Deus Ex: Human Revolution Director's Cut

Recension - PC - mån 9 december 2013, kl 10.13

Släppdatum: 2013-10-25    Genre: FPS/RPG
Utvecklare: Eidos Montreal    Åldersgräns: 18+

"Human Revolution är fortfarande otroligt bra och Director’s Cut är den bästa versionen"

Att kunna spela om spel har för mig varit fullkomligt otänkbart i över ett decennium. Det finns dock många spel som jag gärna skulle ha velat ta mig tid att uppleva på nytt, exempelvis Heavy Rain eller Gabriel Knight-spelen. När jag fick Deus Ex: Human Revolution – Director’s Cut tänkte jag först att jag bara skulle klämma på det lite kort och sedan bedöma ifall det fanns något nytt att skriva om det. Det raka svaret är att det inte finns det. Det tredje Deus Ex-spelet, nu i Director’s Cut-form, är i ärlighetens namn inte särskilt annorlunda från ursprungsspelet. Att jag faktiskt väljer att skriva om det ändå beror enbart på att det fortfarande är så oerhört, fantastiskt bra.

När jag träder in i rollen som Adam Jensen är jag nyss proppmätt av Batmans finurligheter vilket gör mig aningen vilsen. Batman-spelen och Deus Ex är i många aspekter likartade spel, men spelas trots allt väldigt olika. Deus Ex-känslan infinner sig dock snabbt och jag påminns om hur riktigt jäkla bra Deus Ex-serien är. Trots att miljöerna i Human Revolution är ganska begränsade och stela, osar de ändå av starka känslor och man blir på något sätt översköljd av intryck. När man väl når Shanghai blir känslan förstärkt och miljöerna mer levande och en härligt dystopisk känsla lägrar sig. Men detta känner ni redan till om ni spelat ursprungsspelet.

Enligt specifikationen ska Director’s Cut vara aningen snyggare, men det märker jag inte riktigt av. Jag märker faktiskt inte av någon skillnad alls förrän jag ställs inför spelets första boss, som jag fortfarande minns som plågsamt jobbig att klara av. Till en början tar jag mig an Barrett precis som jag förra gången, det vill säga head-on med endast en fjösig pickadoll som aggressionsmedel. Det går sådär, precis som jag minns att det gjorde förra gången. Efter ett par gånger av snabb, blodig död som min främsta insats började jag snabbt utforska lokalen under tung eldgivning. Jag fann en stege, ett rum och en dator där jag kunde utnyttja mina hackar-skillz. Jag fann även ett kryputrymme att vilseleda min tungt beväpnade antagonist med och i andra änden av denna plåttarm fann jag ett förråd med vapen. Ytterligare undersökning av området gav ytterligare ett förråd full av vapen samt två turrets att nedgöra min fiende med. Detta är själva essensen i Director’s Cut-delen – allt i spelet är nu sammanhängande och enhetligt. Bosstriderna är inte längre ett separat moment utan känns som en integrerad del i spelet och spelas dessutom likadant. Det gäller för övrigt även gäller DLC:n The Missing Link som nu är en mer naturlig del av Human Revolution.

Spontant känner jag inte att jag kan rekommendera Director’s Cut till någon som redan spelat Human Revolution och The Missing Link. Samtidigt har jag haft sjukt roligt när jag spelat om det så varför skulle jag inte rekommendera det till alla och envar? Visst, det känns aningen gammalt på sina ställen, men fortfarande fräscht nog för att hålla. Har du ont om stålar i jul, men vill ha ett mastigt, underbart äventyr så är definitivt Deus Ex: Human Revolution – Director’s Cut något att ha på inköpslistan.