Deus Ex: Human Revolution

Recension - Xbox 360 - ons 14 september 2011, kl 07.33

Släppdatum: 2011-08-26    Genre: Action/rollspel
Utvecklare: Eidos Montreal    Åldersgräns: 18+

"En modern klassiker"

Att som helt ny studio följa upp Deus Ex är otroligt modigt, på gränsen till dumdristigt. Warren Spectors nu elva år gamla original ger än idag efterskalv inom genren och det är först nu, ett drygt decennium senare, som många av de grepp Deus Ex lyfte fram börjar anammas på bredare front. Frågar man mig finns det fortfarande ingen lika raffinerad och genial spelupplevelse som det ursprungliga Deus Ex. Human Revolution går definitivt i sin föregångares fotspår och även om det inte är tillnärmelsevis lika banbrytande så visar det att konceptet definitivt håller ännu.

Det som gjorde Deus Ex stort, och som den omedelbara efterföljaren Invisible War till stor del misslyckades med, var känslan av att man faktiskt hade val i hur man tog sig igenom spelet. Det rörde sig aldrig om något ickelinjärt Elder Scrolls-liknande, utan snarare om att varje situation och scenario bjöd på ett otal tillvägagångssätt och infallsvinklar. Att den uppenbara lösningen inte var den enda, utan bara en av ett antal möjligheter att hantera problemet. För spel har än så länge långt ifrån förmågan att erbjuda total frihet. Tecknet på en bra speldesign är istället att lura en att tro att man har det, att få en att känna sig smart och handlingskraftig när man tar sig an utmaningen på sitt eget vis. Och Deus Ex: Human Revolution levererar på det planet med lika delar fingertoppskänsla och hantverksskicklighet.

Det är här spelets storhet ligger. Att det råkar erbjuda väldesignad action och beroendeframkallande sidospår är förvisso en förutsättning för att helheten ska fungera, men är i sig lika betydelselöst som Human Revolutions skavanker. Det är nästan man tror att de bitvis taffliga ansiktsanimationerna och skrattretande usla asiatiska dialekterna är en medveten hommage till föregångaren, vilken som bekant led av exakt samma problem. Faktum är att den största skillnaden Human Revolution medför, förutom en yta av modern gränssnittsdesign och presentation, är en mer enhetlig estetik. Det väldigt medvetna användandet av svart och guld som primära färger limmar ihop spelets i övrig vitt skilda miljöer på ett sätt som originalet misslyckades med.

Att Deus Ex: Human Revolution trots att det är intill förväxling lik sin elva år gamla förlaga ändå känns fräscht och modernt visar hur pass långt före sin tid Deus Ex var. Huruvida denna nytolkning är lika bra som originalet är i slutändan en ointressant fråga. För det är om inte annat tillräckligt nära för att man inte bryr sig, utan bara ger sig hän och njuter av en modern klassiker.

En andra åsikt av Gustav Granlund
Trots att det har gått elva år sedan det första Deus Ex är det inget spel som har lyckats komma i närheten av dess lite egna tolkning av rollspelsgenren. Chansen att Deus Ex: Human Revolution skulle nå samma höga höjder var förstås allt annat än stor och vi hade egentligen all anledning att vara oroliga för seriens återkomst. En ny studio, en bredare massa som ska tillfredsställas och ett helt annat industriklimat var kanske det största orosmolnen. Vad fel vi hade! Med en härlig estetik, en tät handling och välstrukturerade uppdrag ger Human Revolution spelaren möjligheten att själv tackla det som man ställs inför. Spelet må ha en del brister som hindrar det från att bli en modern klassiker, men kvalitéerna överväger de få problem spelet har. Det vi till slut fick efter många års väntan är inte bara ett av årets bästa spel utan också en värdig uppföljare till en klassiker som länge väntat på den fortsättning serien förtjänar.

Und3rtak3rs bild

Jag håller inte riktigt med någon av er, men jag tycker visserligen spelet är rätt bra.
OM ni brukar halvor skulle nog 3.5 kännas rimligt, men det beror ju på om man lirat första spelet mycket eller inte.