Castlevania Puzzle: Encore of the Night

Recension - IOS - fre 6 augusti 2010, kl 00.01

Släppdatum: 2010-07-22    Genre: Pussel
Utvecklare: Konami    Åldersgräns: 7+

"Ett välgjort pusselspel med rollspelsinslag som tyvärr faller på en oprecis kontroll."

Castlevania: Symphony of the Night är ett av mina absoluta favoritspel och så fort jag startar upp Castlevania Puzzle: Encore of the Night möts jag av de välbekanta musikslingorna och den gotiska grafiken jag lärde mig att älska i Alucards äventyr 1997. Det kan tyckas vara en enkel väg att vandra när man spelar på våra stackars retrokänslor från förr och visst blir jag nostalgisk när jag återser mycket av det jag älskade med det tvådimensionella mästerverket.

Många karaktärer från förr dyker upp. Självklart är Döden en av dem.
Men om man plockar bort alla kära återseenden vad får man då? Jo, ett ambitiöst och ytterst välgjort pusselspel med många spännande element som faktiskt lyckas göra spelet komplext och intressant. Man har precis som i Symphony of the Night, och de senare årens 2D-spel, blandat in ett gäng inslag man känner igen från rollspelens värld. Saker som uppgraderingar i form av ny utrustning, erfarenhetspoäng som man själv väljer hur man vill förvalta och hälsodrycker med mera som inhandlas i den skrockande gubbens butik. Det finns med andra ord en hel del att pilla med i spelets menyer. Upplägget är faktiskt överraskande likt sina föregångare. Till och med den gamla hederliga kartan finns representerad och man väljer själv vilken väg man vill gå i Draculas ruskiga borg.

Det är här det skiter sig. Att inte ha full kontroll över pusselbitarna är minst sagt frustrerande.
Men ett spel är ingenting utan sitt gameplay och det är här Castlevania Puzzle: Encore of the Night brister. Pusselmomentet är av klassisk typ där det gäller att matcha likfärgade block med varandra i antal om tre eller flera. Man möter fiender av olika svårighetsgrad som i vilket turordningsbaserat rollspel som helst och istället för knapphamrande pusslas det här istället. Problemet ligger i kontrollen som på sedvanligt manér är av typen touch-kontroll, det vill säga att man styr de fallande blocken med fingret. Det fungerar sådär. Alltför ofta lyckas jag sabba en fint utplacerad rad block, i väntan på momentet som ska avlösa en "feting-chain", på grund av en ofrivillig aktion.

Castlevania gör sig alldeles utmärkt som pusselspel. Inramningen är som sagt ett stort plus för nostalgiker som mig själv och RPG-inslagen ger spelet djup. Men kontrollen är på tok för oprecis och man har valt en för detaljerad grafisk stil för att åtminstone mina stora korv-fingrar ska kunna spela på ett acceptabelt sätt. Det är synd och skam för det är i grund och botten ett ytterst kompetent spel och kan man ha överseende med en sladdrig pek-kontroll finns det trots allt mycket att hämta här.

MythDarKs bild

Jag vill verkligen se detta via Xbox live arcade.

Jag med! Hade det gått att styra på ett normalt sätt hade jag garanterat plussat på en, kanske rent av två betygspinnar.