Cognition: An Erica Reed Thriller

Recension - PC - mån 5 november 2012, kl 08.53

Släppdatum: 2012-10-31    Genre: Äventyr
Utvecklare: Phoenix Online Studios    Åldersgräns:

3
"En engagerande berättelse som lovar gott inför kommande delar"

Cognition: An Erica Reed Thriller började som ett Kickstarter-projekt i slutet av 2011 och lyckades skrapa ihop mer än nog för att spelet skulle släppas. Det stora dragplåstret var utan tvekan att handlingen till viss del är skriven av Jane Jensen, som är mest känd för sin hyllade Gabriel Knight-serie. Föga förvånande rör det sig med det i åtanke om ett peka-och-klicka-äventyr med stort fokus på berättande och problemlösning.

Phoenix Online Studios följer mallen för hur traditionella äventyrsspel ska spelas till punkt och pricka, med några få undantag. Vissa föremål och delar av omgivningen är klickbara och beroende på vad man klickar på så finns det olika sätt att interagera med dessa. Inga konstigheter där alltså. Det finns dessutom ett hint-system om man skulle köra fast och det går också att få upp information om vilka saker som går att klicka på. Jag gillar det här greppet och det ges mindre utrymme för frustration och förvirring.

Grafiskt är Cognition lite splittrat. När spelet rullar på som vanligt är kameran utzoomad och det ser rätt fint ut med sin celshadade tecknade 3D-stil, men när det vankas mellansekvenser och polygonerna kan beskådas i närbild ser det inte speciellt imponerande ut längre. Dessa mellansekvenser blandas dessutom med handritade stillbilder. Det funkar helt okej men blandningen av olika stilar känns rätt onödig, jag hade föredragit att man satsat helhjärtat på en primär stil i mellansekvenserna. Men Cognition spelar man knappast för att få uppleva några revolutionerande grafiska framsteg, Cognition spelar man för att få uppleva en spännande story och för att få lösa kluriga pussel. Det är just berättelsen som känns intressant och det märks att Jane Jensen haft ett finger med i produktionen.

Erica Reed, spelets huvudperson, jobbar som FBI-agent och har en ovanlig gåva (eller ska man kalla det en förbannelse?). Hon kan se saker som redan skett och det är ofta just den här förmågan pusselmomenten kretsar kring. Genom att klicka på en liten sfär i spelets gränssnitt kan Erica se händelser som ägt rum i utvalda delar av spelet. Det här ger utrymme för en del spännande pussel och även om sådana förekommer känns en del av spelets problemlösning långsökt och ologisk. Redan i spelets inledning som skildrar en traumatisk upplevelse stöter jag på ett rätt korkat pussel som lätt hade kunnat justerats till något mer trovärdigt, det här är någonting som återkommer spelet igenom dessvärre.

Handlingen känns däremot väldigt spännande och röstskådespelarna lyckas verkligen göra karaktärerna rättvisa. Bäst är Raleigh Holmes, dotter till Robert Holmes som i sin tur är Jane Jensens man, som gör ett utmärkt jobb som huvudpersonen Erica Reed och även om inte dialogen inte sitter som en smäck varje gång lyckas hon ändå framföra den på ett lyckat sätt. Sammantaget finns det mycket att gilla i Cognition om man är ett fan av peka-och-klicka-spel men också ett par saker att störa sig på. Den första episoden lovar ändå gott inför kommande delar och bjuder på en del riktigt gastkramande ögonblick. Jag ser därför fram emot att återse den tuffa FBI-agenten Erica Reed och hoppas att Phoenix Online Studios gör det ännu bättre när episodserien återvänder.

Hatar Playstation-ägare vänner? Om inte lägg till RadioSpeltorsk på din vänlista. Jag gillar vänner. 04/17/2014 - 14:27