Chaos on Deponia

Recension - PC - mån 26 november 2012, kl 08.45

Släppdatum: 2012-1106    Genre: Äventyr
Utvecklare: Daedalic Entertainment    Åldersgräns: 12+

"Skämtsamt äventyr med ett par riktiga höjdarpussel"

Daedalic Entertainment är oerhört duktiga på att göra vackra äventyrsspel och Chaos on Deponia är inget undantag. Det är svårt att inte bli hänförd av de fint handmålade miljöerna och de förträffligt animerade karaktärerna. Världen känns välkomnande med sin levande grafik med fiskar som plumsar i vattnet samtidigt som fåglar cirklar runt i skyn.

Chaos on Deponia är uppföljaren till originalet Deponia och även om jag gillade det första spelet i serien så är uppföljaren aningen stabilare. Humorinslagen är mer träffsäkra och miljöerna är mer spännande att utforska den här gången. Jag tycker också att den enfaldiga huvudkaraktären Rufus har höjt sig ett par snäpp och levererar sköna oneliners samtidigt som han ständigt klantar till det. Det blir en del överdriven slaptstick och en del plumpa skämt men det funkar.

Det rör sig alltså om ett rätt så klassiskt peka-och-klicka-äventyr där det ska babblas med underliga filurer och lösas pussel för att ta sig vidare i berättelsen. Problemlösningen är ovanligt logisk för ett humoriskt spel i genren. De står aldrig i vägen för handlingen eller den i övrigt skojfriska upplevelsen. Inledningen är också förvånansvärt stark med ett par riktiga höjdarpussel, sen dippar det visserligen en aning men repar sig igen i slutet av spelet.

Jag har kul med Chaos on Deponia, det är kanske ingen blivande peka-och-klicka-klassiker men gör sitt jobb mer än väl. Spelet erbjuder kul humor, roliga karaktärer och en skön värld att utforska. De knasiga steampunkmiljöerna är en riktigt frisk fläkt att stappla omkring i och långt bort ifrån standardiserade pirat och fantasyvärldar. Det är inte klockrent hela vägen men jag har heller aldrig tråkigt. Det ska tolkas som ett riktigt gott betyg när ett spel faktiskt går ut hårt när det gäller den komiska biten.

Jonass bild

Jag tänkte ge bort detta i julklapp. Kan någon tipsa om något ställe där det går att köpa detta till Mac på fysiskt media? Ett utskrivet kvitto från Steam är inte kul som julklapp.

/Jonas