Dark Souls

Recension - Playstation 3 - fre 7 oktober 2011, kl 07.08

Släppdatum: 2011-10-07    Genre: Rollspel
Utvecklare: From Software    Åldersgräns: 16+

4
"Elakt, bestraffande, svårt... och alldeles underbart"

Med Demon’s Souls gick From Software nästan över natten från halvkänd b-utvecklare till alla hardcorespelares nya darling. Spelets oförlåtande kompromisslöshet var lika mycket av en frisk fläkt från förr som en hink kallvatten i ansiktet för alla som vant sig vid att storproduktioner bara är för sillmjölkar. Dark Souls spinner i mångt och mycket vidare på samma spår.

Det rör sig då som nu om om rent dungeon crawl. Berättande och moralval är sekundära eller ickeexisterande, detta är ett rollspel som framförallt lever på sin spelmekanik. Och att lära sig spelsystemets alla intrikata brovinklar är mycket av behållningen, att experimentera med vapen och förmågor för att hitta en kombination som kan hjälpa en att hålla sig vid liv.

Inte för att man kommer lyckas. Dark Souls är inte bizarro-svårt bara för sakens skull i still med I Wanna Be the Guy men det är väldigt oförlåtande. Även vanliga fiender kan vara hur dödliga som helst om man inte är på helspänn och en miss kostar en mer än att bara kastas tillbaka till närmaste checkpoint två minuter bort. Det bör tillstås att Dark Souls faktiskt introducerat checkpoints i form av lägereldar, men det är mer av en eftergift för spelets upplägg. Olikt Demon’s Souls, som var banindelat med en hubbvärld i mitten, så är Dark Souls nämligen mer av en öppen värld. Vissa områden är stängda tills man besegrat vissa bosskreatur så man bör inte förvänta sig The Elder Scrolls, men det ger ändå en större känsla av enhetlighet än vad föregångaren bjöd på.

Det allra mest kittlande med Dark Souls är just hur farligt det är. När man vet att ett snedsteg kan kosta en timmars arbete så blir allting mycket, mycket mer spännande. Döden kan lura bakom varje hörn och man sitter på helspänn hela tiden. Dark Souls är alltså inte spelet man plockar fram på en efterfest tillsammans med Buzz och Rock Band. Frustrerande? Bitvis, och jag misstänker att det lär variera från person till person hur mycket frustration man tycker är roligt och hur snart det bara blir, tja, frustrerande. Själv köper jag det oftast eftersom triumfen när man väl lyckas ta sig vidare är så ofattbart mycket större när man behövt kämpa för det än om man bara fått det gratis. Men också därför att Dark Souls, till syvende och sist, är rättvist.

Att förlora för att spelet inte fattat att man vill hoppa är ett exempel på dålig spelkontroll. Att förlora för att man borde hoppat men spelet aldrig flaggat för att man borde det är ett exempel på dålig speldesign (och heter Dragon’s Lair). I bägge fallen är spelet att skylla och frustrationen övergår med all rätt i ren ilska. Men i ett bra spel, som Dark Souls, förlorar man bara för när man själv begår ett misstag och då får man skylla sig själv och inte lasta spelet.

Dark Souls kan närmast liknas vid en roguelike med höga produktionsvärden, med stänk av okontroversiell briljans i form av sina asynkrona flerspelarfunktioner och retrodoftande penalism. Det är ett spel för den som verkligen vill grotta ned sig och försvinna in i en annan, lite elakare, verklighet. Ju mer tid och energi man är villig att ge, ju mer får man tillbaka av Dark Souls. Det är inte ett spel för den otålige eller harige, men med rätt sinnelag finns det inget spel i år som är så belönande som Dark Souls.

Detta är helt fantastiskt.

Fleischers bild

Jepp, riktigt bra. Men det äter en bit av en själ hela tiden.