen- och omvägar precis överallt. Det blir en hektisk och trängd stämning där ryggen aldrig är fri. Snipers gråter blod, medan de med hagelgevär/närstridsvapen frodas. Frågan är däremot om inte Noir tillfälligt är tagen ur spel (de gör så med kartor då och då för att optimera) för det känns som att jag aldrig får tillfälle att spela den här mer.

Namn: Rave in the Redwoods
Typ: Zombiekarta
Här har vi lämnat 80-talet och kastar oss i stället rakt in i 90-talets ravekultur. På 90-talet stod vi väl alla i en djup skog, fullpumpade med E och dansade ut våra sexuella farhågor bland odöda? Rave in the Redwoods bjuder på en dålig (eller det kanske beror på hur man ser det) tripp med extra allt i vad jag tycker är en mycket roligare miljö både tematiskt och strukturellt. Till en början är det lite mer fokus på närstridsvapen och sedan exploderar det i ett skimmer av neonskelett, smileys och kulsprutor. Lite som en midsommarafton med andra ord. Däremot känns det ganska gjort efter ett par omgångar och jag återkommer inte. Detta beror snarare på att det är så jag känner inför zombieläget överlag än att just Rave in the Redwoods skulle vara särskilt dåligt.

Av den spelarbas som finns i Infinite Warfare verkar det inte vara särskilt många som köpt Sabotage, för kartorna kommer upp ganska sällan i multiplayern (alla i lobbyn måste ju ha köpt DLC:t för att någon av kartorna ska vara uppe som förslag) – men när de väl gör det har jag väldigt roligt på dem. Ni som köpt season pass kommer ju få det här DLC:t oavsett, men jag rekommenderar även er andra att ta en titt på Sabotage. Så länge ni är okej med att inte få spela kartorna särskilt mycket i random onlinematcher.

DominionDominionNeonNeonNoirNoirRenaissanceRenaissanceRave in the Redwoods
Fruktstund! 01/02/2014 - 15:00