DeathSpank

Recension - Multi - fre 23 juli 2010, kl 11.51

Släppdatum: 2010-07-16    Genre: Actionrollspel
Utvecklare: Hothead Games    Åldersgräns: 12+

"Ett lättspelat actionrollspel med humorn som främsta vapen."

Medan det av många ansedda komiska geniet Tim Schafer ständigt är omskriven och hyllad har före detta kompanjonen Ron Gilbert legat lågt för att först nu träda ut ur skuggorna på riktigt med sitt verk DeathSpank. Precis som Schafer bytt genre från äventyr till plattformshopppande och action tar också Ron och studion Hothead Games ett par steg ifrån peka-och-klicka-spelen för att ge sig på nåt helt annat. DeathSpank har mer gemensamt med Diablo och andra hack and slash-rollspel än traditionella PC-äventyr. Det ska förstås dräpas en icke oansenlig mängd demoner, kycklingar och annat otyg men det handlar också om att uppgradera sin vapenarsenal, bygga på sin rustning och samla på sig användbara föremål i kampen mot ondskan.

Detta betyder inte att Gilberts historiska ådra har gått förlorad. Ron Gilbert är trots allt mannen som gett oss Maniac Mansion och de två första Monkey Island-äventyren och det märks. Den absurda dialogen är kanske spelets främsta merit och protagonisten DeathSpank är förmodligen en av de skönaste karaktärer spelvärlden skådat. Han är på samma sätt som Captain Quark från Ratchet and Clank-serien och Double H från Beyond Good and Evil en heroisk men rätt korkad hjälte. Hans huvuduppdrag är att finna "Artefakten" men han vet inte riktigt varför förutom att en rödhårig tjej i riddarmundering bad honom att göra det. Under äventyrets gång hinner man dessutom med att samla demonbajs, beställa kryddiga tacos och återbörda kidnappad fiskeutrustning.

Fiendefloran består bland annat av ursinniga hjortar och gigantiska sköldpaddor.
Uppdragsupplägget fungerar bra trots att det blir en del ”gå dit och hämta en sak åt mig”. De är oftast varierade och roliga. Menyn för föremålen man bär med sig är dock smått kaotisk och jag stör mig på att jag hela tiden behöver göra mig av med gamla föremål för att plocka upp nya. Det blir mycket menypillande och jämförande mellan olika vapen och dylikt. Man har visserligen löst det på ett rätt finurligt sätt med en köttkvarn som maler ner de saker man vill bli av med till pengar så man kan köpa nya vapen och föremål i nån av spelvärldens affärer och stånd. Man kan utöver det bocka i en ruta för att automatiskt bära den rustningskombination som är mest kraftfull. Ett smart påfund som underlättar en del för dem som inte vill ägna timmar åt att jämföra varenda hjälm och handske.

Vill man finns det dessutom ett co-op-läge att ta del av. Den andra spelaren får du möjlighet att styra Sparkles the Wizard. Det är visserligen en aning begränsat men ändå underhållande. För att underlätta resandet i den stora världen kan DeathSpank besöka små skithus som står utplacerade på ett generöst antal punkter. De fungerar som portaler och man kan lätt förflytta sig från den lummiga skogen till demonernas grottor på andra sidan kartan med ett simpelt knapptryck.

Demon får känna på lite dödssmisk!
Den grafiska stilen är ett kapitel för sig. Genom att blanda vattenfärgsestetik med någon form av papperslik miljöskildring får spelet ett eget, säreget utseende. Det ska dock ses i rörelse, bilder gör inte spelet rättvisa. Ibland avbryts det vanliga lunket med oerhört charmigt illustrerade mellansekvenser. Dessa går i samma stil men påminner ännu mer om papp och kartong-grafik. Jag garvade flertalet gånger under just mellansekvenserna då de i många fall är välregisserade komiska små höjdpunkter.

Berättelsen om klantskallen DeathSpank är på många sätt bagatellartad men man vill verkligen spela vidare för att se vad som väntar våran hjälte och jag har haft stora problem att lägga ifrån mig handkontrollen. Det finns ett par minus som att menyerna är aningen röriga och att striderna är rätt enformiga men som helhet är detta ett av de mest prisvärda spelen ute just nu till Playstation Network och Xbox Live Arcade. Det är hyggligt långt, det finns mycket att göra och humorn är på topp. Vet du med dig att du uppskattar de tidiga LucasArts-spelens knäppa dialog eller är ett fan av actionbetonade rollspel? Kanske både och rent utav? Då är DeathSpank ett givet köp som kommer skänka dig många timmars vrickad underhållning.