Dead Trigger 2

Recension - Android - tis 15 april 2014, kl 11.32

Släppdatum: 2013-10-23    Genre: FPS
Utvecklare: Madfinger Games    Åldersgräns:

"Den bästa zombieskjutaren för mobila enheter just nu!"

Den mobila marknaden för zombierelaterade spel är så pass mättad att Lucio Fulci skulle fucking vända sig i graven om han haft en surfplatta där nere. Ursäkta den burdusa öppningen men jag utgår från att vi alla kan känna ungefär samma - zombies är gjort. Det tycker däremot inte Madfinger Games, skaparna bakom zombieskjutaren Dead Trigger, och kilar därför in ytterligare en titel. Notera här att spelet inte är det allra nyaste, det kom i oktober förra året, men det hade helt gått mig förbi och det är en skam. Jag ska vara så tydlig jag bara kan direkt från början – Dead Trigger 2 är spelet du ska välja om du vill avverka levande döda på din mobila enhet. Hurså? Det ska jag förklara.

Vad jag vill ha när jag spelar en förstapersonsskjutare på min telefon är bra kontroll och full fart. Slakt i 200 kilometer i timmen. Det bjuder Dead Trigger 2 på, kryddat med rock 'n roll, ostiga oneliners och en förfinad kontroll för just pekskärmar. Denna vändan skjuter vapnen av sig själva så länge man siktar på något som går att skjuta på – vilket betyder att det är enklare än någonsin att skutta omkring och förpassa fiender till historien. Råkar du ha en handkontroll som fungerar med din enhet går det även att ändra tillbaka till att skjuta med valfri knapp – vilket ju är att föredra om man har nöjet att sitta och fila på till exempel en Moga Pro-kontroll.

Okej, så det går att kontrollera spelet på ett bra sätt. Men är det skoj att spela då? Av en eller annan anledning har hela världen drabbats av ett zombievirus och din uppgift är att hjälpa till i bekämpandet av de odöda. Världskartan är bokstavligt talat en världskarta och uppdragen som finns utplacerade är tillräckligt varierade för att inte bli tjatiga. Hämta bensindunkar, bygg stängsel, rensa upp områden, försvara grindar, eskortera människor, samla ihop förnödenheter... Det finns kort och gott massor av olika saker att göra och varje gång man är ute och skjuter så tjänar man pengar som man kan lägga på lite allt möjligt. Börjar ditt vapen kännas lite ynkligt? Uppgradera det, eller köp ett nytt!

Spelet använder sig av virtuell valuta men det går så klart att köpa spelpengar för riktiga pengar också, vilket är betalmetoden för spelet. Ja, du läste rätt, du behöver bara betala riktiga pengar om du vill att saker och ting ska utvecklas lite snabbare. Det går att spela hela Dead Trigger 2 fullständigt gratis. Ofta tar uppgraderingar av vapen och sådant ett par timmar att genomföra men eftersom det är ett mobilspel märks det knappt. Sätt igång uppgraderingarna i slutet av en spelsession och sedan är de färdiga nästa gång spelet dras igång. Tempot i vardera uppdrag är högt och alla framsteg sparas automatiskt i din profil, så det passar utmärkt som tidsfördriv på kortare bussfärder eller liknande.

Det är speciellt framtaget för Tegra 4 och har en del effekter som nästan bara kommer till sin rätt i enheter med den processorn, men det går absolut att spela på äldre hårdvara. Jag kunde köra på "High" med min Nexus 4 med bara mindre lagg här och där. Jag passar på att nämna här att skärmdumparna som ackompanjerar recensionen är tagna i "Low" för att vi ska kunna se lägstanivån på vad man får ut av Dead Trigger 2.

Det går sedan februari i år även att spela via Facebook, så man kan fortsätta sitt äventyr vid datorn när man sitter hemma. På tal om sociala medier, det finns även inbyggd chatt och bra stöd för vänlista och allt sånt där som tydligen är populärt nu för tiden. Jag är som vanligt inte särskilt imponerad av jargongen bland spelarna – jag gick in som allra hastigast för att ta en skärmdump av chatten och som man ser på resultatet är det ingen miljö man trivs i.

För att avrunda den här recensionen så vill jag hävda att Dead Trigger 2 är den roligaste förstapersonsskjutaren jag kört på min telefon i dagsläget, och då har jag ändå spelat Modern Combat-serien. Det säger väl... ja, i alla fall en del.