Deadlight

Recension - Xbox 360 - mån 6 augusti 2012, kl 09.04

Släppdatum: 2012-08-01    Genre: Plattform, Action
Utvecklare: Tequila Works    Åldersgräns: 16+

"Välgjort och stämningsfullt zombieäventyr som saknar unika inslag"

Zombieapokalypsen ser knappast ut att bedarra. Åtminstone inte om man ska gå efter hur oerhört ihållande trenden ter sig i populärkulturen, och inte minst i spelens värld. Tequila Works är ännu en i raden av spelutvecklare som anammar överlevnadstemat när de låter de levande döda utgöra hotet i flaggskeppet för årets upplaga av Summer of Arcade och nedladdningstjänsten Xbox Live Arcade med sitt Deadlight. Men de tittar också bakåt i tiden och har inspirerats av klassiska titlar som Another World och Prince of Persia. Deadlight agerar som en modern plattformshoppare, med det numera vanligt förekommande 2.5D-perspektivet, och ser fantastiskt stämningsfullt ut i sin detaljerade men skugglika grafikstil. Men det infinner sig också en mer klassisk retrokänsla när man precisionshoppar över skräckinjagande avgrunder med kantig spelkontroll. Nytt möter alltså gammalt i en rätt så spännande mix.

Mitt i det här zombieinfernot står Randall Wayne, vår skäggiga protoganist, som med tuff whiskeyröst låter meddela att han våndas hårt över sin försvunna familj och utmanar därför de seglivade zombielika varelserna (som han för övrigt kallar för "shadows") i jakten på att återfinna sin fru och dotter. Ammunitionen är sparsmakad och de tillhyggen Randall lägger vantarna på är inte speciellt effektiva när skärmen svämmar över av blodtörstiga döingar.

Deadlight lyckas verkligen att förmedla den utsatthet som utgör en undergång av apokalyptiska proportioner. Atmosfären ligger som en ångestladdad smocka i luften utan att för en enda sekund under spelets gång släppa taget. Randall yrar dessutom från och till som i feberdrömmar om svunna tider, vilket bara lägger på ytterligare en skopa till den ödesmättade stämningen. Det är inte lätt att vara en av få överlevande när de levande döda tagit över, och det märks i Deadlight.

Men det finns saker som drar ner helhetsupplevelsen. Precis som jag var inne på tidigare finns det en vinkning åt klassiska äventyrspel, vilket automatiskt innefattar ett gäng irritationsmoment. Till att börja med dras spelet med en hel del så kallade "trial and error"-moment, det vill säga att vissa partier måste spelas om när man misslyckas. Detta sabbar inte bara en del av inlevelsen utan lyckas också irritera med hyggligt långa laddningstider, då spelet laddas om så fort man dör. Spelkontrollen är också aningen stel och Randall känns rätt seg att manövrera när mer intensiva scenarion målas upp på skärmen. Berättelsen om Randalls jakt på fru och barn lyfter aldrig till några högre höjder och spelet lyckas aldrig riktigt att överraska mig med några innovativa spelmoment eller sekvenser.

Även om det är synd att det inte riktigt lyckas sticka ut ordentligt så ser jag ändå med glädje fram emot framtida spel av Tequila Works då Deadlight är ett välgjort och genomarbetat verk som imponerar med sin täta atmosfär och sin estetik. Det är trots allt en vacker men skrämmande värld vi får se och är man bara ute efter en härligt spelupplevelse som både bjuder på slafsiga zombieövergrepp och halsbrytande plattformshopp är Deadlight en solkar rekommendation. Kanske inte det mästerverk många av oss hade hoppats på men fortfarande en riktigt trevlig bekantskap som bör upplevas främst för sin fina yta och mörka stämning.